Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading til 100% på gammelt batteri

Startet av KipN, onsdag 26. april 2017, klokken 08:49

« forrige - neste »

kodalse

Sitat fra: Ebe på torsdag 02. mars 2017, klokken 12:08
Fysisk og praktisk går det fint, men i følge regelverket er det visstnok ikke lov. Så får hver og en av oss vurdere ut i ifra det :)
På min Leaf med Thule Wingbars hadde det nok vært tillatt.
"Maks taklast   Ikke oppgitt" (Det står altså ikke 0 kg)
I henhold til forskrift om bruk av kjøretøy https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92
Spesielt punktene 3.2 - 3.4 er dette innenfor så lenge kanoen ikke stikker mer enn 1 meter utom baklysene. Da kreves merking.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Lars C. Krogenæs

Leaf har ikke oppgitt maks taklast i vognkortet.

Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.
Link til forskriften.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2

Det er mao lov å laste på et taktstativ på Leafen, så lenge det er forsvarlig gjort.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Crown

Dette med at det er lov når det er "ikke oppgitt" ser jeg er utbredt, er det noe dere konkluderer med etter selv å ha tolket reglene, eller er det noen i Statens Vegvesen som har sagt det?

I en annen tråd her inne er det en som har mailet SVV, og fikk dette svaret ""Når det gjelder Nissan Leaf er disse ikke oppgitt med tillatt taklast i typegodkjenningen.
Hvis dette ikke er oppgitt er det heller ikke lov til å ha noe last på taket, hvis ikke dette er dokumentert andre steder av kjøretøyfabrikanten. Vi sitter ikke på noen opplysninger om dette.
Blir du stoppet i kontroll med last på taket vil videre kjøring ikke tillates."
"
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

kodalse

Her lenker du nok uten å vite det til denne tråden fra Tesla S, http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13558.msg205401.html#msg205401

Nederst i første inlegget står det gult på blått at det er en aprilsnarr, siden inlegget kom 1. april.

Tydelig tegn på "Fake News", som jo er i vinden for tiden. :)

Det nærmeste vi kommer det korekte er fortsatt lovverket, og der står det klart og tydelig noe om sikring av last som tidligere angitt.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Crown

#19
Sitat fra: kodalse på torsdag 02. mars 2017, klokken 13:40
Her lenker du nok uten å vite det til denne tråden fra Tesla S, http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13558.msg205401.html#msg205401

Nederst i første inlegget står det gult på blått at det er en aprilsnarr, siden inlegget kom 1. april.

Tydelig tegn på "Fake News", som jo er i vinden for tiden. :)

Det nærmeste vi kommer det korekte er fortsatt lovverket, og der står det klart og tydelig noe om sikring av last som tidligere angitt.

Nei, det var en annen tråd, denne
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30479.15.html

Men får prøve å finne hvor han fant det også. Får håpe det var aprilspøk da ;)

EDIT: Her er opprinnelig tråd. Ser ikke ut som en aprilspøk da :-(
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4668.msg549130.html#msg549130
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

kodalse

Teksten var så lik at jeg tipper søket stopper rundt 1. april 2014 :)
Jeg kjører nå lystig avgårde med mitt takstativ når jeg en sjelden gang skal ha en list eller plate av noe slag :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Ebe

#21
Det stammer fra denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4668.msg549130.html#msg549130

Jeg er enig med Lars når jeg leser forskriften selv, for forskriften skiller klart mellom "tilhengerregelverk" og "gods". Dette vises f.eks i § 4-2 punkt 4 og § 5-1: "Kjøretøy må ikke brukes eller tillates brukt med større aksellast, last fra akselkombinasjon, totalvekt eller last på tilhengerfeste enn det er registrert for." Her er ikke gods på f.eks tak tatt med.

Men jeg ble veldig usikker når jeg leste svaret fra SVV.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

KipN

Snakket med selger angående dette. De solgte ikke takstativ, men han henviste til Thule. Den eneste årsaken til at den ikke var typegodkjent med takstativ var dette med luftmotstand/tapt rekkevidde, påsto han.

kodalse

#23
Tror nok også at luftmotstand er det vesentlige fra Nissan her (egenerfaring sier at jeg øker forbruket med 0,1-0,2kWh pr mil)
Når det gjelder uttallelsen fra SVV var det også fra enkeltperson, tilogmed med underteksten "Svaret er veiledende".
Dvs svaret fra representanten ved biltilsynet i Bergen kun er gitt som et generellt svar og ikke er bindende.

Ifølge elbilwiki har man også fått annet svar fra Statens Vegvesen:
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Takstativ
"Thomas P har sjekket med Statens vegvesen:

Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for. Link til forskriften. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2

Thule oppgir "City Crash approved for 75 kg according to ISO Norm." på Thule Rapid System 754, så da er nok 75kg helt greit (forutsatt at lasten er festet ordentlig til stativet). "

Ellers er jo denne med 550kg på taket fin:

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2017/02/09/Stanset-med-550-kilo-planker-p%C3%A5-taket-14192356.ece
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

sylwester

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 02. mars 2017, klokken 13:14
Leaf har ikke oppgitt maks taklast i vognkortet.
...

På noen Leafer står det visst "Tillatt taklast: 0kg" og de vil ikke kunne ha skiboks selv om taket er like robust som nyere leafer. Hvis det er feil må man i såfall få nytt vognkort for man kan sette på takstativ.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA