Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Missen, tirsdag 25. april 2017, klokken 18:40

« forrige - neste »

Missen

Hei! Etter å ha vært fornøyd eier av Nissan Leaf i 3 uker, får jeg endelig installert hjemmelader i dag. Foreløpig har jeg ikke Carwings, da den trenger en TCU-reset, og per dags dato ser jeg ikke behovet for å spytte ut 1500 kr for dette. Derfor lurer jeg på om det er skadelig å la bilen lade om natten? Og når bilen er fulladet, "lader" den fremdeles da, altså trekker strøm? Får installert en Salto ladeboks med fastmontert kabel. Er jo litt kjipt hvis bilen bruker 6 timer på å lade, men så står ladekabelen i bilen i 10 timer og trekker 4 timers ekstra strøm...

Elgar

#1
Ingen fare. Den stopper å lade når batteriet er fullt. Du kan også sette timer sånn at den selv begynner å lade slik at den er ferdig til et visst klokkeslett.

Jeg har min på 08:30
Det vil si at bilen begynner å lade på natten slik at den nettopp er ferdigladet når jeg skal kjøre på jobb. En fordel nå når det er kaldt.

Samme timersettings kjører jeg på klimaanlegget. Ferdig oppvarmet bil med 100% batteri hver morgen.

blackleaf1

Elgar: funker dette på 2016 30kw også?
Hva med når man skal lade på jobben, må man da sette ny tid?
Atle
Lindås

kavorland

Sitat fra: blackleaf1 på onsdag 15. februar 2017, klokken 11:49
Elgar: funker dette på 2016 30kw også?
Hva med når man skal lade på jobben, må man da sette ny tid?

Ved lading utafor timerperiode, slår ein av timer med bryter på panelet til venstre for rattet etter tilkopling av kabel.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

medic.66

Sitat fra: blackleaf1 på onsdag 15. februar 2017, klokken 11:49
Elgar: funker dette på 2016 30kw også?
Hva med når man skal lade på jobben, må man da sette ny tid?

Jeg mener å ha lest her på forumet at 30 kWh batteriet ikke har noen begrensing på lading. Altså at man kan lade til 100% hele tiden. På min 24kWh har jeg mulighet til å sette lading på max 80%, denne funksjonen er tatt vekk på 30kWh.
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

Missen

Sitat fra: Elgar på onsdag 15. februar 2017, klokken 11:32
Ingen fare. Den stopper å lade når batteriet er fullt. Du kan også sette timer sånn at den selv begynner å lade slik at den er ferdig til et visst klokkeslett.

Jeg har min på 08:30
Det vil si at bilen begynner å lade på natten slik at den nettopp er ferdigladet når jeg skal kjøre på jobb. En fordel nå når det er kaldt.

Samme timersettings kjører jeg på klimaanlegget. Ferdig oppvarmet bil med 100% batteri hver morgen.

Kan jeg gjøre dette uten Carwings?

Elgar

Ja, jeg har heller ikke Carwings/ Nissan Connect i min USA modell.


Øyst1

Du kan ikke få en 30kWh til å stoppe automatisk på 80prosent.
Denne funksjonen er fjernet. Så må bare da tenke at det er trygt å lade.
Jeg lader hver natt til 100 prosent med god samvittighet.

Er flere her inne som har kjørt over 100 000 km, og ladet til 100 prosent hver natt, og har alle strekene i behold. Så jeg sier bare kjør i vei, lad i vei, bilen skal tross alt brukes !
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Elgar

#8
Du kan lagre en timer2 for jobbtidspunkt når du skal hjem. Må da være tilkoblet lader.

Jeg lader også alltid til 100% selv om jeg har 24 kWh og har 100% SOH i følge LeafSpy. Passerte 40 000 km i går.

nr1rayner

Lading på natten det beste for strømnettet. Lading i "rushtid" på strømnettet er det verste for nettselskapene.
Sett bort fra at det potensielt er en brannfare ifbm lading ser jeg ingen problemer med å lade om natta. Begynner det å brenne under lading har man kortere responstid når man er våken..
Så, da er det vel bare viktig å ha en sikker kobling/ladepunkt  :)

Som vel flere har svart, bilen stopper selv ladingen.
Det er altså IKKE som på et gammelt blybatteri hvor dette kan koke hvis man lader for hardt og lenge, elektronikk i bilen sørger for at dette ikke skjer.
Plugg i, lad mens du sover, og start dagen med nytraktet kaffe og full tank  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

#10
For å lade på jobb mens du fremdeles har timerlading aktivt så trykk på knappen på bilde etter at du har slått av bilen. Da starter lading med en gang du kobler til strøm.

Hvis du somregel parkerer inne i garasje er det sikkert ikke noe stress uten Carwings, men jeg ville ha betalt 1500kr for det siden jeg ofte er parkert ute og forvarming av bilen er gull.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Burger

App og forvarming er gull. Jeg parkerer ute på jobb, har ikke skrapt is siden jeg fikk leafen.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

ironduke

Kunne tenke meg å programmere klimaanlegget til å varmes opp til når jeg drar på jobb, og når jeg er ferdig på jobb. Ser det er to "programmer" kalt Timer 1 og Timer 2, men det går ikke an å ha begge aktive? Kan jeg virkelig bare ha en tidsinnstilling i døgnet?
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

sylwester

Ja, men for en dag kan kun en timer være aktivert så hvis du forvarmer på morgenen så må du bytte timer for den dagen i menyen hver dag. Du kan derimot bruke appen og stille inn avgangstid eller trykke det på 15 minutter før du drar.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

bob-bob

Bare lad i vei du .  ;D  ( Er på Leaf nr 2 nå , har alltid ladet til 100% )

Bilen kjører batteri-balanseringsprogram på slutten av ladesyklusen for å balansere cellene. Det er bare bra.
Batteripakken har egen computer (BMS) som passer på helsen til pakken og kommuniserer med bilens lader.
Lad nårsomhelst og bare pass på at den ikke står parkert med helt fullt batteri over mange dager i strekk , eller med nesten tomt batteri. Begge deler sliter på batteriet. Men å lade opp om natten og kjøre om morgenen er nok nettopp slik bilen er konstruert for å brukes.  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA