Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model 3 kan sette standarden for ladeplugger

Startet av Ae, mandag 24. april 2017, klokken 11:24

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Forskjellen er at Opel kjøper en fiks-ferdig bil, som GM tjener penger på, mens SAAB kjøpet deler og teknologi som de var livredde for at Kina skulle ta i bruk.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

alv1

Nå som det er offisielt vil det komme pressemelding fra Opel Norge iløpet av dagen, fikk jeg beskjed fra Mobile Oslo. De visste forøvirg "ingenting" om oppkjøpet, heller ikke om evnt. påvirkning på biler i bestilling.

Tom E.

Er det ikke mer nærliggende å anta at GM kan selge Bolt direkte i Europa i fremtiden hvis etterspørselen er der? Hvorfor skulle de gi en konkurrent tilgang til sin nyeste teknologi på elbiler utover en liten overgangsperiode?


goggo

Sitat fra: Tom E. på mandag 06. mars 2017, klokken 10:04
Er det ikke mer nærliggende å anta at GM kan selge Bolt direkte i Europa i fremtiden hvis etterspørselen er der? Hvorfor skulle de gi en konkurrent tilgang til sin nyeste teknologi på elbiler utover en liten overgangsperiode?
Helt enig. I alle fall nye biler som kommer på "Bolt plattformen" fra LG/GM.


Forøvrig interessant informasjon her i TV2 artikkelen :)
"Her handler det blant annet om kostbare pensjonsforpliktelser hos Opel. GM skal være villig til å betale flere titalls milliarder kroner, i praksis for å bli kvitt Opel."
http://www.tv2.no/broom/8972374/

Hugo




Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Lars C. Krogenæs

"The deal also makes references two long-term collaborative efforts. The first surrounds "further deployment of electrification technologies" while the second involves PSA potentially sourcing fuel cell systems from the GM/Honda joint venture.....

.....Specifically, the transaction will allow substantial economies of scale and synergies in purchasing, manufacturing and R&D. Annual synergies of €1.7 billion are expected by 2026

http://gmauthority.com/blog/2017/03/officially-official-general-motors-sells-opel-vauxhall-to-psa-groupe/#ixzz4aXGKO6s2
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

kammiz

GM har jo uttalt at de ikke ønsker å satse på Europa mer. At det blir USA og Asia. Så tror neppe vi ser noen Chevrolet utsalg i Europa.

"The deal will see GM finally cutting ties with Europe after a decade of losses in the region. "
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

kammiz

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

goggo

Sitat fra: kammiz på mandag 06. mars 2017, klokken 10:19
GM har jo uttalt at de ikke ønsker å satse på Europa mer. At det blir USA og Asia. Så tror neppe vi ser noen Chevrolet utsalg i Europa.

"The deal will see GM finally cutting ties with Europe after a decade of losses in the region. "

De vil nok gjerne ha de pengesterke europeiske kundene, men endelig har de klart å kvitte seg med fabrikkene her i dette kontinentet hvor alt er så dyrt :)

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Autowinder

#53
88 år hos GM er over:
http://www.abcnyheter.no/motor/2017/03/06/195283087/offisielt-na-har-opel-fatt-ny-eier

Håper dette ikke går ut over de som venter på ampera-e.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

gigafactory

Sitat fra: goggo på mandag 06. mars 2017, klokken 10:24
Sitat fra: kammiz på mandag 06. mars 2017, klokken 10:19
GM har jo uttalt at de ikke ønsker å satse på Europa mer. At det blir USA og Asia. Så tror neppe vi ser noen Chevrolet utsalg i Europa.

"The deal will see GM finally cutting ties with Europe after a decade of losses in the region. "

De vil nok gjerne ha de pengesterke europeiske kundene, men endelig har de klart å kvitte seg med fabrikkene her i dette kontinentet hvor alt er så dyrt :)

Hugo

GM selger også finansinstitusjonen sin i Europa til PSA, GMs interesserer i Europa i form av salg til privatkunder vil nok være helt marginale.

kammiz

Opel-sjefen: Norske kunder har ingen grunn til å bekymre seg

http://www.tv2.no/a/8972521/
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

knut3448

Sitat fra: Tom E. på mandag 06. mars 2017, klokken 10:04
Er det ikke mer nærliggende å anta at GM kan selge Bolt direkte i Europa i fremtiden hvis etterspørselen er der? Hvorfor skulle de gi en konkurrent tilgang til sin nyeste teknologi på elbiler utover en liten overgangsperiode?
Det kan jo tenkes at PSA ikke er like interessert i å kjøpe om de ikke får med Ampera-e for Europa...

mkaut

Ampera-E ser ut til å være berget: https://www.electrive.net/2017/03/06/psa-kauft-opel-ampera-e-bleibt-bestehen/

Google translate: "Opel and Vauxhall are integrated into the French PSA Group at a purchase price of EUR 1.3 billion. Opel may continue to use the GM licenses - for example for the electric model Ampera-e.

But only for the time being "until the vehicles are gradually being built on PSA platforms in the coming years." The new alliance of Peugeot, Citroën and Opel will soon have to build up their own eMobility competencies."
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

Hansi

Hvilken betydning vil dette ha for ettermarked og bruktpris mon tro?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

kaiat

På en måte er det passende at Opel blir kjøpt opp av Citroen-eier PSA. På 1920-tallet lanserte Opel modellen 4 PS (også kalt "Løvfrosk" da alle de første bilene ble levert grønnlakkerte) som ble ganske populær. Bilen var forøvrig veldig lik konkurrenten Citroen 5 CV - faktisk så lik at Citroen saksøkte Opel for plagiat. Så vidt jeg vet, tapte Citroen saken da Opel hadde litt ulike dimensjoner her og der slik at bilen ikke var en direkte kopi.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA