Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Telemark: Fikk sjokk av elbilregningen

Startet av valvolainen, mandag 24. april 2017, klokken 22:57

« forrige - neste »

valvolainen

Holder på å sette opp garasje. (400V)
Ønsker to 22kw ladepunkter, vi har en golf og en tesla, men jeg ønsker friheten til å parkere hvor jeg vil for 3faslading.
Totalt inn i garasjen blir det 22kw.
Kan jeg i sikringsskapet i huset utstyre 32A kursen til garasjen med jordfeilvern type B og ferdig med det?
Eller må dette settes på foran hver av ladepunktene ute i garasjen?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 14. februar 2017, klokken 20:38
Holder på å sette opp garasje. (400V)
Ønsker to 22kw ladepunkter, vi har en golf og en tesla, men jeg ønsker friheten til å parkere hvor jeg vil for 3faslading.
Totalt inn i garasjen blir det 22kw.
Kan jeg i sikringsskapet i huset utstyre 32A kursen til garasjen med jordfeilvern type B og ferdig med det?
Eller må dette settes på foran hver av ladepunktene ute i garasjen?

Du må ha separat jordfeilvern på hver ladestasjon. Det greieste er da å bruke ladestasjoner med integrert B-vern og så kun en automatsikring i sikringsskapet.

Du trenger også lastbalansering for å dele på en 22kW (3x32A) kurs slik at du får 22kW tilgjengelig begge steder men kun 11kW om begge to er i bruk samtidig.

EcoLite ladestasjonene jeg selger har denne muligheten. Tesla Wall Connector kan også settes opp slik, men de har ikke integrert B-vern så der må du til med 2 stk. i skapet (til sammen 12 moduler sammen med sikringen...).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

S4e

Sitter B-vern integrert i selve ladestasjonen eller i en egen boks?
Har du bilde av dette og hvilke lys eller lignende ladestasjonen viser når den lader, feilmeldinger etc?  Har bare funnet et bilde av ladestasjonen din som ikke viser dette...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

valvolainen

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. februar 2017, klokken 21:31

Du trenger også lastbalansering for å dele på en 22kW (3x32A) kurs slik at du får 22kW tilgjengelig begge steder men kun 11kW om begge to er i bruk samtidig.

EcoLite ladestasjonene jeg selger har denne muligheten. Tesla Wall Connector kan også settes opp slik, men de har ikke integrert B-vern så der må du til med 2 stk. i skapet (til sammen 12 moduler sammen med sikringen...).

Kan jo iogforseg være praktisk med lastdeling, selv om det ikke er nødvendig.
Ser dine ladepunkt ikke har fastmonterte kabler, vil golfen sin originale type2 16A kabel fungere her?

Med eller uten lastdeling, kan man sette øvre grense på strøm til f.eks 29A på disse boksene?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

nofuelno

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 14. februar 2017, klokken 20:38
Holder på å sette opp garasje. (400V)
Ønsker to 22kw ladepunkter, vi har en golf og en tesla, men jeg ønsker friheten til å parkere hvor jeg vil for 3faslading.
Totalt inn i garasjen blir det 22kw.
Kan jeg i sikringsskapet i huset utstyre 32A kursen til garasjen med jordfeilvern type B og ferdig med det?
Eller må dette settes på foran hver av ladepunktene ute i garasjen?
Du klarer deg med den automatsikringen med jordfeilbryter du har i skapet fra før om du setter opp ladebokser fra KEBA da disse har innebygget DC lekasje detektor.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

elektrolux

Hva er budsjettet ditt?

Du kan benytte deg av vårt spesialtilbud på Zapcharger Home til under 14 000 kr/stk. Da er du også forberedt på kommende funksjoner som lastfordeling med huset forøvrig, lading kun på lav tariff, salg av lading.

Du kan også utvide med så mange ladepunkt du måtte ønske.

e-Golf kan dessverre ikke utnytte 3 fase lading. I et slikt scenario med Zapcharger, vil Tesla'en gå over til 1 fase 32A lading fra ene fasen mens e-Golf trekker 32A fra en annen fase. Altså får begge bilene inntil 7,4 kW lading når de lader samtidig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på onsdag 15. februar 2017, klokken 00:26
Sitat fra: valvolainen på tirsdag 14. februar 2017, klokken 20:38
Holder på å sette opp garasje. (400V)
Ønsker to 22kw ladepunkter, vi har en golf og en tesla, men jeg ønsker friheten til å parkere hvor jeg vil for 3faslading.
Totalt inn i garasjen blir det 22kw.
Kan jeg i sikringsskapet i huset utstyre 32A kursen til garasjen med jordfeilvern type B og ferdig med det?
Eller må dette settes på foran hver av ladepunktene ute i garasjen?
Du klarer deg med den automatsikringen med jordfeilbryter du har i skapet fra før om du setter opp ladebokser fra KEBA da disse har innebygget DC lekasje detektor.

Nei, det er ikke godkjent. Det skal være separat jordfeilvern (min. type A) per ladestasjon. Type B kan godt sitte foran og være felles om hver stasjon har separat jordfeilautomat med type A vern etterkoblet B-vernet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Budsjettet mitt er i utgangspunktet lavt, er så vanvittig mange utgifter når du må starte med å sprenge deg ned i fjellet.
Golfen kan ikke lade på 32A, kun 16A.
Lading på lav tariff kan jeg gjøre i schedule på begge bilene, så det er forsåvidt greit.
Tror jeg velger et billigere alternativ :)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA