Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Plus for iOS

Startet av Vollis47, onsdag 26. april 2017, klokken 22:45

« forrige - neste »

Vollis47

Er der noen som kan gi en liten oversikt over disse støpslene; størrelse, farge, strømstyrke og spenning, 1 eller 3 faser.

Der er mange nye elbilister her som kan ha nytte av en slik oversikt.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

fredag

#1
Røde industrikontakter (CEE-kontakter) er TN trefase. Finnes i 16A, 32A og 64A, og pluggene/kontaktene har fysisk størrelse som korresponderer med antall ampere.

Blå industrikontakter (CEE-kontakter) er enten enfase (tre pinner) eller "norsk" IT trefase (fire pinner).

Tesla Model S og Model X kommer med en ladekladd som kan benytte både røde 16A kontakter (11kW, ca 50km/t ladehastighet) og blå 32A enfas-kontakter (7,3kW, ca 32km/t ladehastighet). Industrikontakter er nok mest interessant for lading av Tesla.

Andre elbiler kommer stort sett med ladekladd som kun håndterer schuko-kontakter.

Det finnes tredjeparts ladekladdder som kan koble til feks røde 32A kontakter, slik at feks Renault Zoe kan lade med 22kW ladehastighet på slike kontakter.

Elbiler med type1 kontakt og mange elbiler med type2 kontakt støtter ikke lading på TN trefase, og klarer dermed bare å utnytte en av fasene.

Elbiler med schuko EVSE kan benytte en overgang fra rød trefase-plugg til schuko kontakt for å lade, men får da kun dratt nytte av 1/3 av effekten, dvs 3,6kW. Overgang kan feks kjøpes på Clas Ohlson:
http://www.clasohlson.com/no/3-fas-adapter/32-6039

Det må ikke lages overgang fra 32A eller 64A industrikontkontakter til kontakt med lavere antall ampere, feks 16A eller schuko, med mindre overgangen har en integrert sikring. Slike overganger kan du ikke lage selv, de må lages av en elektriker.

Daglig lading bør ikke gjøres med overgang. For daglig lading så bør det lades fra en fastmontert mode3 ladeboks, eller med en ladekladd som er direkte koblet til en fastmontert stikkontakt. Ny kurser som skal brukes til elbil-lading må ha jordfeilbryter type B. Nye elbil-kurser som skal ha schuko kan ikke sikres høyere enn 10A.

Enmira har en fin oversikt over forskjellige elbiler på det norske markedet, og hva slags lading de støtter:
http://enmira.no/finn-ladekabelen-til-din-bil/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

KjellG

Røde 3-fase finnes med både 5 og 4 pinner. Dvs med eller uten N-leder.

Adrian Stachnik

Sitat fra: fredag på torsdag 16. februar 2017, klokken 14:14
Industrikontakter er nok mest interessant for lading av Tesla.

Ikke helt enig.

Jeg driver en elbilklubb i Grenland, og har hjelpet mange med å ordne slik at de kan lade på industrikontakter.
Kia Soul f.eks. som støtter 6,6kW-lading, har god nytte av både rød og blå CCE, både på 32A og 16A. Naturlig nok går det raskere å benytte dette fremfor schuko.

Mercedes B-electric også, støtter 11kW, og får veldig god nytte av røde CEE.

Ladekladder med CEE-kontakt, og overganger får man tak i flere steder.
Sikrere, og raskere enn schuko.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

fredag

Sitat fra: Adrian Stachnik på torsdag 16. februar 2017, klokken 18:57
Sitat fra: fredag på torsdag 16. februar 2017, klokken 14:14
Industrikontakter er nok mest interessant for lading av Tesla.

Ikke helt enig.

Jeg driver en elbilklubb i Grenland, og har hjelpet mange med å ordne slik at de kan lade på industrikontakter.
Kia Soul f.eks. som støtter 6,6kW-lading, har god nytte av både rød og blå CCE, både på 32A og 16A. Naturlig nok går det raskere å benytte dette fremfor schuko.

Mercedes B-electric også, støtter 11kW, og får veldig god nytte av røde CEE.

Ladekladder med CEE-kontakt, og overganger får man tak i flere steder.
Sikrere, og raskere enn schuko.

Ladekladder med CEE-kontakt koster en del penger, og da bør man heller bruke de pengene på en mode3 ladeboks.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ferry

Sitat fra: fredag på torsdag 16. februar 2017, klokken 14:14
Det må ikke lages overgang fra 32A eller 64A industrikontkontakter til kontakt med lavere antall ampere, feks 16A eller schuko, med mindre overgangen har en integrert sikring. Slike overganger kan du ikke lage selv, de må lages av en elektriker.

Hva er egentlige det formelle kravet til slikt utstyr? Det blir vel da å betrakte som et apparat med stikkontakt, i likhet med f.eks ei lampe eller en støvsuger? Skal det merkes på noen måte? CE-merke? Skal det registreres, nummereres?

geear

Sitat fra: fredag på torsdag 16. februar 2017, klokken 19:01
Sitat fra: Adrian Stachnik på torsdag 16. februar 2017, klokken 18:57
Sitat fra: fredag på torsdag 16. februar 2017, klokken 14:14
Industrikontakter er nok mest interessant for lading av Tesla.

Ikke helt enig.

Jeg driver en elbilklubb i Grenland, og har hjelpet mange med å ordne slik at de kan lade på industrikontakter.
Kia Soul f.eks. som støtter 6,6kW-lading, har god nytte av både rød og blå CCE, både på 32A og 16A. Naturlig nok går det raskere å benytte dette fremfor schuko.

Mercedes B-electric også, støtter 11kW, og får veldig god nytte av røde CEE.

Ladekladder med CEE-kontakt, og overganger får man tak i flere steder.
Sikrere, og raskere enn schuko.

Ladekladder med CEE-kontakt koster en del penger, og da bør man heller bruke de pengene på en mode3 ladeboks.
Hva begrunner du det med?

CEE-kontakt er en trygg tilkobling, og med en ladekladd med CEE er man mye mer fleksibel. Det er billig å legge opp flere uttak om man har lyst til å ha mulighet til å ha elbilen flere steder på tomta (f.eks. både i garasjen og ute som jeg..), og skulle man ha behov for å lade litt med 16A schuko et sted kan man ta med kladden på tur, pluss en overgang. Eventuelt om man har mulighet til CEE f.eks. på jobb. En ladestasjon henger på veggen og har null fleksibilitet, med mindre man lager provisorisk oppheng og CEE også på denne - men da kan man like gjerne ha ladekladd. De finnes til og med i 32A utgaver nå.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA