Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85d vs 85d

Startet av Veggen, mandag 24. april 2017, klokken 09:43

« forrige - neste »

tutti

Innleggene under er splittet ut fra en tråd om Arctic Roads: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26279.0.html
Forum admin


Sitat fra: goggo på tirsdag 14. februar 2017, klokken 08:44
Det jeg egentlig er mest spent på, er hvilken pris strategi Clever vil legge seg på her. Vil de legge seg på den Norske modellen med pris pr minutt, eller vil de fortsette sin pris/KWh strategi som de har i Sverige og Danmark?
Pris pr kWh er vel ikke tillatt i Norge for andre enn strømleverandører? Tror det er en særnorsk regel som ikke svenskene har.

zbk

De kan vel løse det med samme triks som Grønn Kontakt bruker for fleksilading? Prising basert på effekten du lader med.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: tutti på tirsdag 14. februar 2017, klokken 11:37
Pris pr kWh er vel ikke tillatt i Norge for andre enn strømleverandører? Tror det er en særnorsk regel som ikke svenskene har.

Hva skal til for å bli strømleverandør? Det burde da ikke være så vanskelig....
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

goggo

Tesla tar jo betalt pr KWh, gjør de ikke det da?

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Dexter

tesla tar ikke betalt.


man trenger konsesjon for handel med strøm.

man har IKKE lov å selge kwh, men man kan selge ladetjeneste basert på minuttprising.

Espen Hugaas Andersen

#5
Tesla tar betalt 1,4 kr/kWh når man har brukt opp kvoten på 400 kWh/år. Dette gjelder for biler kjøpt i 2017 og senere.

(Mulig de har registert seg som strømleverandør, e.l.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Dexter

dette er vel ikke på plass engang?

bilene er jo ikke engang levert de som som det gjelder.

Espen Hugaas Andersen

De første bilene har kanskje ikke blitt levert i Norge, men jeg vil ikke tro at Tesla har lagt opp til ett system de ikke kan gjennomføre. Tesla tar betalt per minutt i de markedene der de må det, men Norge er ikke ett av disse markedene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Dexter


Robert Sund

https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging?redirect=no
som Espen Hugaas Andersen sa:
Tesla tar betalt 1,4 kr/kWh når man har brukt opp kvoten på 400 kWh/år. Dette gjelder for biler kjøpt i 2017 og senere.


De har også innført ett gebyr for de som velger å la bilen stå parkert på superladeren etter den er ferdigladet.
https://www.tesla.com/support/supercharger-idle-fee    kr. 3.25 pr. min
Blir bilen flyttet innen 5 min slettes hele gebyret.
Og er det mindre enn halvfullt på superladeren slipper man gebyret uansett hvor lenge man står.
(I USA har de hatt problemer med blandt annet taxi firmaer som lar Teslaer stå tilkoblet ekstremt lenge og blokkere for alle andre)

Dexter

da må de ha søkt konsesjon for handel med strøm.

men har de?

Dexter

Why do some locations bill per kWh and some per minute?
Tesla believes that owners should pay for energy delivered to the vehicle and therefore we price the service on a per kilowatt-hour (kWh) basis for the global network. In some regions, regulations and requirements make it difficult for companies that are not utilities to sell electricity for vehicle charging per kWh. In these places, we offer the Supercharger service at a per minute price, with two tiers to account for the dynamic charge rate.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

dette står nedenfor på siden,

Nuvolari

Sitat fra: Dexter på onsdag 15. februar 2017, klokken 08:46
Why do some locations bill per kWh and some per minute?
Tesla believes that owners should pay for energy delivered to the vehicle and therefore we price the service on a per kilowatt-hour (kWh) basis for the global network. In some regions, regulations and requirements make it difficult for companies that are not utilities to sell electricity for vehicle charging per kWh. In these places, we offer the Supercharger service at a per minute price, with two tiers to account for the dynamic charge rate.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

dette står nedenfor på siden,

Så da er det kanskje 1,40 pr min det skulle stått for Norge.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Dexter


Espen Hugaas Andersen

Da skulle det stått noe slikt, som for Tyskland:

Sitat€ 0.34 per minute above 60 kW
€ 0.17 per minute at or below 60 kW

Det gjør det ikke, det står bare en pris, per kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA