Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading til 100% på gammelt batteri

Startet av KipN, onsdag 26. april 2017, klokken 08:49

« forrige - neste »

KipN

Sitter i bilklemma og tar i mot råd med åpne armer.

Har i dag en Peugeot 508 2013mod, diesel og skal over til elbil. Har reservert en Model 3 (reservasjon i august) som jeg skal ha, men utfordringen er at jeg vurderer å gå over til en ny leaf allerede nå som ventepølse. Bør ha 30kw så bruktmarkedet er begrenset. Har fått en grei innbyttepris på Peugeoten på 152k (kostet 300k for 3 år siden), så det verste tapet er allerede tatt. Vil dette være dårlig økonomi? Bør jeg heller bruke Dieselkjerra frem til Teslaen forhåpentligvis konmer om et par år?

Electrix

Hva som er best for lommeboka og lufta vår kommer nok an på hvor og hvor mye du kjører. Kjører du 30 000 km og betaler 10 000 kr i bompenger i året er det nok bankers å velge elbil med en gang, kjører du 3 000 i året og ikke betaler noen bompenger er det lite å spare direkte. Det som da teller er verditap, og om man tror dieselbilen vil holde seg bedre enn elbilen i verdi når langrekkevidde-elbiler blir mer vanlig og de fleste veier har god dekning av hurtigladere.

Jeg vurderer selv å bytte ut stasjonsvogna med en til brukt Leaf, men vi gjør allerede ca 18 000 km i året med vår Leaf og ca 4 000 i året med diesel-stasjonsvogna. Sånn sett er det ikke så mye å spare og vi vil uansett måtte låne en større bil et par ganger i året, men det så mye mer behagelig med elbilen nå på vinteren og jeg er også litt skeptisk til hva som skjer på bruktmarkedet når alle oss som har holdt på dieselbilen som nr2 bil skal bytte til langrekkeviddeelbil om et par år...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Luftventil

Hver ekstra dag med elbil betyr penger spart. Så jeg ville kjøpt så fort som mulig.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

tutti

#3
Akkurat tenker jeg at nye el Focus 2017 med 33 kWh og mye utstyr virker som en grei handel til 240 000.

http://www.ford.no/Biler/Focus-Electric/Ytelse#primaryTabs

Den kommer vel 3-5 år før en billig Tesla er på norske veier?

arthur

Tre år gammel til halv pris og fortsatt dekket av garanti og Forbrukerkjøpslov. Lurer faktisk på om jeg ikke bør vurdere å kjøpe meg en dieselbil!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Espen Hugaas Andersen

#5
Sitat fra: tutti på torsdag 16. februar 2017, klokken 09:22Akkurat tenker jeg at nye el Focus 2017 med 33 kWh og mye utstyr virker som en grei handel til 240 000.

http://www.ford.no/Biler/Focus-Electric/Ytelse#primaryTabs

Den kommer vel 3-5 år før en billig Tesla er på norske veier?
Det var da veldig pessimistisk. De aller fleste Model 3 reservasjonsholderene bør få bilene sine innen utgangen av 2018. Men bestiller man i dag kan man fort være ute i 2019. Jeg ville nok sagt 1-2 år, ikke 3-5 år. Og det er om man kunne få Forden i dag.

Edit: Eller kanskje du mente en senere bil fra Tesla som er billigere enn Model 3? Da er jeg mer enig med 3-5 år. Da vil jeg kanskje heller si 5-15 år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ReneM

Vi solgte vår 2015 508 RXH til favør av elbil ;)

Kjørte kanskje 10.000 i året med den og gjennom bomringen hver dag. Fikk heldigvis en god pris for den og vi kjøpte en e-golf og e-up tilbake.

Savner jeg bilen? Ja, plassmessig har vi gått 3 hakk tilbake, men vi klarer oss helt fint. Vi har 2 småbarn (2 og 1 år) og barnevogn og hele pakken får plass. Rekkevidden er ingen problem for oss. Vi kjører bare rundt i nærområdet.

Det allerbeste: driftskostnadene er betydelig lavere, og vi har 2 biler nå ;)
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

CitB59EL

Vi hadde en C4 Picasso som var 1.5 år når vi byttet den gikk fra 340k til 225k i pris. Etter at vi fikk første Elbilen så sto den bare... brukte den kun på lengre turer. Gikk 5000 km iløpet av 8 mnd. Selv om vi sikkert kunne beholdt bilen så angrer vi ikke på at vi gikk over til elbil med B klassen(uten hurtiglading)!


Vi har nå kjørt med kun elbil(er) i snart 2 år å kommer definitivt ikke å gå tilbake. Savnet etter diesel dyret var på 1 ferie tur ifjor-men da fikk vi lånt Tesla så ordnet seg fint det å:)
Skal du ha elbil som erstatning for 5008 så anbefaler jeg min 28 KWh batteri(Soul, Leaf m.fl med hurtiglader!). B klassen har best bagasje plass men mangler hurtiglading. Så da må du isåfall gå over bruks mønster NØYE! Passer oss perfekt-men ikke alle.   

AppleKnocker

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 16. februar 2017, klokken 10:58
Den kommer vel 3-5 år før en billig Tesla er på norske veier?

Det var da veldig pessimistisk. De aller fleste Model 3 reservasjonsholderene bør få bilene sine innen utgangen av 2018. Men bestiller man i dag kan man fort være ute i 2019. Jeg ville nok sagt 1-2 år, ikke 3-5 år. Og det er om man kunne få Forden i dag.

Det kommer blant annet an på om man tror at forsinkelser er noe som har skjedd hos Tesla før, men aldri kommer til å skje igjen. :laugh:

For egen del tar jeg høyde for noe trøbbel og forsinkelser slik det alltid har vært for Tesla og ofte også for andre bilprodusenter. Så er det oppskaleringen i produksjonen og hvilke geografiske områder som får biler først. For Model S gikk det over ett år fra bilen var i salg i USA til den kom til Norge. I tillegg vil toppmodellene blir tilgjengelig først. Skal man skal ha en billig Model 3 må man vente enda litt. I tillegg er det jo snart en halv million i kø for denne bilen, med et køsystem som ingen utenforstående helt skjønner. En billig Model 3 for de som ikke sov i kø utenfor Tesla er nok gjerne 3 år unna.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 17. februar 2017, klokken 08:49Det kommer blant annet an på om man tror at forsinkelser er noe som har skjedd hos Tesla før, men aldri kommer til å skje igjen. :laugh:

For egen del tar jeg høyde for noe trøbbel og forsinkelser slik det alltid har vært for Tesla og ofte også for andre bilprodusenter. Så er det oppskaleringen i produksjonen og hvilke geografiske områder som får biler først. For Model S gikk det over ett år fra bilen var i salg i USA til den kom til Norge. I tillegg vil toppmodellene blir tilgjengelig først. Skal man skal ha en billig Model 3 må man vente enda litt. I tillegg er det jo snart en halv million i kø for denne bilen, med et køsystem som ingen utenforstående helt skjønner. En billig Model 3 for de som ikke sov i kø utenfor Tesla er nok gjerne 3 år unna.
Jeg forventer også utfordringer og forsinkelser med Model 3. Min forventning er i området av 50k Model 3 produsert i år i stedet for 100-200k som Tesla har sagt. Men da går de fortsatt inn i 2018 med en produksjonstakt som vil være ganske brukbar. 200-300k Model 3 i 2018 er ikke urimelig å forvente, og da er trolig det meste av dagens kø ryddet unna, da man må nesten anta at noen titalls prosent vil avbestille. Så klart, vi vet ikke status på køen i dag - om den har økt til 750k reservasjoner, så er det bare å glemme å motta en bil som bestilles i dag før langt ute i 2019.

Når det gjelder prioritering av markeder og høyt utstyrte biler, så er dette trolig noe som vil avsluttes i 2018. Da vil det aller meste av køen være ryddet unna, de aller fleste markedene vil være åpnet og man går over til å basere seg nesten utelukkende på reservasjonsdato. (Kanskje performance-modellene får prioritert levering.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nr1rayner

Behold Peugeoten og kjøp billig brukt, tidlig Leaf eller en trilling  ;)
Koster litt ekstra å ha 2 biler, men:
1: du får god erfaring med elbil og vet hva du behøver til neste bil
2: du sparer gode penger på diesel, har du også endel bompasseringer kan regnestykket uansett gå i pluss med 2 biler..
3: når dieselen skal inn på service for oljeskift osv osv har du "reservebil". Vel, egentlig har du reservebil når elbilen har punktert, for dårlig rekkevidde eller... mangler spylervæske  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Enig. Vi har tre biler men trenger to. Har brukt Leaf som ventepølse til den elektriske familiebilen kommer (Tesla X har jo forsåvidt kommet men til hinsides pris..).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

KipN

Takker for alle tips. Valgte å hoppe i det med begge beina og er på vei ut dørene for å hente en 30kw tekna :) Fikk dog litt kalde føtter når det påstås at taklast ikke er lov. Vil jo ha med meg skiene på fjellet. Men gjort er gjort og velger å prøve. Mulig det blir en billig bensinbil i tillegg etterhvert for fjellturer og kjøring med henger. Ser hvertfall frem mot å ratte rundt uten å tenke på drivstoffprisen :)

Lars C. Krogenæs

Går fint med taklast på Leaf.

Thule har takstativ her, hvis du putter inn riktig bil:
http://www.thule.com/nb-NO/NO/Products/Base-Racks

Kristianbergen på forumet har f.eks kjørt Oslo-Bergen i snøvær med kano på taket:

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Ebe

Fysisk og praktisk går det fint, men i følge regelverket er det visstnok ikke lov. Så får hver og en av oss vurdere ut i ifra det :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA