Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model 3 kan sette standarden for ladeplugger

Startet av Ae, mandag 24. april 2017, klokken 11:24

« forrige - neste »

Ae

Think 2008 - 65000 km  - solgt
Nissan Leaf 2014 - 82000 km - solgt
Opel Ampera-e 2017 - 48000 km
Audi etron - Bestilt

Espen Hugaas Andersen

Om det blir en realitet så blir det spennende å se om det blir noe av Ampera-e. Det kan vel hende Opel fortsatt kan benytte GM som en underleverandør for Ampera-e, men dette må jo bli en litt komplisert situasjon.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

goggo

Nei det var da som bare f....
Da blir nok Ampera-E den siste elbilen fra Opel på en stund.

Ser ut som det kan bli bli både elbiler og plugin hybrider fra PSA i 2019, men hvis det blir samme kvalitet som den Caktusbilen som søster/svoger kjøpte for et par år siden (og byttet inn igjen etter kort tid), så høres det ikke særlig fristende ut. 
http://www.aftenposten.no/bil/Kommer-med-elbiler-8526b.html

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

S4e

Hvis dette blir noe av vil det ta mange år før de er adskilt.  En fisjon og deretter fusjon er meget komplekse greier og Opel vil nok være avhengig av mye fra GM over en periode.

Mange fra Opel har vært med å utvikle Bolt/Ampera-e, så selv om de produseres i starten i USA er det neppe noe i veien for at dette kan skje i Europa også og at Opel kan overta Ampera-e.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Zuexi

Tipper folk fleste gir blaffen om dette blir den siste elbilen fra Opel eller ikke.. Folk kjøper jo ikke bilen fordi den har Opel emblem.

Opel har vært heldige med å komme først til markedet med bil ingen andre kan konkurrere mot når det kommer til rekkevidde/pris. Ikke rart nordmenn går mann av huse for å kjøpe bilen - ingen andre kan pr. i dag tilby noe tilsvarende. Her står kjøpere i kø for selve produktet og ikke varemerket.

Tviler på at det hadde vært reservert/solgt 3700 Ampera-e hvis det fantes noe tilsvarende fra et annet bilmerke.

That's my two cents :-)

Olemann

Folk flest i Norge er ikke spesielt fascinert verken av Opel, Peugeot eller Citroen, eller Fiat for den saks skyld, Europa er en annen skål.
Så enig, Ampera-e er ikke kjøpt pga. trofasthet mot Opel. 
Håper bare ikke PSA, om de overtar, slipper helt GM og mulige endringer/oppdateringer, spesielt hva angår trafikksystemene i bilen er det grunn til å tro at SW oppdateringer vil kunne komme i tiden som kommer.  Men GM og PSA gjør vel avtaler som sikrer like foroverlendt holdning her som det ville vært under GM eierskap.

Sitat fra: Zuexi på tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:00
Tipper folk fleste gir blaffen om dette blir den siste elbilen fra Opel eller ikke.. Folk kjøper jo ikke bilen fordi den har Opel emblem.

Opel har vært heldige med å komme først til markedet med bil ingen andre kan konkurrere mot når det kommer til rekkevidde/pris. Ikke rart nordmenn går mann av huse for å kjøpe bilen - ingen andre kan pr. i dag tilby noe tilsvarende. Her står kjøpere i kø for selve produktet og ikke varemerket.

Tviler på at det hadde vært reservert/solgt 3700 Ampera-e hvis det fantes noe tilsvarende fra et annet bilmerke.

That's my two cents :-)

kammiz

Jeg tror ikke helt på dette før jeg får se det. Opel er jo virkelig i vinden og har masse som skjer fremover. Markedet for elbil er stort i europa og hvorfor kvitte seg med noe som er såpass populært? merket er stort i europa, både i tyskland og storbrittania. I tillegg markedsfører de jo nye cruze med diesel stort i usa. Det er en astra. Så det er ganske mye som taler for at det er litt rart at de tenker på dette idag og ikke gjorde det for 5-10 år siden når merket sleit mer.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Kriss

Ja, dette høres veldig rart ut. "PSA vil ha Opels elbilteknologi". Hvilken elbilteknologi? Ampera-e er utviklet av Chevrolet i Korea. Saab gikk dukken (bl.a.) fordi GM ikke ville gi bort felles teknologi ved salg. Hva er annerledes nå? Som Auto, motor und sport skriver: "Som haleheng på GM har Opel ikke alltid hatt det lett, men i dag har de begge god nytte av hverandre. Det nyeste eksempelet er elbilen Ampera-e, utviklet sammen med Chevrolet Bolt". At Opel nå, med gamle høyder i sikte, skulle overtas av PSA er stusselig. Håper GM selger seg så dyrt at det ikke blir noe av.
Ampera e leveres desember 2017

S4e

Men det kan være veldig interessant for PSA hvis de kan få Bolt plattformen og kompetanse som finnes i Opel, mens Chevrolet fortsetter med Bolt? Det tar jo ekstremt lang tid å bygge en ny plattform. Se bare VW med alle de ressurser de har som først skal levere den første på ny plattform i 2020...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

kaiat

Jeg synes å huske at det ikke er første gang GM og PSA har snakket sammen om dette. Da GM gikk konk, var det rykter om det samme. Problemet for GM er at så og si hele Buick-sortimentet i USA og Kina er basert på Opel-biler. Spesielt i Kina selger Buick svært godt. Også andre amerikanske GM-biler deler plattform med Opel.

PSA sliter vel også litt i motbakke for tiden, så det spørs vel om å overta Opel er det riktige i den situasjonen. Men det er ikke noe i veien for at PSA og GM kan begynne å utvikle nye plattformer sammen, det gjør jo bilfabrikantene hele tiden.

AppleKnocker

Elbiler er et marginalt produkt i Europa. Det er ikke Ampera-e som er årsaken hvis PSA kjøper Opel. På tide å titte ut av boblen  :laugh:
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

S4e

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:50
Elbiler er et marginalt produkt i Europa. Det er ikke Ampera-e som er årsaken hvis PSA kjøper Opel. På tide å titte ut av boblen  :laugh:

Men når det løsner er det ikke så gøy hvis du vet det tar minst 4 år før du selv kan levere et ok produkt? Tror nok spesielt Tesla begynner å gjøre de andre produsentene litt bekymret, selv om de er veldig små fortsatt.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

knut.aulie

Bare kontraktene på Ae i Norge er verd ca 1,2 milliarder så er nok helt klare økonomiske grunner for PSA i positiv retning

Amoss

Først: Neida, tror egentlig ikke at GM er så interessert i å selge seg ut av Opel i dag.

... men, på den annen side, dersom de er det, så kan det forklare strategien deres med å velge å produsere Ampera-e på en Chevrolet fabrikk i USA fremfor en Opel fabrikk i Europa...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kriss

Hva vil egentlig skje med Ampera-e ved et salg av Opel? Her spekuleres det i om modellen vil bli avviklet:

https://cleantechnica.com/2017/02/15/gm-may-sell-opel-division-frances-psa-group-happen-opel-ampera-e/

Ampera e leveres desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA