Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Plus for iOS

Startet av Mippen, mandag 24. april 2017, klokken 23:42

« forrige - neste »

Mippen

En elbil som har kjørt fra Paris til drammen med litt juks. Genialt eller idiotisk, hva mener dere?

https://www.tu.no/artikler/denne-elbilen-har-kjort-fra-paris-til-drammen/376403
Fremtiden er elektrisk.

JorgenM

Slike artikler gir pepperfolket vann i munnen i alle fall.
Tragisk og unødvendig, i alle fall i Norge (utenfor Finnmark kanskje) :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

elektrolux

Genialt.

Mye bedre enn hybridbil, da det skal litt mer til å bruke fossilt drivstoff, samtidig som en faktisk kan klare seg med en normal 20-30 kW batteripakke i det daglige.

Kanskje rimeligere og mer miljøvennlig løsning enn store batteripakker som en kun trenger unntaksvis.

Dette var også interessant:

siden Zoe er bygget på samme ramme som Renault Clio 3, er det allerede hull til tilhengerfeste der.

Han sier at Renault selv har godkjent modifikasjonen på inntil 25 kjøretøy.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

goggo

Sitat fra: Mippen på tirsdag 14. februar 2017, klokken 21:15
Genialt eller idiotisk, hva mener dere?

Synes jo litt synd på denne gubben som sikkert har brukt mye tid og penger på å lage dette her som det aldri kommer til å bli noe marked for, men mitt svar blir nok "idiotisk" :)

Takke seg til å ta noen hurtiglade/kaffe/pisse-pauser i stedet for å dra denne eksos/støy-generatoren etter en stillegående og utslippsfri elbil.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

THE

Synes også det mest interessante med artikkelen er info om at Clio3 tilhengerfeste sannsynligvis passer rett på Zoe. Da blir det kanskje sykkelstativ bak på Zoe'n til sommeren.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

knut.aulie


Amoss

Sitat fra: goggo på tirsdag 14. februar 2017, klokken 21:51
Synes jo litt synd på denne gubben som sikkert har brukt mye tid og penger på å lage dette her som det aldri kommer til å bli noe marked for, men mitt svar blir nok "idiotisk" :)

Takke seg til å ta noen hurtiglade/kaffe/pisse-pauser i stedet for å dra denne eksos/støy-generatoren etter en stillegående og utslippsfri elbil.

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 14. februar 2017, klokken 23:00
Absolutt nei til fosilfyring av elbil.

Kan forsåvidt være enig med dere begge, men sett fra en litt annen vinkel så blir jo dette egentlig en bedre hybrid enn mye av det som selges som hybrider. For det første har den jo tilstrekkelig rekkevidde som "kortrekkevidde elbil" i det daglige (og med siste utgave av Zoe så blir det ikke en gang "kortrekkevidde"). Og i motsetting til hybridene så behøver man ikke ta med fossil-drivlinjen (og derved vekten av denne) når man kjører el i lokalmiljøet. Men de gangene man fortsatt trenger mer rekkevidde - og derved egentlig trengt en hybrid - vel, da er det bare å henge på hybrid-hengeren.  Ja, også kan man fortsatt bruke elbilen når fossildrivlinjen er på service :)

Så jo, ideen er ikke så ueffen, men tror den har kommet noen år for sent. Nå begynner elbilene å få nok rekkevidde, og ladenettverket begynner å nærme seg godt nok utbygget, til at dette blir så veldig "liv laga". Og nei, jeg er ikke så veldig lei meg for det :)

... ut over det mener jeg også å ha sett noen slike konsepter tidligere også - bla. på en Tesla Roadster om jeg ikke husker feil? Men om det var ett hjemmebygg eller ei skal jeg ikke uttale meg om.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sylwester

#7
Ideen bak EP tender er jo de få gangene du kan leie en slik for å dra på en ferietur hvor rekkevidden er såpass lang at det er upraktisk. Således så er det istedenfor å leie en fossilbil for ferieturen.

Nå høres med en gang de alternativene ganske like ut, men det er de ikke. Hvis du er 2-3 uker på ferie og de turene du tar der er innenfor rekkevidden på bilen så kjører man altså elektrisk i 3 uker man ellers ville kjørt fossilt siden man byttet bil på grunn av lang reisevei til/fra.

PS: Jeg sjekket hva min årlige bilferie i Frankrike, som skjer i svigerfars dieselbil, kunne gått via Nissan sin navigasjon og den finner ikke en hurtigladestasjon eller en eneste konvesjonell ladestasjon å lade på den 35 mils strekningen. Veldig mange drar fra Paris til sør for å feriere så EP tender er nok helt nødvendig i de trakter.Det er sikkert årsaken til at det nærmeste jeg har kommet en elbil på ferie er en Prius.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Hengeren kunne vært en kombicamp.

Da kunne en reist på festivaler med elbilen, og hatt uendelig med strøm både til turen, og til stereoanlegget mens en camper. ;D

Elbilhjelpen.no skulle gjerne hatt en pool med slike hengere til utleie.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Synes ideen ikke er så dum, men det er nok bedre å bygge ut ladenettverket slik at vi har like mange lade stasjoner som bensinstasjoner.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

knut.aulie

Hvis en først skal ha en tilhenger som bidrar til rekkevidde burde en jo hatt en batteritilhenger.

Amoss har et fint poeng med at dette er den beste måten å ha hybrid på, burde kanskje hatt en egen registrering og egen års og veiavgift for slike doninger.

Som noen nevnte tidligere i tråden er jo dette virkelig noe "pepperfolket" får tenning av, men de er jo ikke helt friske til vanlig heller med alle sine greier.

Electrix

Sitat fra: elektrolux på onsdag 15. februar 2017, klokken 06:21
Hengeren kunne vært en kombicamp.

Da kunne en reist på festivaler med elbilen, og hatt uendelig med strøm både til turen, og til stereoanlegget mens en camper. ;D

Elbilhjelpen.no skulle gjerne hatt en pool med slike hengere til utleie.
Hvis Renault og Nissan skulle godkjenne elbilene deres for tilhenger og ekstern lading under kjøring så kunne du kjøpt ordinære hengere og montert en dobbel leaf pakke med mulighet for hurtiglading, helst sammen med bilen, men den kunne også vært ladet separat. Da ville man fått både ekstra lastekapasitet og litt bedre rekkevidde.

Men det billigste og enkleste er jo å bare sette flere batterier i bilen fra starten av, da slipper man mesteparten av denne diskusjonen...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

THE

Sitat fra: Electrix på onsdag 15. februar 2017, klokken 12:23
Hvis Renault og Nissan skulle godkjenne elbilene deres for tilhenger og ekstern lading under kjøring så kunne du kjøpt ordinære hengere og montert en dobbel leaf pakke med mulighet for hurtiglading, helst sammen med bilen, men den kunne også vært ladet separat. Da ville man fått både ekstra lastekapasitet og litt bedre rekkevidde.

En batteritilhenger med CCS lading og Zoe med 22kW AC, så får man jo i praksis 70kW hurtiglading. Og enda bedre med CCS/ChaDeMo på bilen og CCS på tilhenger som i praksis vil gi opp mot 100kW hurtiglading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Sitat fra: Electrix på onsdag 15. februar 2017, klokken 12:23
Hvis Renault og Nissan skulle godkjenne elbilene deres for tilhenger og ekstern lading under kjøring så kunne du kjøpt ordinære hengere og montert en dobbel leaf pakke med mulighet for hurtiglading, ...

Så sant så sant, så snart denne "doble Leaf pakken" får en pris tilsvarende generatoren (+/- for drivstoff) og/eller (her blir det en kost vs. tid vurdering hver enkelt må ta utifra sitt eget behov) tilstrekkelig rask å lade.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

automat

Sitat fra: THE på onsdag 15. februar 2017, klokken 13:00


En batteritilhenger med CCS lading og Zoe med 22kW AC, så får man jo i praksis 70kW hurtiglading. Og enda bedre med CCS/ChaDeMo på bilen og CCS på tilhenger som i praksis vil gi opp mot 100kW hurtiglading.

Man trenger ikke lade hengeren. Man bytter til en nyladet en. Så tar utleier seg av ladingen.

Og så leverer man fra seg hengeren når man svinger av motorveien. Så slipper man å kjøre rundt i byen med henger på slep.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA