Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endelig bestilling av I-Pace

Startet av hermy99, tirsdag 25. april 2017, klokken 21:33

« forrige - neste »

hermy99

Hva med ladbar hybrid?

Innenfor femseter på elbil og/eller ladbar hybrid - dette er jo en jungel, men man vet vel nå etter noen år hvilke som er best? Rekkevidde - pris er viktig. Dette er ikke til familie, og bilen trenger overhodet ikke så mye fancy greier eller ekstrautstyr. Her snakker vi rekkevidde-pris for alle penga..

rolandvg99

Sitat fra: Oddaa på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:04
Personlig ville jeg aldri kjøpt bil med mindre enn 5 stjerner.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjører selv sikre biler, men det er ikke noen automatikk i NCAP resultat og hvor stor sjanse du har for å unngå og dævve i trafikken. Det som teller er hastigheten du kjører i kontra hastigheten som brukes i disse testene. Du kan kjøre en 5 stjerners bil og omkomme mot samma fjellvegg en passasjer i en 3 stjerners overlever. Det er en grunn til at BMW topper disse statistikkene og ikke Nissan e-NV200. Elektriske kassebiler inviterer ikke til kjøring i høye hastigheter og sjåførene i disse er ofte langt mindre aggressive en snittet. Elbiler har billig forsikring av en grunn: de er involvert i relativt få ulykker.
"I like soul with a capital S"

Oddaa

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:04
Sitat fra: Oddaa på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:04
Personlig ville jeg aldri kjøpt bil med mindre enn 5 stjerner.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjører selv sikre biler, men det er ikke noen automatikk i NCAP resultat og hvor stor sjanse du har for å unngå og dævve i trafikken. Det som teller er hastigheten du kjører i kontra hastigheten som brukes i disse testene. Du kan kjøre en 5 stjerners bil og omkomme mot samma fjellvegg en passasjer i en 3 stjerners overlever. Det er en grunn til at BMW topper disse statistikkene og ikke Nissan e-NV200. Elektriske kassebiler inviterer ikke til kjøring i høye hastigheter og sjåførene i disse er ofte langt mindre aggressive en snittet. Elbiler har billig forsikring av en grunn: de er involvert i relativt få ulykker.
Dette er statistikk. Og statistisk sett vil du ha bedre sjanser i en 5 stjerners bil enn en 3 stjerners. Du kan kjøre så defensivt du vil og likevel bli offer for en av disse BMW-førerne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Ebe

Er man mer eksponert av å dø i en frontkollisjon, fordi bilen får trekk for dårlig fotgjengersikkerhet? Å se seg blind på bare stjernene er en forenkling. Skal man kunne trekke konklusjoner må man se på de faktiske %-resultatene innenfor hver test.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Oddaa

Sitat fra: Ebe på lørdag 18. februar 2017, klokken 19:02
Er man mer eksponert av å dø i en frontkollisjon, fordi bilen får trekk for dårlig fotgjengersikkerhet? Å se seg blind på bare stjernene er en forenkling. Skal man kunne trekke konklusjoner må man se på de faktiske %-resultatene innenfor hver test.
Det er selvsagt riktig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

kodalse

I denne diskusjonen (Euro NCAP) må jeg si meg like enig med de som forfekter kategorisk at 5 stjerner er udiskutabelt bedre enn 4 (eller 3, 2 stjerner) som at man får samme kjørelengde som annonsert i NEDC.

Selv har jeg frontkollidert i 80 sone med en eldre bil (Chrysler Geand Voyager 1997) mot en nyere Volvo V70 (10 år nyere bil i den tid)
Vektforholdet var anslagsvis 400 kilo i favør Crysleren.

En voksen og fire barn (9 måneder, 6 år, 8 år og 12 år) i Chrysler, 2 eldre personer i Volvo V70.

Skadeomfang 1 knekt krageben på barn i seterad 2, sjåfør skade i høyre ankel (brist) for de i Crysler, knekt finger på sjåfør i Volvo og sjokk (operasjon) på pasanger.

Chrysleren var vel på den tid kategorisert som grad 3, Volvo top score på 5.

I slike ulykker har altså vekt alt å si, EURO NCAP må vektes mot dette, I bytilfeller (typisk 50km/t eller lavere) er det svart sjeldent dødsulykker eller hardt skadde.

For ordens skyld har det vist seg i ettertid at en Chrysler Voyager med relativt dårlig rating offisielt ligger som en av de beste i reell statistikk. Synd den ikke er som elbil enda!

Jeg har aldri tidliger kjøpt bil basert på EURO NCAP, og vil heller aldri gjøre det i fremtiden før vektklassifikasjonen kommer inn i bildet.

(For ordens skyld fikk fører av Volvo V70 all skyld pga illebefinnende i trafikken)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jakja83

Det var ikke meningen å starte en sikkerhetsdiskusjon, jeg bare syntes "perfekt på alle områder" var mildt sagt å ta i på en bil med dårlig NCAP, heslig utseende og kort rekkevidde. :)

En del av min motivasjon for å se på nyere bil for tiden er ikke bare miljøet (  ::) ) eller økonomi, men også det at kone og barn sitter i en trygg bil. Skulle det skje noe er det greit at man ikke hadde dem fresende rundt i en Primera fra 1994.

Jeg tenker om sikkerhet at jeg tar med det jeg kan få, men de viktigste stjernene på trygghetsskalaen er det sauen bak rattet som står for i de fleste tilfeller.

jakja83

Sitat fra: hermy99 på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:27
Hva med ladbar hybrid?

Innenfor femseter på elbil og/eller ladbar hybrid - dette er jo en jungel, men man vet vel nå etter noen år hvilke som er best? Rekkevidde - pris er viktig. Dette er ikke til familie, og bilen trenger overhodet ikke så mye fancy greier eller ekstrautstyr. Her snakker vi rekkevidde-pris for alle penga..

Enig. Jeg synes det mest fornuftige ut fra min egen bruk hadde vært en løsning liknende BMW i3 Rex. Nye Prius Plug-in er nesten i mål, men mye heller et større batteri og hovedfokus på el-drift og en liten bensinmotor for å slippe rekkeviddeangst. Bare dumt ikke det finnes et smutthull i avgiftslovgivningen som oppfordrer til slikt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jakja83 på søndag 19. februar 2017, klokken 10:01
Sitat fra: hermy99 på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:27
Hva med ladbar hybrid?

Innenfor femseter på elbil og/eller ladbar hybrid - dette er jo en jungel, men man vet vel nå etter noen år hvilke som er best? Rekkevidde - pris er viktig. Dette er ikke til familie, og bilen trenger overhodet ikke så mye fancy greier eller ekstrautstyr. Her snakker vi rekkevidde-pris for alle penga..

Enig. Jeg synes det mest fornuftige ut fra min egen bruk hadde vært en løsning liknende BMW i3 Rex. Nye Prius Plug-in er nesten i mål, men mye heller et større batteri og hovedfokus på el-drift og en liten bensinmotor for å slippe rekkeviddeangst. Bare dumt ikke det finnes et smutthull i avgiftslovgivningen som oppfordrer til slikt.

Plugg in ble ihvertfall litt bedre tilgodesett etter nyttår med tanke på avgifter. Men enig i at sånne som i3 med bensinhjelp burde fått enda mye lavere avgifter. De kunne laget en regel som sa at biler med mer en 20 kWh batteri som har bensinmotor får kun 8%mva om bensinmotoren yter mindre enn 80hk.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA