Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Takstativ

Startet av geear, onsdag 26. april 2017, klokken 07:10

« forrige - neste »

ReneM

Samme her. Blå piler ved 22 grader. De endrer farge når jeg velger 22,5. Strømtrekk blir derimot det samme (ca 1 kWh/h). Mest sannsynlighvis fordi bilen står i garasjen og temperaturen er 6 grader.







Aktiverer jeg en del forbrukere og setter temp i tillegg til manuelt og maks får jeg en strømtrekk på 8 kWh/h hehe.


Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

gamer73

jeg tenker at om vi måler temperaturen inne i bilen etter at den har stått 2 timer på 22 grader så er det IKKE 22 grader...sikkert mer 19-20. Tror 22 grader bare er et yallaestimat dem har brukt.

Loth

Sitat fra: ReneM på torsdag 16. februar 2017, klokken 19:47
Det du kan gjøre er å sjekke aktuel forbruk i infodisplayet. Hvis den for eksempel viser 2kWh på 22 grader og 6kWh på 22,5 har du funnet forklaringen.

Vår er egentlig veldig behagelig på 22 grader (skru den ofte ned til 19-20 grader. Setter jeg på setevarmen er komforten helt topp (med mangel på rattvarme).

Det følte jeg også at vår var, frem til at verksted begynte å tukle med varmeapparatet.

Og ja, jeg har også lagt merke til 'blå luft' om den står på 22 grader. Men jeg vet ikke om det var det før vi fikk problemene eller ikke. Er jo ikke før man får problemer at man begynner med 'feilsøking' og legger merke til slike ting :-/

Chivas

Hvis det er noen trøst, så står min VW Passat på 29,5 hele vinterhalvåret, og det er fortsatt ikke varmt :D

gamer73

Sitat fra: Chivas på fredag 17. februar 2017, klokken 12:21
Hvis det er noen trøst, så står min VW Passat på 29,5 hele vinterhalvåret, og det er fortsatt ikke varmt :D

Jups men det er diesel sant? Det sto jo en avisartikkel om politiets passater hadde store problemer med at betjentene frøs i dem bilene, så det måtte ettermonteres webasto i dem. Dette var jo snakk indre østlandet med 20-40 minus på vinteren da seff men uansett. Det sto også at varmeanlegget i dem bilene på ingen måte klarte norsk vinter hehe, og at klage var sent til VW. Så du kjøre nok rundt i samme bil som purken gjør/gjorde;)

Ecinnaj

Sitat fra: Håkon77 på onsdag 15. februar 2017, klokken 12:02
Jeg har blitt fortalt av elektrikeren at det ikke vil være noe problem å lade fra stikkontakten i garasjen med kabelen som fulgte med Leaf'en. Kabelen står det 10A på så da vil jo det være godt innenfor på en 16A kurs? Det er jo lys og garasjeporter på den samme kursen, men om natten når bilen står til lading er det bare 3 utelamper med led pærer som går i tillegg. Likevel blir det til at jeg setter opp en ladestasjon om det er mulig uten å bytte kabelen (2,5 kvadrat- er det riktig benevnelse for tykkelse på kabel..?) fra huset til garasjen. Jeg har sett litt på denne: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-1-fase-ladestasjon-type-2-stikk-og-kwt-te?tm=ladestasjoner
I sikringsskapet er kursen sikret sammen alle de andre med ett felles overspenningsvern. Ut i fra det røret tidligere elektrikere har riblet ned på lappen der ser det ikke ut til at det er jordfeilvern på garasjekursen, men jeg vet ikke. Om det er det vil det vel bli kluss med ladestasjonens innebygde type A og det type B vernet? En fagmann får se på det, men vil det gå å sette en sånn ladestasjon på en 16A kurs og er det da mulig å utnytte 16A?
Det store spørsmålet er vel om det ikke på sikt blir to elbiler sånn at man like godt kan legge opp til det. I såfall hvor stor sikring og kabel trengs ut i garasjen for å forsyne to biler på saktelading? Hus og strømnett er fra tidlig 90tall.


Sitat fra: gamer73 på fredag 17. februar 2017, klokken 12:28
Sitat fra: Chivas på fredag 17. februar 2017, klokken 12:21
Hvis det er noen trøst, så står min VW Passat på 29,5 hele vinterhalvåret, og det er fortsatt ikke varmt :D

Jups men det er diesel sant? Det sto jo en avisartikkel om politiets passater hadde store problemer med at betjentene frøs i dem bilene, så det måtte ettermonteres webasto i dem. Dette var jo snakk indre østlandet med 20-40 minus på vinteren da seff men uansett. Det sto også at varmeanlegget i dem bilene på ingen måte klarte norsk vinter hehe, og at klage var sent til VW. Så du kjøre nok rundt i samme bil som purken gjør/gjorde;)
Åjah da gjør jeg også det. Tar en hel evighet og få en liten lunk i den

gamer73

#21
Sitat fra: Ecinnaj på fredag 17. februar 2017, klokken 12:30
Sitat fra: Håkon77 på onsdag 15. februar 2017, klokken 12:02
Jeg har blitt fortalt av elektrikeren at det ikke vil være noe problem å lade fra stikkontakten i garasjen med kabelen som fulgte med Leaf'en. Kabelen står det 10A på så da vil jo det være godt innenfor på en 16A kurs? Det er jo lys og garasjeporter på den samme kursen, men om natten når bilen står til lading er det bare 3 utelamper med led pærer som går i tillegg. Likevel blir det til at jeg setter opp en ladestasjon om det er mulig uten å bytte kabelen (2,5 kvadrat- er det riktig benevnelse for tykkelse på kabel..?) fra huset til garasjen. Jeg har sett litt på denne: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-1-fase-ladestasjon-type-2-stikk-og-kwt-te?tm=ladestasjoner
I sikringsskapet er kursen sikret sammen alle de andre med ett felles overspenningsvern. Ut i fra det røret tidligere elektrikere har riblet ned på lappen der ser det ikke ut til at det er jordfeilvern på garasjekursen, men jeg vet ikke. Om det er det vil det vel bli kluss med ladestasjonens innebygde type A og det type B vernet? En fagmann får se på det, men vil det gå å sette en sånn ladestasjon på en 16A kurs og er det da mulig å utnytte 16A?
Det store spørsmålet er vel om det ikke på sikt blir to elbiler sånn at man like godt kan legge opp til det. I såfall hvor stor sikring og kabel trengs ut i garasjen for å forsyne to biler på saktelading? Hus og strømnett er fra tidlig 90tall.


Sitat fra: gamer73 på fredag 17. februar 2017, klokken 12:28
Sitat fra: Chivas på fredag 17. februar 2017, klokken 12:21
Hvis det er noen trøst, så står min VW Passat på 29,5 hele vinterhalvåret, og det er fortsatt ikke varmt :D

Jups men det er diesel sant? Det sto jo en avisartikkel om politiets passater hadde store problemer med at betjentene frøs i dem bilene, så det måtte ettermonteres webasto i dem. Dette var jo snakk indre østlandet med 20-40 minus på vinteren da seff men uansett. Det sto også at varmeanlegget i dem bilene på ingen måte klarte norsk vinter hehe, og at klage var sent til VW. Så du kjøre nok rundt i samme bil som purken gjør/gjorde;)
Åjah da gjør jeg også det. Tar en hel evighet og få en liten lunk i den

brako79

Sitat fra: gamer73 på fredag 17. februar 2017, klokken 12:42
Sist det var 15 minus her i bergen var for ca 15000 år siden da isen lå tykt over det meste av landet;)
Tenkte jeg skulle arrestere deg der, men fant ingen målinger.
Men enkelte steder i Bergen er det "kuldehøl", og vinteren 2010/2011 husker jeg at jeg var ute i -25 for å smelte is på varmepumpa. Diesel-BMW'en startet heller ikke.
Husker godt at det var ca 40 graders forskjell ute og inne. :-)
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

np

Min e-Golf forvarmet helt fint, men ble fort kald når jeg begynte å kjøre. Hadde bilen på service for en uke siden, hvor de fant at det var lite airconditionvæske i systemet. Så de fylte opp, inkl. noe trace-greier. Den skal inn igjen om en uke hvor de skal se om de finner en lekkasje. Akkurat nå funker varmen helt fint. :D
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

KasperJM

Jeg har hatt min bil inne hos Møller, der målte de 22 grader til 14 grader. Etter at de fikset det har jeg merket mye bedre effekt fra varmeapparatet.

Sent fra min E6653 via Tapatalk


Loth

Sitat fra: Kasper Mikalsen på lørdag 25. februar 2017, klokken 16:22
Jeg har hatt min bil inne hos Møller, der målte de 22 grader til 14 grader. Etter at de fikset det har jeg merket mye bedre effekt fra varmeapparatet.

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Så de kan justere det altså? Det må jeg høre med min forhandler om. Litt merkelig om de ikke har målt dette etter alle gangen den har vært inne, men mulig den har vært ok når de har testet.

Jeg kjører en demo- bil fra forhandler nå, for å sjekke om jeg synes om den varmer bedre. På denne ser jeg at 'pilene' i klimamenyen ikke blir blå før den skrus ned til 16. Bare til info i forhold til tidligere innlegg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA