Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Takstativ

Startet av geear, onsdag 26. april 2017, klokken 07:10

« forrige - neste »

geear

e-Golfen varmer, og det er STOR forskjell med og uten varmapparatet på (ECO+ eller ei), men 22 grader på varmeapparatet i Golfen er ikke i nærheten av å være 22 grader på varmeapparatet i X5en. Har ikke orket dra det så langt å begynne å måle temperaturer, men vil høre om dette er samme oppfatning fra andre eller om det er en feil på vår. Samboeren kjører gjerne med varmen på 25 grader for å ikke fryse. I BMWen i dag, i fem minus, så hadde jeg 20 grader og måtte hive av meg jakka etter noen minutter, mens i Golfen så kan jeg fint sitte med jakke og varmen stilt på 22 grader. Selv om varmeoverskuddet fra en tre-liter oljebrenner ikke eksisterer i Golfen så mener jeg at 22 grader må være 22 grader både i München og Wolfsburg. Før jeg klager min nød til Møller hadde det vært interessant å vite hva andre opplever?

Bilen har for ordens skyld ikke VP, men forskjellen merkes godt både i +5 og -5, så jeg tror ikke det er selve varmekapasiteten det handler om.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

SteinarSun

Kjør over til manuell utblåsning til vindu, fører og fotbrønn, så vil du fort kjenne forskjell.
Er nok en overivrig ingeniør i Tyskland som har lagt inn en eco-funksjon på auto 22gr.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

geear

Riktig nok er det første VW for meg, men at de kan jukse med tall har til og med jeg fått med meg. Er det altså det vi ser på? Er det lov å oppgi feil varme på varmeapparatet? Har vi en ny dieselgate her? Varmegate? Gradene som forsvant? Varmeapparatenes Bermuda-triangel? Kjenner at trangen til noen målinger er påtrengende her, men tid til å ordne slikt er det dårlig med.

Madammen mener forøvrig at det er bortimot ingen varme på beina. Er det også gjengs opplevelse?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

4Matic Fanatic

Ingen problemer med varmen i min bil ihvertfall, det blir fort varmt synes jeg, selv om årets vinter ikke akkurat har gitt de store utfordringene her i Trøndelag.

Men broren til en arbeidskollega holdt på å frys i hjel i sin eGolf og endte vel med å bytte den inn siden Møller aldri klarte å løse det så han ble fornøyd. Mulig det er noe feil på din? Hva skjer om du skrur opp temperaturen til 26C?
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

gamer73

Dere må for guds skyld IKKE kjøre i ECO mode når dere vil ha varm bil. I normalmodus og varme på HIGH så blir det varmt nok. Like varmt som om man setter en bensinbil på max varme? Langt ifra, men varmt nok for dem fleste av oss:) Og med og uten VP har ingeting å si på varmen, kun på strømforbruket.

eivhelle

Det er to ting som er viktig å passe på for å ha komfortabel varme i bilen.

1. Bilen må stå i Normal kjøremodus

2. Gå inn i klima menyen og sett klimaprofil til høy. Ellers blir det for lite futt i viftene.

Det kan også være et poeng å styre luften manuelt i stedet for å ha anlegget på auto. Spesielt hvis du er kald på føttene.

Hvis du er alene i bilen kan du godt sette ned temperaturen på passasjersiden og opp på din egen side slik at du får mer luft på riktig del av bilen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Loth

Kan komme med min erfaring her.

Vi fikk levert får e-Golf mot slutten av Januar 16, alt ekstrautstyr inkl. VP. Vi var veldig fornøyde med bilen, varmeapparat og det hele, frem til det ble foretatt en 'tilbake-innkalling utbedring' på varmeapparatet. Det stod i brevet at det kunne forekomme at varmeapparatet i noen tilfeller ikke funger slik det skal.

Før dette så hadde vi alltid forvarme-innstillingen på 22, og vi kjørte alltid med 22 eller lavere. Men etter denne 'utbedringen' var varmeapparatet, så ble det bare krøll. Dette var i september, og bilen har etter det vært inne 6- 7 ganger for feilsøking / utbedring.

Problemet er at vi føler varmeeffekten er 'varierende', og at vi må øke temperaturen i bilen noen hakk for ikke å fryse. Nå har vi fått byttet det meste og 'litt til' som har med oppvarming å gjøre i følge verksted. Har merket rett etter de siste 3- 4 verksted besøkende at den har varmet betydelig bedre i noen dager, før den igjen har blitt behov for å justere opp temperaturen.

Selvsagt kan vi bare justere opp temperaturen, og/ eller justere opp viften manuelt, men det kan jo ikke være sånn det er ment. Det fungerte jo utmerket tidligere. Har tenkt om det er en eller annen programvareoppdatering som krøller for å spare mer strøm på oppvarming også i Normal modus. Men det blir bare spekulasjoner fra min side.

Merker også forskjell på 'støy' fra bilen når den forvarmer. Tidligere mener jeg det var samme lyd hele tiden, litt som utedelen på ei varmepumpe. Nå er det mer varierende. Er jo greit at den ikke støyer så mye, så lenge den varmer som den skal :-)

Nå er det ikke så lenge siden den sist var inn, så jeg må teste litt mer før jeg kan si om den har blitt 'ok'. Så lenge forvarmer fungerer som den skal, så er det jo 'bare' å justere opp temperaturen et hakk eller 2. Men det er irriterende nok, siden man ikke kan endre på standard temperatur innstilling...

DagRune

Svaret på dette er enkelt: i Eco-modus begrenser systemet effekt til varmeapparatet til 2 kW. Da tar det lang tid å få inn varme i kupeen hvis bilen starter på -5 C. Hvis du vil ha varm kupe, så følg rådene i innleggene over - varm opp i standard modus (da guffer anlegget på med ca 6 kW), så kan du slå over på Eco for å vedlikeholde temperaturen når du er fornøyd.

stefse

Null problemer her. Grei varme, om enn ikke like bra som i en bensin-Volvo. Har alltid varmeprofil sterk og kjører i ECO. Slår over på normal om jeg vil ha rask oppvarming fra PTC elementet.

Men skal inn på service snart og lurer på om jeg skal spesifisere at de holder seg langt unna software oppdateringer hos meg. Alt virker. *bank i bordet*
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

geear

Bilen står så godt som alltid i Normal, Eco har vi kun testet et par ganger for interessens skyld. Hun sier hun også har styrt lufta på valget med fotbrønn.

Dette med klimaprofil høy må jeg sjekke. Mener den står på midtstilling hva nå den heter. Fra andre biler er jeg vant med å ha denne på soft/moderat eller medium/normal, intensive/high har som regel altfor mye viftehastighet/sus for min smak, og bilen burde klare 22 grader okke som, men får sjekke det. Må vel snart gjøre mer vitenskapelig test utav dette...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Loth

Kan kun svare for mine problemer med varmeanlegget her, og det er at jeg er fullstendig klar over at man ikke får samme varmeeffekt i ECO- modus. Varmeeffekten er, hos meg, noe varierende uavhengig av 'modus' og batterinivå. Ser også at den står på 'Høy' i klimainnstillingene.

geear

#11
Testa litt nå, og på HI så gir den god varmeeffekt, syns jeg, men det skal vel være unødvendig å kjøre den på maks hele tiden.

Den stod innstilt på "Middels".

Men jeg stusser litt på animasjonen her, som viser blå luft på 22 og ned, og rødt først på 22,5? Prøver VW bare å vise at de syns 22 er kaldt/kjøling eller mener de å vise at bilen faktisk kjøler? Misvisende på alle vis!

Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

ReneM

Det du kan gjøre er å sjekke aktuel forbruk i infodisplayet. Hvis den for eksempel viser 2kWh på 22 grader og 6kWh på 22,5 har du funnet forklaringen.

Vår er egentlig veldig behagelig på 22 grader (skru den ofte ned til 19-20 grader. Setter jeg på setevarmen er komforten helt topp (med mangel på rattvarme).
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

Kjetil1986

Blå animasjon på 22 grader sier jo sitt. Dette er da tydeligvis definert som kald luft fra Volkswagen. Nå som det er rundt 0 grader ute, har jeg på 23 grader og hakk 1 på setevarmen. Men blir det 6-7 minus eller mer, må jeg kjøre med alt fra 25 grader til HI hele tiden for å ikke fryse.

Har opplevd å miste varmen helt en gang i fjor (fikset på garanti) Og hadde bilen inne på verksted i en uke nå nettopp fordi de hadde funnet en feilkode på varmeapparatet mens de hadde service på bilen (også garanti selvfølgelig)

Så virker som om det er litt krøll med varmeapparatet til e-golf ja. Har lest mange tråder om det her inne.

Hyundai Ioniq 2017 platinum silver
Volkswagen e-golf FL300 2018 pure white

Volkswagen e-golf 2015 (solgt)
Bor i Akershus

geear

Takk for engasjementet. Får sjekke litt neste tur igjen. Har dere andre også blå animasjon på 22 grader og nedover?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA