Hovedmeny

Hurtiglading i-pace

Startet av Rismyr, tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:24

« forrige - neste »

Pingle

Sitat fra: Tesla på søndag 27. mai 2018, klokken 14:10
Model 3 fri 400 kwt, deretter til kr 1,40,- per kwt blir rimeligere enn det mange har i egen garasje.
400kwh holder greit til halvtimes pause tur retur på tre langturer. Deretter blir hjemmenettet mitt billigere.
Teslas beste argument er kapasitet (antall hurtigladere) og tetthet. på "min" fjellovergang er det knapt hurtigladere som er aktuelle i det hele tatt for andre merker. Da MÅ batteriet holde i påsken.
Ellers er sammenligning mot ipace noe søkt for tm3. Prøv heller kona eller niro.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Espen Hugaas Andersen

Model 3 har ingen kvote på 400 kWh. Man betaler fra første kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Pingle på mandag 28. mai 2018, klokken 08:34Ellers er sammenligning mot ipace noe søkt for tm3. Prøv heller kona eller niro.
Enig at de ikke er konkurrenter til særlig grad. Kona og Niro er heller ikke spesielt relevante for Model 3.

i-Pace kan mest sammenlignes med Model S, Model X, Audi e-tron og Mercedes EQC.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

moby666

i-pace lader i førsteomgang på 50kw på hurtiglader, men kan muligens bli oppdatert til 100kw(kanskje via OTA), i følge min selger.

Sitat fra: Pilot på søndag 27. mai 2018, klokken 14:25
Antyder du at I-Pace lader kun saktelading og ikke 100? Da bør du lese litt spesifikasjoner, med mindre du med vilje sprer feil info.

Tellus

Sitat fra: moby666 på mandag 28. mai 2018, klokken 09:59
i-pace lader i førsteomgang på 50kw på hurtiglader, men kan muligens bli oppdatert til 100kw(kanskje via OTA), i følge min selger.

Sitat fra: Pilot på søndag 27. mai 2018, klokken 14:25
Antyder du at I-Pace lader kun saktelading og ikke 100? Da bør du lese litt spesifikasjoner, med mindre du med vilje sprer feil info.

100 kW er allerede bekreftet fra offisielle jaguarkilder så enten er ikke din selger oppdatert eller så har har det skjedd noe nytt i denne saken som ikke er kommunisert.

Jeg har derimot lest rykter om det etterhvert kan bli mulig å lade med mer enn 100 kW.

moby666

Visningsbilen som er registrert i Norge lader ihvertfall ikke fortere enn 50 kw. Dette har blitt testet på IONITY laderen  på Nordby. Selgeren min hadde personlig testet dette, derfor tok han dette forbeholdet.

bmw2002

Sitat fra: moby666 på mandag 28. mai 2018, klokken 10:20
Visningsbilen som er registrert i Norge lader ihvertfall ikke fortere enn 50 kw. Dette har blitt testet på IONITY laderen  på Nordby. Selgeren min hadde personlig testet dette, derfor tok han dette forbeholdet.

Ionity har vel ingen lader på Nordby?

Og Jaguar har bekreftet at bilen får minst 100kW lading. Spørsmålet er vel mer hvorvidt ryktene om 150kW stemmer?

Counterpointer

175 kW laderen på Nygårdskrysset er Fortum [emoji847]

moby666

Håper at bilen får minst 100kw. Noen som har sett video der i-pace lader raskere enn 50kw?

Sitat fra: bmw2002 på mandag 28. mai 2018, klokken 10:47
Sitat fra: moby666 på mandag 28. mai 2018, klokken 10:20

Ionity har vel ingen lader på Nordby?

Og Jaguar har bekreftet at bilen får minst 100kW lading. Spørsmålet er vel mer hvorvidt ryktene om 150kW stemmer?

mariowing

Har ikke sett noen video av I-PACE som lader på noen som helst effekt. Men Jaguar har følgende video på sin offisielle YouTube kanal som viser en animasjon av lading på både 50 og 100 kW":

https://www.youtube.com/watch?v=4gcLc0niqZU&list=PLhSr9HMRx2LMj4UTjAzPR0cgEhQyVZv7Y&index=15

I beskrivelsen til videoen står det også:

"Owners will be able to achieve a 0-80 per cent battery charge in 45-minutes using DC rapid charging (100kW), with just 15-minutes of charge giving 100km range."
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Pilot

Fra Jaguars hjemmeside:
«Den offentlige ladeinfrastrukturen er i sterk vekst, og derfor er I-PACE utstyrt for å tåle DC-ladere opptil 100 kW»

Dermed anser jeg dette som verifisert utsagn om at bilen skal klare 100kW. Alt annet ville ha vært villedende markedsføring og grunnlag til kontrakthevelse.
https://www.jaguar.no/i-pace/a-eie-en-elbil

Sarepta

Sitat fra: Pilot på mandag 28. mai 2018, klokken 12:23
Fra Jaguars hjemmeside:
«Den offentlige ladeinfrastrukturen er i sterk vekst, og derfor er I-PACE utstyrt for å tåle DC-ladere opptil 100 kW»

Dermed anser jeg dette som verifisert utsagn om at bilen skal klare 100kW. Alt annet ville ha vært villedende markedsføring og grunnlag til kontrakthevelse.
https://www.jaguar.no/i-pace/a-eie-en-elbil

Det hadde vært en økonomisk og omdømmemessig katastrofe for Jaguar med et så alvorlig brudd på løftene, så det kommer neppe til å skje. Tror nesten ingen hadde kjøpt bilen med max 50 kw, uansett hvor fin den ellers hadde vært.

Counterpointer

Sitat fra: Sarepta på mandag 28. mai 2018, klokken 14:50
Tror nesten ingen hadde kjøpt bilen med max 50 kw, uansett hvor fin denne ellers hadde vært.
Det tror jeg du har helt rett i.

50 kW blir en slags «nødlader» på langtur, litt sånn som 22 kW har vært for Tesla (og Zoe).
Det er mange av dem, og tiden det tar å få dugelig med kWh er nok til å spise et godt måltid uten stress.

Elling Berg

Jeg tror de fleste som kan lade hjemme ikke bruker hurtiglading i særlig grad og at 50 eller 100kw egentlig ikke er avgjørende. Jeg har en Zoe i dag og Jaguar har betydelig større batteri og derfor enda mindre behov for hurtiglading. Mange tror større batteri bør ha hurtigere lading. Det eneste det betyr er at det blir sjeldnere lading. Selv tipper jeg at det blir brukt en gang eller to i året. Da er det supert at den kan lade fort, men ikke spesielt viktig.

Elling

THE

@Elling Berg, her tror jeg du tar helt feil. En iPace blir en suveren bil som kan erstatte en diesel/bensinbil på alle måter,og da blir den brukt mye mer til langkjøring.

Selv om jeg kjørte Zoe'n min mye på langtur, og ladet mye på både 43 og 22 kW AC, så har jeg nok ladet mer på Tesla Superchargere på 8 mnd. med Tesla X enn på 2,5 år med Renault Zoe m/22kWh batteri. Grunnen er at X blir brukt på alle bilturer (har kun en bil nå), men Zoe ble brukt når jeg var på langtur alene. På familieturer ble dieselbilen brukt pga. at Zoe manglet takstativ, tilhengerfeste og nok bagasjeplass.

Uten skikkelig hurtiglading blir iPace en alt for dyr nr. 2 bil, og det vil nok ikke være noe god reklame for Jaugar som tross alt har gått ganske friskt ut med elbilsatsingen sin. Det er vel rykter som sier at første årsmodell iPace kommer med max 32A enfas AC-lader og 100 kW CCS lader, MEN neste årsmodell kommer med trefas AC-lader og 150 kW CCS (og høyere tilhengervekt med fabrikkmontert tilhengerfeste).

Utbygging av 150/350 kW CCS vil nok skyte fart etter hvert som Jaguar og Audi begynner å levere biler som utnytter ladehastigheten, men inntil videre må man nok godta 50 kW "nødlading" når man skal utenfor de store hovedfartsårene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA