Hovedmeny

Hurtiglading i-pace

Startet av Rismyr, tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:24

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Tellus

Hvis målingen baserer seg på instrumentavlesning i bilene tror jeg vin kan ta dette med en klype salt.

THE

Det er jo faktisk en ganske grundig test av forbruk/lading av Jaguar iPace, men sammenligningen av forbruk med Model X er verdiløs så lengde det kun er snakk om teoretisk forbruk på X.

Jeg er ikke helt stødig i tysk, men det var snakk om en del vind under kjøring, og i Danmark og Nord-Tyskland kan det blåse ganske friskt. Om du har 10 m/s medvind eller motvind vil bety veldig mye for forbruket.

Gleder meg til lå se flere sammenligningstester der iPace kjøres samme strekning samtidig som Tesla X. En test mot Hyundai Ioniq (som de nevnte i slutten av videoen) hadde vært veldig moro, spesielt siden Ioniq har halve forbruket og i praksis skal lade like raskt på Ionity-laderne med ca 70-80 kW.

Håper virkelig at det kommer en del tester av iPace som viser lavere forbruk og raskere lading. Hvis det som kommer fram i videoen her er hva man reelt kan forvente av bilen, så er det etter mitt syn en ganske unødvendig elbil, og vil ikke bidra til å få fossilhodene over på elektrisk framdrift i alle fall.

En så lenge velger jeg å tro at denne testen ikke viser det hele og fulle bildet når det gjelder forbruk/lading av iPace. Har vanskelig for å tro at Jaguar har overdrevet rekkevidde og ladeeffekt så voldsomt i markedsføringen sin. Og selvsagt, på norske veier med norske hastigheter vil forbruk og rekkevidde bli betydelig hyggeligere enn i videoen her.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

mariowing

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 19. juli 2018, klokken 23:45
For øvrig er det ingen indikasjoner på at den bebudede softwareoppdateringen skal ha noe å si for forbruk og/eller lading.

Jaguar har sagt at endelig ladehastighet vil bli klar når de er ferdig å teste. Siden ingen får biler før denne softwaren er på plass synes jeg det er en meget god indikasjon på at den nettopp har noe med ladehastighet å gjøre. De vil ikke levere ut biler som ikke lader bedre enn den gjorde i videoen. Det synes jeg er en ganske sannsynlig og plausibel teori.

Synd at Jaguar ikke kan komme med en offisiell uttalelse om hva den softwaren inneholder, i alle fall i grove trekk.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

bmw2002

Jaguar har garantert ikke overdrevet ladehastighet. Når det gjelder forbruk så tenker jeg vi først får vite dette skikkelig først når folk begynner å få bilen.

Og forbruket sammenlignet med Tesla driter jeg i. Eneste alternativet for min del til denne bilen er en diesel/bensinbil.

4Matic Fanatic

Sitat fra: bmw2002 på fredag 20. juli 2018, klokken 08:46
Og forbruket sammenlignet med Tesla driter jeg i.
Der er egentlig jeg også - 99% av kjøringen min vil foregå hvor jeg kan saktelade hjemme eller på jobb.
Da har det next-to-nothing å si om den bruker 20 eller 30kWh/100, strømmen er jo tilnærmet gratis sammenlignet med hva en bensinbil med OK ytelser vil dra ivei - og gassfoten min er ikke justert inn for sparekjøring anyway.

Så vil det nå vise seg etterhvert hvordan den fungerer på langtur..
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

geear

Sitat fra: Orbit på torsdag 19. juli 2018, klokken 20:35
Overraskende høyt forbruk, samt at lading er begrenset til "kun" 200A. Det blir i praksis under 85kW som peak, før ladehastigheten faller av på ca 55% SOC. Dette var uventet svakt - forhåpentligvis noe som blir bedre med den bebudede SW-oppdateringen som alle biler skal få før utlevering i Norge.
Er man sikre på at laderne ikke er begrenset foreløpig?

Tenker i forhold til effektledd/avgift (Som jeg ikke kjenner til hvordan er i Danmark), og om de kan ha begrenset de til hva Ioniq/Soul klarer å nyttegjøre seg per i dag? Vil vel tenke at det er unødvendig å eventuelt betale for en høyere tilgjengelig effekt enn det noen biler kan gjøre seg nytte av enn så lenge? Det kan ikke ha vært mange Jaguarer som har ladet der enda...

Sitat fra: Tellus på torsdag 19. juli 2018, klokken 22:12
Skal ikke ladespenning være 450V for I-Pace ? Regnearket i videoen viste rundt 400.

Litt skeptisk til disse sammenligningene. Var de utført samtidig med alle 3 biller kjørende etterhverandre ?

At I-Pace trekker mer i motorveihastighet er ingen overraskelse, men de tallene vi ser her tviler jeg sterkt på.
Regnearket viser 389V ved 11%, og 417V ved 52%, så det er vel helt naturlig og innenfor forventning? Opp mot 450V vil være fulladet.

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 19. juli 2018, klokken 23:45
Personlig syns jeg forbruket er mer bekymringsfullt. Rett og slett ekstremt høyt. Riktignok kjenner jeg flere som har opplevd 25-30 kwh/100 km i lovlige danske hastigheter med TMX.
For øvrig er det ingen indikasjoner på at den bebudede softwareoppdateringen skal ha noe å si for forbruk og/eller lading.
Enig der, hvis tallene hans, 30-35kWh/100km, er riktige, forutsatt sommertid og at vi ikke snakker om tullekjøring, så er det vilt høyt forbruk, men ville avventet til det kommer flere tester på endelige produksjonsutgaver. Syns det virker rart at det skal bli så ille, teknologien i elbiler er tross alt stort sett veldig lik. Den er jo uansett målt etter WLTP, med greie resultater, så det må i så fall være i såpass høy fart at aerodynamikken tar den, og da kan man vel anta at den fortsatt vil levere greie forbrukstall i Norge...

Sitat fra: Tellus på fredag 20. juli 2018, klokken 00:43
Hvis målingen baserer seg på instrumentavlesning i bilene tror jeg vin kan ta dette med en klype salt.
Med hvilken begrunnelse mener du det? Instrumenttallene på elbiler så langt har vel vist seg å stemme godt (og det burde de også)?

Orbit

Sitat fra: gr på fredag 20. juli 2018, klokken 09:42

I videoen sies det at det var en tekniker fra Porsche Engineering på ladeplassen, siden de har levert denne laderen og den var nyåpnet (tipper personen som kommer ut av Golf'en, skikkelig lokal teknisk support).Det var også med en person fra Jaguar i bilen. Dersom laderen var begrenset, ville nok førstnevnte ha visst om dette.

En annen tysker fikk også 80kW, da på en 150kW lader. Igjen et sted hvor det var teknisk personell på plass. Og her måtte også leverandøren av laderen kontaktes for i det hele tatt få startet lading. Vi får håpe dette er barnesykdommer i konfigurasjon og kommunikasjon mellom bil og lader.

https://www.youtube.com/watch?v=zojX8I80u5w&t=1380s
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

fantonsen

Sitat fra: gr på fredag 20. juli 2018, klokken 09:42

Jeg tror du er inne på noe her.
På skjermen på laderen, så peaker konstant ladingen på maks 200A. Skalaen går ikke lenger.
Vil tror at denne hadde gått lenger om laderen støttet det, noe jeg vil tro at de skrur opp på et senere tidspunkt.
Jeg antar derfor at laderen foreløpig kun er i en begrenset test-fase.

[attachment id=0 msg=696541]
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

mariowing

Det sirkulerer en tabell som skal være fra Jaguar som viser ladetider. Der står det ladetid ved 250 amp og både 100 kW og det de kaller maksimal (uspesifisert) kW. Siden amp aldri går over 200 i videoen så er enten bilen eller laderen «sperret» på 200 amp. Jeg lener mot at det er bilen og at den vil be om inntil 250 amp når software oppdateringen er på plass. Jeg håper og tror at Jaguar ikke lyver i markedsføringen sin på noe som er såpass lett å etterprøve.

Ionity hadde forøvrig en post på Facebook om denne danske laderen for noen dager siden, jeg har lagt inn en kommentar der med spørsmål om den er begrenset til 200 amp så får vi se om de svarer.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Stikkkontakt

ipaceforums.co.uk sies det at Jaguar-folka på Fully charged sitt releaseparty sa at prototypene hadde begrenset ladehastighet. Det forklarer ihvertfall det ene issuet her.

Pilot

En på FB som har testet I-Pace og registrert 22,8 kWh med hastighet mellom 80-120 km. Dette er innenfor og akseptabelt.

jkirkebo

Sitat fra: Pilot på fredag 20. juli 2018, klokken 22:43
En på FB som har testet I-Pace og registrert 22,8 kWh med hastighet mellom 80-120 km. Dette er innenfor og akseptabelt.

Virker mye på meg på denne tiden av året. Jeg kjørte 244km i dag, først på motorvei med 110-grense nesten halve veien og deretter mest 80 og noe 70 (Fredrikstad-Dokka). Lå 10-15 over til tider og kjørte forbi en del biler. Jeg økte også høyden over havet med anslagsvis 130 meter. Min X75D endte på 191Wh/km og det er en vesentlig større bil enn I-Pace.

De siste 85km (Roa-Dokka) endte på 174Wh/km.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Desti

i-Pace demo biler have Continental PremiumContact 6 255/40 R22 V XL (front), which seems to be maximum possible size and big consumption hit.  :o

Eoniq

En på det engelske I-Pace forumet som la ut en link til en spansk prøvekjøring hvor de fleste elbiler var representerte, dette innlegget er nå slettet.

Testen ble utført på motorvei og i byen Barcelona, temperaturen låg i mellom 26-33C, samme sløyfen ble kjørt to dager og forbruket er en gjennomsnitt av disse to dagene. Ioniq hadde minst forbruk med forbruk på 12,2 kw pr 10 mil, men siden den og 6 andre elbiler kjørte en kortere sløyfe med mye mindre motorvei (96km), så er ikke det så interresant.
Forbruk på de 4 er som følger:
Ampera E =16,1
I-Pace =27,5
Tesla S100D =20,6
Tesla X100D =23,4
Det opplyses også at I-Pace er en førproduksjonsbil og at forbruket derfor ikke er helt som det kommer til å bli i produksjonsbilen.

Må si jeg er litt bekymret og klarer ikke forså hvordan de skal klare å senke forbruket ned i mot Tesla X med en SW oppgradering. Sannsynligvis har de kjørt minst 96km på motorvei og farten har nok tidvis vært høy siden forskjellen til TMX er så stor.
Hva tenker dere?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA