Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takstativ

Startet av Mr saxobeat, onsdag 26. april 2017, klokken 13:09

« forrige - neste »

Mr saxobeat

Aha !
Hurtiglading på denne kommer nok aldri på tale så det er nok lurt å koble den vekk ja. Det må jeg huske å gjøre når det blir sesong for bilskruing igjen  ;)

Elmo

Sitat fra: Helge på lørdag 18. februar 2017, klokken 18:13
Men hurtigladere til denne typen elbil finnes det vel nå bare noen svært få av og alle i privat eie?
Jeg synes i alle fall ideen var god med å koble fra disse kablene så det ikke står 100 til 170 V på kontakter i ladeluka.

Jeg har laget (semi-)hurtiglader selv og bruker hurtigladekontaktene en sjelden gang.

Ang. hvordan frakoble. Her er bilde av tilkoblingene i Sagemboksen. Det er de to til venstre merket Charge +/- som går "åpent" ut i ladeluka.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elbil fundamentalist

Gratulere med "ny hobby"  ;) Hadde en Peugeot Partner PSA, og har vært gjennom det meste på den. Det positive er vel at nå er delene billigere (men kanskje vanskeligere tilgjengelig). Skaff deg en delebil og hold deg inn med PSA entusiastene. Pass på at 12V batteriet alltid er tipp topp, ellers går DC-DC konverteren til dundas. Jeg mener skikkelig ille, da den begynner å brenne og i værste fall tar med seg CPU'en i ulykka også.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Helge

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 16. februar 2017, klokken 09:32
Ta en vaskejobb på ladeinntaket også. Her er det 120 V batterispenning konstant, og saltsprut kan gi jordfeil her også.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. februar 2017, klokken 10:33
Interessant. Takk for tips.

Mulig forklaring på jordfeil lokalisert til Sagem boksen på ene utleiebilen min. Siden den aldri hurtiglades blir den enkle fiksen å koble vekk ledningene til denne porten.

Vel... dette var i alle fall ikke årsaken til at el-feil lampen lyser opp på den ene Saxoen vår (skal teste på den andre også). Jeg koblet nemlig fra kablene (for hurtiglading) ut til ladeluka og gjorde dette under dekselet på toppen av Sagemboksen. Tredde to lag med krympestrømper over kabelskoene som isolasjon. Etter å ha fjernet feilkoden gikk det bare 2 dager så lyste el-feil lampen opp igjen  :'(
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på onsdag 01. mars 2017, klokken 10:03
Tredde to lag med krympestrømper over kabelskoene som isolasjon.
Føles alltid "godt" å isolere sånne ting, men det er ikke nødvendig. Etter frakobling er de "døde" ledninger siden ladehansken din ikke har noen ting der de ender i ladeluka.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på onsdag 01. mars 2017, klokken 11:46
Føles alltid "godt" å isolere sånne ting, men det er ikke nødvendig. Etter frakobling er de "døde" ledninger siden ladehansken din ikke har noen ting der de ender i ladeluka.
Krympestrømpene ble satt på kabelskoene for å være sikker på at ikke kabelskoene berører de gjengede boltene opp av Sageboksen med spenning på for da ville det jo fortsatt være spenning ut til ladeluka og salt/fukt der viile fortsatt kunne bidra til iso-feil... Jeg lot nemlig kablene/kabelskoene få bli igjen under lokket  :D
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på mandag 06. mars 2017, klokken 20:38
Jeg lot nemlig kablene/kabelskoene få bli igjen under lokket  :D
OK, det forandrer saken. Jeg tenkte du tok dem helt ut fra under lokket jeg  ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Citrusen

Hvordan ser en slik hurtigladekabel ut? Og hvor kan en kjøpe slikt? Hvor mye kan en lade med for å ikke skade batteriene?

Elmo

Hurtigladekabelen se lik ut som den vanlige ladekablene (utenpå), men den har to ekstra kontakter (se bildet).
Jeg har kjøpt min fra England, men jeg tror den kan skaffes i Norge. Men det finnes ingen PSA-hurtigladere i Norge lenger (det var en ved Torp flyplass), så for å kunne bruke den til noe så må du lage en hurtiglader selv (se her).

Batteriene tåler mye. Når du regenererer (bremser på gir) i bratt nedoverbakke så lader du batteriene med over 100Ampere.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Citrusen

Men om en får tak i en ho koblin til å bruke som et adapter kanskje?

Elmo

Adapter til/mot hva ??
Hvis du tenker mot chademo eller CCS hurtigladere som nyere biler bruker så kan du nok bare glemme det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Citrusen

Så da er det ingen mulighet for å lade noen plass på ladestasjoner langs Norges land..

Elmo

#27
Ikke hurtiglading nei.
Bare maks 16A fra schuko (vanlig kontakt) eller 16A fra type2-stolpe med denne overgangen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Citrusen

Var innom noen ladestasjoner og så ingen vanlig kontakter der, så da kan en kjøpe en slik overgang som du viser på bildet.

Tenkte bare at når en har en ekstra kontakt som hører til bilen som har disse hurtigladekontaktflatene at en kunne laget en annen overgang til disse direkte kontaktene og til orginal laderen som sitter i bilen. Men det blir jo litt "mekkers"

Elmo

Sitat fra: Citrusen på lørdag 06. mai 2017, klokken 10:14
Var innom noen ladestasjoner og så ingen vanlig kontakter der, så da kan en kjøpe en slik overgang som du viser på bildet.
Ja ingen nyere ladastolper har vanlig kontakt. Men de fleste som er eldre enn 2-3 har det, feks på gataplan i Oslo

Sitat fra: Citrusen på lørdag 06. mai 2017, klokken 10:14
Tenkte bare at når en har en ekstra kontakt som hører til bilen som har disse hurtigladekontaktflatene at en kunne laget en annen overgang til disse direkte kontaktene og til orginal laderen som sitter i bilen. Men det blir jo litt "mekkers"
Hurtigladekontaktflatene i PSAene går rett på batteriet, ikke via noen ting. Ikke engang sikring. Så for å bruke dem må du altså ha ekstern DC-lader (som jeg linket til tidligere).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA