Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøpe eller lease

Startet av hansnissens, onsdag 26. april 2017, klokken 14:56

« forrige - neste »

hansnissens

Har tenkt en del over dette med annonser, som etter min mening kan anses som villedende, når det kommer til bruktbilannonser på Finn. Gjerne er det bruktbilforhandlere som legger ut annonser med elbiler, uten å angi om det er importmodell, eller i det hele tatt hvilken modell eller utstyrsnivå bilen innehar. Uforstående kjøpere har jo lett for å bli lurt av dette, da det er mye å sette seg inn i, spesielt i Leaf-markedet og til dels Zoe, da det er vanskelig å se forskjeller fra modell til modell på disse. Er det bruktbil som selges av et profesjonelt firma er det i tillegg gjerne ikke oppgitt registreringsnummer eller understellsnummer i annonsen, som gjør det vanskelig å undersøke historikken til bilen en ser på.

Hvilke rettigheter har en "uforstående" kjøper av en elbil ovenfor selger, i det han finner ut at bilen han kjøpte ikke er for eks. en Zoe R240, men en Zoe Q210, eller leafen har ikke har vinterpakke? Kan dette gå under villedende markedsføring?

elektrolux

#1
Har nok rettigheter, men det er en lang og tung prosess å vinne fram.

Er selv irritert på at nybilforhandlere får annonsere til priser en ikke får kjøpe for. Typisk Gropf elbil til kun 169 000 kr ( levert Drammen kai + 10 000 kr i reg omkostninger + 10 000 kr i utstyr på basis modellen + + )

Da virker en lett brukt Gropf elbil som eier betalte 195 000 kr for og forsøker å selge for 150 000 kr som et dårligere tillbud enn den egentlig er.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hansnissens

Villedende markedsføring er jo ulovlig iht. markedsføringsloven. Brudd på den kan jo være ganske alvorlig for selger, da brudd kan straffes med fengselsstraff om det er alvorlig nok.

Har dog tenkt på om en oppdager i ettertid, for eksempel at bilen en har kjøpt er en Zoe 210 og ikke 240, om en kan kreve en saftig erstatning for dette. Verditapet på en 210 vil jo være større når det allerede har kommet to nye modeller som erstatter den?

elektrolux

Du får aldri en "saftig" erstatting i Norge.

Kun dokumenterbart tap. Sannsynligvis vil slik dokumentasjon være vanskelig å skaffe.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hansnissens

Det er nok sant. Men kjøpsloven sier jo at om mangelen er av den karakter at man ellers ikke ville kjøpt bilen om man var klar over mangelen på forhånd, så har en krav på heving av kjøpet eller en økonomisk kompensasjon. Det har vel ikke vært mange saker oppe rundt dette, da denne problemstillingen rundt elbilannonser på Finn sikkert er ganske ny, men det vil vel være et grunnlag for å hevde en mangel her?

elektrolux

Ja, så lenge mangelen er vesentlig. F.eks annonsert 240 viser seg å være en 210.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kaiat

At det er oppgitt feil versjon, utstyrsnivå eller lignende i annonsen, er jo like mye et problem på fossilbiler også. Har selv opplevd dette. Jeg mener også at det har vært saker der kunde har fått kompensert "mangelen".

hansnissens

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. februar 2017, klokken 13:06
Ja, så lenge mangelen er vesentlig. F.eks annonsert 240 viser seg å være en 210.

Hva med de tilfellene der modellen ikke oppgis? Det er vel ikke kjøpers ansvar å hente inn all nødvendig informasjon, spesielt om dette kan være krevende. En kjøper handler i god tro det han tror er 240, men så er det 210? Synes dette er en interessant problemstilling.

Se for eksempel denne annonsen https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90904846. Her er det ikke oppgitt modell, og heller ikke regnummer eller understellsnummer. Det blir vel vanskelig å gjøre seg kjent med hva som faktisk annonseres her for en som er ganske grønn på elbil.

Vegg

På Nissan Leaf er det veldig åpenbart om den er importert fra USA, da modellene kalles "S" "SV" osv...
Når det er sagt er det merkelig at de legger ut leasingtilbud som koster fra totalt 100k kr på 3 år, men det er ingen hemmelighet at du får kjøpt Leaf fra USA for 10k dollar. Ekstrem avanse med tanke på at de etter endt leasingperiode kan selge bilen på nytt, og da har de allerede tjent inn bilen og vel så det. Nesten som jeg skulle vurdert å starte samme business selv.

hansnissens

Sitat fra: Vegg på torsdag 16. februar 2017, klokken 19:56
På Nissan Leaf er det veldig åpenbart om den er importert fra USA, da modellene kalles "S" "SV" osv...

På annonsene som ligger ute her i landet (Trøndelag) så har jeg opplevd at det er mer regelen enn unntaket at det ikke er nevnt at det er importbil noe sted i annonsen..

Orbit

Her er en gjennomgang av en jurist, riktignok for salg av brukte båter, men det er samme kjøpslov som gjelder for bruktbilsalg mellom private.

Sitat[...]Her suppleres avtalen av Kjøpsloven § 19 som gir kjøperen visse minimumsrettigheter. De mest interessante for dette innlegget er at selgerens opplysninger skal stemme (a) og selgeren hefter for mangelfull opplysning om vesentlige forhold (b).

Det vanskelige blir å tolke hva som er "vesentlige forhold" når noe dukker opp i etterkant. Generelt er det nok best å styre unna selgere som ikke vil gi skriftlige svar på forhold som en selv vurderer som vesentlig, spesielt dersom dette er en "profesjonell" brukbilselger.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sylwester

#11
Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. februar 2017, klokken 06:32
...
Er selv irritert på at nybilforhandlere får annonsere til priser en ikke får kjøpe for. Typisk Gropf elbil til kun 169 000 kr ( levert Drammen kai + 10 000 kr i reg omkostninger + 10 000 kr i utstyr på basis modellen + + )
...

I følge § 8.Villedende utelatelser i markedsføringsloven er det straffbart med bøter og fengsel inntil 6 måneder.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Man får da vel kjøpt bilen til den prisen.
Man kan bare ikke bruke den på offentlig vei!

Reg.omkostninger er vel egentlig noe man kan gjøre selv, og spare endel penger på. Skal bare være å stikke innom SVV med noen papirer man får fra forhandler.
Mener å huske at forhandlerne tar seg greit betalt for denne jobben.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

hansnissens

Omregistrering gjøres enkelt på SVV sine sider ja. Solgte bil privat nettopp, og da var dette gjort på bare noen minutter.

Kjøpte nylig bil hos forhandler, og da vi skulle skrive kontrakt hadde de plutselig lagt på 1500,- i "egne omkostninger." Rimelig frekt, det er ikke opplyst om noen slike omkostninger noe sted heller.

nr1rayner

Omregistrering har blitt såre enkelt på nett ja  :)

Men her er jo snakk om nyregistrering.
Synes å huske at jeg ordnet med nyregistrering av et par mopeder og en ATV jeg kjøpte i sin tid. Det var ikke vesentlig verre enn å få et kjøretøy omregistrert slik vi gjorde det før.
Måtte såklart betale en eller annen avgift, men det er jo da statens sats man betaler, og ikke forhandlerens sats  :police:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA