Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85d vs 85d

Startet av Veggen, mandag 24. april 2017, klokken 09:43

« forrige - neste »

Electrix

Sitat fra: Dexter på tirsdag 14. februar 2017, klokken 19:05
tesla tar ikke betalt.


man trenger konsesjon for handel med strøm.

man har IKKE lov å selge kwh, men man kan selge ladetjeneste basert på minuttprising.
Jeg har også sett dette mange steder, men har du noen referanse til lovtekst, regler eller lignende? Jeg har også sett påstander at det skal være tillatt for spesielle tilfeller som f.eks. fordeling av regning, lading av elbil, landstrøm i båthavner ol. har hørt at flere med båter betaler pr kWh.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Lars C. Krogenæs

#16
NVE:
Alle som skal drive med kraftomsetning, kraftproduksjon eller nettvirksomhet må først være gitt en omsetningskonsesjon.
https://www.nve.no/elmarkedstilsynet-marked-og-monopol/omsetningskonsesjon/

Dette styres etter:
Energiloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1990-06-29-50
Energilovforskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-12-07-959

Vil du søke kan du gjøre det via Altinn:
https://www.altinn.no/no/Skjema-og-tjenester/Etater/Norges-vassdrags--og-energidirektorat-NVE/Soknad-om-omsetningskonsesjon/

Merk at i energiforskriften § 4-2 b" er det et unntak fra konsesjonsplikt:
d)   tilfeller hvor konsesjonsplikt må anses åpenbart unødvendig..

Jeg tviler sterkt på om små selgere av strøm i båthavner etc, har søkt om å slippe konsesjon. Her er det jo et sameie som fordeler regningen seg imellom. Jeg tviler også på om NVE ønsker å behandle slike åpenbare små saker.

Imidlertid er det interessant for våre ladeoperatører. Charge and Drive er strømleverandør gjennom Fortum Markets, mens Grønn Kontakt er ikke er det.


Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

#17
NVE krever i øyeblikket ikke omsetningskonsesjonsplikt for ladestasjoner hvis man vil selge strøm basert på kWh.

Det jobbes imidlertid med å avklare dette.

Her er info fra NVE, november 2016:

Sitat
NVE utreder omsetningskonsesjonsplikt for ladestasjoner, innenfor eksisterende regelverk. Dette er
foreløpig et internt arbeid, men vi vil offentliggjøre vårt arbeid så fort det lar seg gjøre. Mens vi har dette
til vurdering, vil vi ikke kreve at ladestasjoner søker om omsetningskonsesjon.

Vi ønsker å sikre likebehandling og forutsigbarhet for alle ladeoperatører, og ønsker derfor ikke å
behandle søknader fra enkelte ladeoperatører før en praksis er fastsatt.

I de tilfeller omsetningskonsesjon er nødvendig for selskapets videre drift, vil vi likevel kunne tildele
omsetningskonsesjon. Dette vil f.eks. være tilfelle dersom selskapet ønsker å handle kraft direkte på
Nord Pool.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

turfsurf

Sitat fra: Dexter på tirsdag 14. februar 2017, klokken 19:25
dette er vel ikke på plass engang?

bilene er jo ikke engang levert de som som det gjelder.
Det er stort sett på plass i MyTesla, tror nok det er klart. Det er vel ikke lenge før de første 2017 blir levert i USA, om det ikke har blitt gjort allerede.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

Tror det er en myte eller en bortforklaring at ikke GK og Fortum kunne tatt betalt per kWh.
Men siden det å lade ikke bare er salg av strøm, fordi det også blokkerer en ladeplass som andre potensielt venter på, så gir pris per minutt mening.
Det gjør det litt dyrere om vinteren, men da kan en velge AC lading i stedet hvis bilen er for kald. Det blir dyrt å "hurtiglade" lenge hvis en bare får levert 11kW.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Electrix

Takk for utfyllende svar Lars!

Det er da som jeg trodde i en gråsone, og de fleste operatørene er jo enten kraftselskaper eller eid av kraftselskaper så de har nok begrenset interesse av å presse frem en åpning av regelverket her.

For hurtigladere er det jo også et poeng å ha en løpende utgift slik at man oppfordrer til å dra videre til neste lader når ladingen sakker av, men på rene Type 2 punkt kunne man gjerne ha kWh pris. Her har jo som andre har nevnt GK allerede en lignende løsning.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

fredag

Fra NVE om omsetningskonsesjonsplikt og prising pr kWh for elbillading:

SitatSaken er fremdeles til behandling hos oss, og vi har foreløpig ikke tatt noen endelig beslutning vedrørende omsetningskonsesjonsplikt for ladestasjoner for elbil.

I perioden frem til saken er ferdig behandlet krever vi ikke søknad om omsetningskonsesjon for ladestasjoner, uavhengig av faktureringsmodell.

Når beslutning om omsetningskonsesjonsplikt for ladestasjoner er fattet, vil alle ladeoperatører få tydelig beskjed, samt tid til å tilpasse seg regelverket.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: LMOR på onsdag 15. februar 2017, klokken 19:36
Tror det er en myte eller en bortforklaring at ikke GK og Fortum kunne tatt betalt per kWh.

Det er ingen myte.

Selv om GK er eid av et nettselskap, så mener GK at morselskapets omsetningskonsesjon ikke gjelder dem, og at de derfor ikke har lov til å ta betalt pr kWh for elbil-lading.

NVE utreder unntak om krav til omsetningskonsesjon for elbil-lading, men har ikke konkludert enda. Inntil videre håndhever de derfor ikke krav om omsetningskonsesjon for elbil-lading. Men det er vanskelig for en ladeoperatør å begynne å ta betalt pr kWh for elbil-lading når NVE når som helst kan endre spillereglene. Bedre for dem å vente på en endelig avklaring.

Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å skjære gjennom politisk i denne saken.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Robert Sund

Sitat fra: fredag på torsdag 16. februar 2017, klokken 15:01
Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å skjære gjennom politisk i denne saken.
Den viktigste grunnen er at gamblingsøkonomi blir behandlet som ett ufravikelig prinsipp. Privatisering, konkurranseutsetting og fjerning av direkte styringsrett fra folkevalgte myndigheter blir fremstilt som ensbetydende med optimal utnyttelse av ressurser. Til og med som om det er ett axiom.

Når befolkningen ble oppfordret til å gamble med leverandører av strøm, tjente noen leverandører ekstra på bekostning av befolkningen, og noen gikk konk som førte til at drøssevis av mennesker satt uten (en offisiell) leverandør og fikk voldsomme straffegebyr. Ikke en eneste gang ble det nevnt at neo-con beslutningene var årsak til at det går skeis.

Infrastruktur er best håndtert på samfunnsnivå. Da hadde vi sluppet at AR drev med utpressingen sin. Da hadde vi sluppet forsinkelse av utbyggingen av ladestasjoner i store deler av landet (der de venter på at noen skal levere anbud). Og da hadde problemstillingen med om ladeoperatørene kunne prise i kWh vært ikke-eksisterende.

(Obs: dette er ikke en kritikk mot GK eller Fortum)

Men hva bør gjøres nå?
GK og Fortum sin minuttpris bør etableres som maksimum for alle nye utbygginger, kombinert med krav til hastighet. (Og åpning for tilsvarende høyere pris for høyere hastighet)
Det bør (IMHO) åpnes for kWh prising, med maksimum pris.
Det bør settes grense for idle-fee
I langt større utstrekning bør det offentlige selv bygge ladestasjoner. Men i dagens politiske klima er det nok kun gjenomførbart der det offentlige kan gjør det rimeligere&bedre og der det ikke kommer anbud.

Og det bør settes krav om betalingsløsninger. RFID solgt i vanlige butikker som kan lades som ring-kontant ville vært kompatibel med dagens løsning, det ville vært meget billig å få til, og være tilgjengelig for alle (inklusiv turister).

Dexter

Mastercard/visa burde vært det beste i europa.

Robert Sund

MasterCard/Visa er utbredt for andre betalinger. Men bør det settes som krav nå etter at myndighetene har latt det skure i åresvis? Det passer ikke med det som er installert. Det er også kostnader forbundet både med kortbruk (for selger, som blir dyttet over på kjøper) og ikke minst investeringer. Spesielt hvis allerede oppsatte ladere skal inkluderes.

Roaming og makspris vil kunne gjøres uten dyre investeringer. Og uten driftsutgifter utover det som er i dag. Jeg regner det som mer realistisk IMHO.

Ecotricity i Storbritannia starter visstnok ladingen umiddelbart, før man ordner betaling. Det fører til mindre plunder, mindre heft og mindre stress for bruker; og det fører til høyere utnyttelsesgrad for Ecotricity.

LMOR

Sitat fra: fredag på torsdag 16. februar 2017, klokken 15:01
Sitat fra: LMOR på onsdag 15. februar 2017, klokken 19:36
Tror det er en myte eller en bortforklaring at ikke GK og Fortum kunne tatt betalt per kWh.

Det er ingen myte.

Selv om GK er eid av et nettselskap, så mener GK at morselskapets omsetningskonsesjon ikke gjelder dem, og at de derfor ikke har lov til å ta betalt pr kWh for elbil-lading.

NVE utreder unntak om krav til omsetningskonsesjon for elbil-lading, men har ikke konkludert enda. Inntil videre håndhever de derfor ikke krav om omsetningskonsesjon for elbil-lading. Men det er vanskelig for en ladeoperatør å begynne å ta betalt pr kWh for elbil-lading når NVE når som helst kan endre spillereglene. Bedre for dem å vente på en endelig avklaring.

Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å skjære gjennom politisk i denne saken.
Dette tror jeg ikke noe på. Det spiller ingen rolle hvordan de priser det. Enten får de lov å selge strøm, eller så gjør de ikke det.
Ladestasjoner er infrastuktur, så hvis NVE tar tak i dette, så vil vi måtte betale for infrastukturen til GK/Fortum, og så kan vil velge kraftleverandør selv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Lars C. Krogenæs

#27
Dersom det skulle vært det offentlige som skulle bygge ut, tror jeg vi neppe hadde fått særlig mange hurtigladere. Og de som hadde blitt etablert hadde vært konstant ute av drift.

Jeg synes det er etablert en god praksis med støtteordninger, med visse fornuftige krav. Med flere leverandører er det lite fornuftig å sette noen makspris. Dette bør overlates til markedet, noe som også åpner for enklere å innføre nye tjenester/økt hastighet på ladingen.

GK ønsker nok en minuttpris på sine DC hurtigladere, uavhengig av om dette blir konsesjonspliktig eller ikke. Jeg mener en konsesjon på salg av strøm på hurtigladere er "borti i natta", da dette er noe helt annet enn det konsesjonsregimet er laget for, og noe som har helt andre forutsetninger. GK selger en tjeneste (hurtiglading), og ikke en nødvendigvis en rå-vare, slik strøm levert til et bolighus er.

Det etableres nå roamingavtaler mellom operatører i Europa, slik at lading på tvers av landegrenser vil bli mindre problematisk enn det har vært. GK har inngått strategisk allianse med astned, Sodetrel, Smatrics og Gotthard FASTcharge. Her vil flere aktører trolig slå følge. Hubject er et annet prosjekt for å gjøre det lettere med roaming. Her er både Fortum og GK med. Drømmen er vel å få til noe av det samme som mobiloperatørene fikk til ved innføring av GSM mobiler. Det vil gjøre det mulig å bruke sin hjemme rfid/app også i utlandet.

Kontantkort har jeg ingen tro på. Det funket for mobiltelefoner i 1997, men nå har vi mobiltelefoner med apper som enkelt har tatt over dette behovet for fysisk distribusjon av kort og dermed også kiosker som mellom-menn som skal ha sin del av kaken.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Rav4_EV

Vår ladestasjon på Revetal kjører mCash. Bare å scanne QR kode og kjøpe ladetid!
Ingen dyr kortleser lenger.

Straks blir den også Vipps kompatibel ;D

For de som ønsker å etablere sitt eget ladepunkt er det bare å ta kontakt. Vi selger betalingssystem. Kun 3000 kr + mva.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Robert Sund

@LMOR
NVE vil ikke nødvendigvis gå for samme modell overalt. Det gjør de ikke engang for distribusjonsnettet for strøm. Høyspentnettet er ett spleiselag (ofte omtalt som frimerkeprinsippet) mens lavere spenninger ikke er det; og det bidrar til at de som bor der strømmen blir produsert som oftest betaler mer enn i f.eks. Oslo.

@Lars
Vi har mye infrastruktur som det offentlige drifter eller kontrollerer sterkt som fungerer helt fint. Da denne diskusjonen handler mye om strøm kan vi godt bruke det som eksempel.

Ofte er det slik at det som bare virker, alltid, får liten oppmerksomhet.


Jeg er sterkt uenig i at flere leverandører skulle gjøre det lite fornuftig å sette en makspris. Artic Roads er ett grelt eksempel på det. Ved maks anntall leverandører, en for hver ladestasjon, der hver eneste krever abonnement eller 220 kroner drop-in, ville det bli grusomt dyrt og upraktisk. Det er så dyrt å bygge ladestasjoner at selv med dagen trafikkgrunnlag trengs det støtte nesten overalt. Hvor mange skulle da ta hele regningen på egen kappe, og så risikerer at plutselig setter den de ville konkurrere med ned prisen?

All ære til GK og Fortum for det de har gjort; det er sannelig ikke regelverket sin fortjeneste (IMHO).


Jeg tror også at GK ønsker minuttpris. Jeg er også enig i at det ikke bør kreves konsesjon på strømsalg for å tilby hurtiglading. Jeg er og helt enig i at de selger en tjeneste(hurtiglading) og ikke en råvare.

Jeg ser mulige endringer som gjøre at GK vil se seg enda mer tjent med en kombinasjon av kWh pris og minuttpris i fremtiden. Hvis det blir vanligere med flere ladere plassert på samme sted (og det tror jeg det blir), og elektronikken kan bli delt mellom flere ladepistoler (det skjer i varierende grad allerede), da kan kapasitet deles mellom pistolene (det skjer i varierende grad allerede); så vil man kunne føre mer enn 50kW til en pistol. Hvis de tar minuttpris til og med 50kW og tar samme kWh pris for mer enn 50kW får de kø raskere unna og de tjener mer penger samt at kunden venter kortere uten å betale mer pr. kWh.


Roaming på telefon fikk ikke en fornuftig pris før det ble regulert fra offentlig hold. Ellers er jeg helt enig.


Jeg tror du misforstod hva jeg mente med kontant-kort. Jeg mente at RFID kortene skulle være tilgjengelig. Ikke at man skulle være låst til en måte å fylle de på, og heller ikke at man ikke skulle kunne koble de til andre finansieringskilder. Heller ikke at det skulle være eneste betalingsmåte.


Hvis jeg skal gjette tror jeg direkte identifisering av bilen, gjerne gjennom ladekabelen blir vanligere. Plugg inn, dra ut, kjør.
Og mesteparten av resten være RFID, mobilbasert (QR kode, app, osv.) og kort. Alt av det sporbart, og det synes jeg har bredt om seg litt mye.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA