Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85d vs 85d

Startet av Veggen, mandag 24. april 2017, klokken 09:43

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 16. februar 2017, klokken 19:41
Ecotricity i Storbritannia starter visstnok ladingen umiddelbart, før man ordner betaling. Det fører til mindre plunder, mindre heft og mindre stress for bruker; og det fører til høyere utnyttelsesgrad for Ecotricity.

Ecotricity har vel vært gratis frem til nå. Da har de nok ikke vært så nøye på om man faktisk har hatt ladekort eller ikke.

Ecotricity har en ganske knotete bruksanvisning for hvordan bruke hurtigladerne deres nå:

https://www.ecotricity.co.uk/for-the-road/charge-your-vehicle/dc-chademo

Jeg vil si at brukeropplevelsen med ladekort hos Fortum eller GK er klart mye bedre enn det der. Ethvert system der man må skrape av fugledritt for å scanne en QR-kode på hurtigladeren for å kunne lade har mislyktes.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: LMOR på torsdag 16. februar 2017, klokken 20:32
Sitat fra: fredag på torsdag 16. februar 2017, klokken 15:01
Sitat fra: LMOR på onsdag 15. februar 2017, klokken 19:36
Tror det er en myte eller en bortforklaring at ikke GK og Fortum kunne tatt betalt per kWh.

Det er ingen myte.

Selv om GK er eid av et nettselskap, så mener GK at morselskapets omsetningskonsesjon ikke gjelder dem, og at de derfor ikke har lov til å ta betalt pr kWh for elbil-lading.

NVE utreder unntak om krav til omsetningskonsesjon for elbil-lading, men har ikke konkludert enda. Inntil videre håndhever de derfor ikke krav om omsetningskonsesjon for elbil-lading. Men det er vanskelig for en ladeoperatør å begynne å ta betalt pr kWh for elbil-lading når NVE når som helst kan endre spillereglene. Bedre for dem å vente på en endelig avklaring.

Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å skjære gjennom politisk i denne saken.
Dette tror jeg ikke noe på. Det spiller ingen rolle hvordan de priser det. Enten får de lov å selge strøm, eller så gjør de ikke det.
Ladestasjoner er infrastuktur, så hvis NVE tar tak i dette, så vil vi måtte betale for infrastukturen til GK/Fortum, og så kan vil velge kraftleverandør selv.

Sjekk opp med NVE selv hvis du ikke tror på det.

En del av oss andre her forholder oss til fakta som vi har fått direkte fra NVE, ikke hva man selv velger å tro eller ikke tro på.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Robert Sund

@fredag
Prosedyren virker komplisert, og beskriver autorisasjon før start av lading; I stand corrected. Jeg er også enig med deg i at RFID er å foretrekke av dagens løsninger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA