Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøpe eller lease

Startet av hansnissens, onsdag 26. april 2017, klokken 14:56

« forrige - neste »

sylwester

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 01. mars 2017, klokken 15:44
Man får da vel kjøpt bilen til den prisen.
Man kan bare ikke bruke den på offentlig vei!

Så sant det ikke er vanlig å kjøpe bil og ikke registrere den så vil det være villedende. De kan, hvis det er rimeligere å registrere selv, å vise prisen med den registreringsavgiften, men de kan ikke utelate en avgift som er nødvendig for å bruke produktet etter kjøp. Hvis de viser "manuell" pris så bør det stå at det er det så sant ikke det blir standard i bransjen.

F.eks. flybilletter der markedsføringen er uten innsjekket bagasje er helt ok, men å utelate boardingavgift er ulovlig siden ingen kjøper flybilletter uten å ha til hensikt å bruke den. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Nå søkte jeg ut 2013-Leaf på Finn, rangert etter pris, og jeg kikka gjennom bilene som er annonsert til under 130 000kr.
De aller fleste er 2012-modeller.

hansnissens

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 03. mars 2017, klokken 23:42
Nå søkte jeg ut 2013-Leaf på Finn, rangert etter pris, og jeg kikka gjennom bilene som er annonsert til under 130 000kr.
De aller fleste er 2012-modeller.

Det verste eksempelet jeg har sett er 2011-modell avertert som 2013. Det kan jo ikke være riktig at man må ta bachelor i leafologi før man inversterer i Leaf

sylwester

Hvordan ser dere at det er 2012-modeller? Det ser ikke ut til at Nissan følger VIN-nummerstandarden og min såvel som de 2012, 2013 og 2014-modellene ser ut il å ha U der modellindikatoren skal være. U er ikke et gyldig tegn på 10. plassering.

2013 er jo et merkelig år siden Nissan byttet fra førstegenerasjon til andregenerasjon utpå året.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

#19
Gammel fysisk modell kjennetegnes på interiøret:

  • Høy terskel foran bagasjerom, som er enkelt å se på bildene
  • Litt færre betjeningsknapper til venstre for rattet
  • Betjeningspanelet til varmeapparatet har knappene plassert ulikt på nye og gamle

Har du vin-nummer eller reg-nummer, kan du gjøre oppslag:

  • vegvesen.no får du kjøretøyopplysninger fra reg- eller chassisnummer
  • For biler fra Europa, finner du produksjonsmåned på vindecoderz.com. Blad deg ned til ekstra informasjon, og ignorer det som står om 2014 Almera først på sida
  • For usa-biler finner du prod-måned og utstyrnivå på partsouq.com, og historikk på f.eks www.cheapfreevin.me.pn
Sjekk første bokstav i vin til Leaf, for å se produksjonsland:
J-for Japan, 1 for USA, S for Europa.

  • Japanskprodusert Leaf finner du med enten europeisk eller amerikansk typegodkjenning som 2011 eller 2012-modell.
  • 2013-modellen kom i produksjon i Tennesse november 12, og der starter vin på 1. og har nordamerikans typegodkjenning
  • 2013-modellen kom i produksjon i EU våren 13, og der starter vin på S, og har europeisk typegodkjenning.
Sånn sett er det lett å skille mellom gammel og ny fysisk modell.

Folk kan ha ulike begreper om årsmodeller.
Vegvesenet opererer med registreringsår, som er året for førstegangs registerering i Norge eller utlandet.
På usa-biler er årsmodell koda inn i vin-nummeret, og det sier noe om fysisk modell.

Jeg såg en Leaf på Finn som var produsert desember 2012 i Japan. Om den da er solgt som 2012- eller 2013-modell i Norge er jeg usikker på, men det er uansett gammel versjon.
Andre biler som er annonsert som "2013" på Finn, er første gang registrert tidligere på året i 2012 lenge før 2013-modellene blei prodsat, og jeg kan ikke forstå at disse bilene har noe med 2013 å gjøre i det hele tatt.

Visia, acenta, og Tekna kom i 2013 og de produseres i England.
S, SV og SL er de 3 utstyrsnivåene som du har hatt i alle år i USA.
I annonser på Finn, er det ofte feilaktige betegnelser. Der har jeg sett en butikk som bruker amerikaske begreper om europiske biler. Andre selger amerikanske biler og bruker europeiske modellbetegnelser. Og noen selger eldre japanskproduserte biler og oppgir europeiske modellbetegnelser.

hansnissens

Det er jo ikke så enkelt for en vanlig mann å vite forskjellen, uten å være medlem på elbilforum ;) Den gjengse forbruker er vel ikke så opplyst som medlemmene her inne.

Trekkoppbil

#21
Nå kikka jeg på de billigste "2013"-Leafene på Finn, og jeg såg på 15 biler opptil 125 000 kr:
4 av 15  biler er 2013 eller nyere. Alle er bruktimporterte fra USA.
11 av 15 biler er eldre årganger produsert  i Japan, og de er helt andre biler enn det mange oppfatter som 2013-modell. 10 av disse 11 er europeiske biler, og en er usa-bil.

Konklusjonen er at blandt de "2013"-modellene jeg rakk å se på, så er det kun usa-bilene som er bygd som  2013-modeller, mens de europeiske og norsksolgte bilene er bygd som 2012 og kallt 2013 av andre årsaker .  Det var også en 2012 usa-bil som var annonsert som 2013. Det kan virke som det kun er usa-modellene som har ryddige systemer på modellbetegnelsene. Årsmodell er koda i vin, alle bilannonser i USA oppgir vin, og det er vanlig at selgere oppgir historikken på bilene de selger, og den kan kjøpes, og mye info er tilgjengelig på nett. De europeiske bilene kan du kalle hva du vil ser det ut som: 2012 eller 2013.

kaiat

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 11. mars 2017, klokken 21:49
Nå kikka jeg på de billigste 2013 på Finn, og jeg såg på bilene opptil 125 000 kr:

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90451181
Interiøret viser at dette er 2013. 2 nakkestøtter bak indikerer usa-bil, og skjermtypen indikerer modellen S. Dette er en sjelden kombinasjon med skinnseter.
Bilen er slått av på bildene, så man kan ikke se antallet kapasitetsbarer.
Jeg ser at denne bilen stammer fra Sørimport i Mandal. De har av og til kjørt tilbud med luksuspakke eller hva de kaller det, og da inkludert omtrekking av de orginale stoffsetene i skinn. Akkurat denne ser det nesten ut som om den har fått seter fra en SL eller Tekna da de ser ganske så orginale ut. Jeg minnes historien som har versert på det amerikanske Leaf-forumet om han som kjøpte helt ny Leaf S hvor sitteputa i baksetet var i skinn mens resten av interiøret var i stoff...

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 11. mars 2017, klokken 21:49
Konklusjonen er at blandt de "2013"-modellene jeg rakk å se på, så er det kun usa-bilene som er ekte 2013-modeller, mens de europeiske og norsksolgte bilene er noe helt annet enn selgerene utgir dem for å være. Det er 100 forskjeller på 2012- og 2013-modellene. Det var også en usa-bil som var annonsert som 2013, på tross av at den er 2012. Det kan virke som det kun er usa-modellene som er ryddige systemer på modellbetegnelsene, mens de europeiske bilene kan du kalle hva du vil.
Av og til slenger det en billig norsk eller europeisk gen.2-Leaf på finn.no. Som regel en Visia og det blir jo det samme som en amerikansk S-modell. Det uheldige med europeisk gen.1-Leaf er jo at Nissan solgte de helt frem til sommeren 2013 før gen.2-modellene kom her i Europa. Da regner mange de jo som 2013-modeller. I USA kom gen.2 rundt årsskiftet 2012/-13 og det blir lettere å skille mellom gen.1 og gen.2.

En annen ting å merke seg med brukt Leaf er at det ser ut til å være mindre prisforskjell mellom en brukt Acenta og en brukt Tekna enn det er når bilene var nye.

sylwester

VIN-dekoderen klarer ikke å dekode Nissan-VIN. Alle biler blir 2014-modell Nissan Almera. Ekstrainfoen er kun hvis bilen har vært registrert i USA og slik jeg ser det ikke inkludert modell-år. Typisk så er den informasjonen hentet fra et register, mens infoen "Almera" er det den klarer å få ut av VIN-nummer. vindecoderz.com klarer ikke å dekode nissan-VIN siden de ikke følger standarden den forventer.

Husk at det er vanlig å kunne kjøpe en 2018-modella llerede mot slutten av 2017 og det er lite sannsynlig at bilen er produsert i 2018 ved hjelp av TARDIS.
Et godt eksempel på det er min Polo som er førstegangsregistrert i 2005, men det er en 2006-modell. Jeg vet det fordi den har 6 som 10. tegn i VIN.

Interiørfarge eller produksjonsdato eller om det er japansk eller ikke sier ingenting om det er en 2013-modell eller ikke.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

#24
På Finn er det et felt for første gangs registrering og et annet felt for årsmodel.

Fyller man ikke inn rett data her, kan det bli dyrt for selger:
http://www.dinside.no/motor/feil-arsmodell-pa-bruktbilen/61303067

vindecoderz.com oppgir 2014 Almera når man oppgir vin til Leaf som er solgt i Europa. Som sagt må man bla seg ned på sida til  "Extra information on the vehicle:" for å få fram data.

Etter min mening kan det være forvirring med mange årstall i historikken på en bil. Er det missvisende info, bør man i annonsen forklare åssen det henger sammen, så ikke annonsen blir missvisende.


PionerThink

Det er vel en 2013 modell selv om det er en Gen.1 Leaf? Skiftet kom vel midt på året som en har vist til lengre oppe her, så slikt sett er det ikke forsøk på noe lureri?
Det som er greit her er jo at det er lagt ut bilde av baggasjerom som helt tydelig viser at det er en Gen.1 siden man ikke kan få lagt ned setene og får det flatt pga "klumpen" som står midt i bildet?
Hadde alle gjort dette så hadde vel man på et tidlig tidspunkt sett om det var en 1ste eller 2dre generasjon og dermed sluppe å lure(eller bli lurt)?
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Trekkoppbil

Sitat fra: sylwester på søndag 12. mars 2017, klokken 03:19
Interiørfarge eller produksjonsdato eller om det er japansk eller ikke sier ingenting om det er en 2013-modell eller ikke.
Ja, jeg er enig i at interiørfarge ikke sier noe om det er 2013 eller ikke.

Men hvordan skal man da skille mellom 2012 og 2013 på biler som er solgt i Europa?

På USA-Leafer er det rett fram å se årsmodell:
Det 10. tegnet i vin, forteller årsmodell:
B    2011
C    2012
D    2013
E    2014
F    2015
G    2016 osv
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Aarsmodeller#Eksempler_p.C3.A5_produksjonsm.C3.A5neder

2011 Finner man produsert i 2011 i Japan, og kanskje tidligere, og den har særegenskap at den blei levert uten kaldt vær pakke i mange stater, og den hadde QC på kun 90% av SL.
2012 Finner man produsert 2011-2012 i Japan, og har innført kaldt vær pakke som standard i alle stater og QC er blitt standard på SL.
2013 Finner man produsert fra slutten av 2012 til desember 2013 i Smyrna, og kjennetegnes ved å være face-lift med 100 endringer, og SV og SL har fått varmepumpe og lågt forbruk. Det er en helt ny bil produsert på en ny fabrikk i en ny verdensdel, og det er helt nye utstyrspakker.
2014 finner man produsert fra jan 14 til april 14, og er omtrent samme bil som 2013, men muligens litt enklere utstyrt.
2015 finner man produsert i mai 2014, og kanskje tidligere. Den kjennetegnes ved 2015-batteriet som kom våren 2014.
2016 har 30kwt på SV og SL.

På usa-Leafer er det helt klart definert hvilke årsmodell en bil har, og det er ulike kvaliteter og utstyrnivå mellom årsmodellene, og det er ryddige forhold. Årsmodellene er produsert i ulike land til ulike tider. I praksis vil en bruktbil som er produsert i Japan, og kanskje har 17kwt,  ha noen mil kortere rekkevidde en en bil produsert i USA eller Europa som har igjen kanskje 21kwt, og gjenværende levetid kan skille flere år, men samtidig kan japsene være gode på småkjøring med høyere bånndrag og mer påkosta karosserimaterialer. I mange menneskers oppfatning, går skille her mellom 2012 og 2013.
Hvordan skal man avgjøre hvilke årsmodell en europabil har, hvis ikke fysisk modell har noe å si?

sylwester

#27
Så du mener at alle 2013-modeller er 2gen. Det kan ikke stemme siden da ble det solgt 2012-modell frem til sommeren 2013.
Selger Nissan 2016-modell idag? Hva er i såfall forskjellen frem til den nye 2017-modellen kommer. Vil den modellen de selger idag være en "falsk" 2017-modell som egentlig er 2016-modell?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Ja, det er visst mange som har den oppfatninga, at årsmodell er det samme som registeringsår:
Dersom man har en gammel bil på lager før man registrerer den, så blir den forvandla til ny årsmodel.

Enkelte av "2013"-modellene av Leafer som er til salgs på Finn, ser jeg er registrert i måneder som oktober og desember 2012. Det er nok mange måter å regne på.

Og det store flertallet av 2013-modeller jeg har sett på Finn, er av gammel type mens det hverken er oppgitt registeringsnummer eller vin som kan vise registreringsår.

Det er 35 annonser for 2012-modeller, og 122 annonser for 2013-modeller.

Det hele er villedene for meg som er vandt til å se på usa-biler hvor en 2012-modell er en 2012-modell uansett når den er registert.

sylwester

#29
Førstegangsregistrering har INGENTING med årsmodell å gjøre. Årsmodellen blir produsert og levert allerede året før årsmodellen sitt år. Det selges sikkert en og annen 2018-modell allerede av et eller annet. Det er vel for ikke å brenne inn med 2017-modeller  og modell er vel en patchlevel i sammenlikning med softwareversjon.

For japanmodellene klarer du ikke se om det er en 2011, 2012 eller 2013 basert på VIN. Alle har en U der det skulle vært B,C,D. Den infoen lenger under er fra et eller annet register og sier ikke noe om modellår. Jeg gått ut ifra at det finnes noe dokumentasjon med bilen som indiker hvilken modell det er.

Hva mener du med gammel type? Det er vel som forventet at biler solgt før april 2013 er veldig like 2012-modellen i både utseende og utstyr siden dette var før facelift.

Igjen, annonser som sier 2013-modell betyr ikke 2. gen. Da bør det stå 2. gen og varmepumpe i annonsen. De ligger også i forskjellige prissjikt.

For de som er ute etter 2.gen er vel rådet å se etter 2014-modeller. Den finns det ikke flere av.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA