Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model 3 kan sette standarden for ladeplugger

Startet av Ae, mandag 24. april 2017, klokken 11:24

« forrige - neste »

AppleKnocker

#15
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 15. februar 2017, klokken 11:00
Bare kontraktene på Ae i Norge er verd ca 1,2 milliarder så er nok helt klare økonomiske grunner for PSA i positiv retning

Reality check!
1 milliard i salgsinntekter - ja. Det er ca 0,3% av hva PSA har i revenue på sin nåværende business (kun kjøretøy). I tillegg driver de med mye annet rart som er nesten like stort som bilsalget. Peugeot tjener f.eks mer på å selge elektriske pepperkverner ;D *

https://www.gryteguru.no/peugeot-elektrisk-pepperkvern-med-lys-20-cm.html?gclid=CjwKEAiAlZDFBRCKncm67qihiHwSJABtoNIgLr-r3-ObD3r4Sgmm4ljRU-VbAeBzIvWtwsgHioCmgRoCa-nw_wcB

*Edit: hvis man inkluderer litt annet rusk og rask til kjøkken i pepperkvernerbegrepet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Amoss

Sitat fra: Kriss på onsdag 15. februar 2017, klokken 22:59
Hva vil egentlig skje med Ampera-e ved et salg av Opel?

Vel, selv er jeg overhode ikke i tvil om hva som da vil skje med Ampera-e. Noe jeg hintet til i mitt forrige innlegg :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 15. februar 2017, klokken 23:06
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 15. februar 2017, klokken 11:00
Bare kontraktene på Ae i Norge er verd ca 1,2 milliarder så er nok helt klare økonomiske grunner for PSA i positiv retning

Reality check!
1 milliard i salgsinntekter - ja. Det er ca 0,3% av hva PSA har i revenue på sin nåværende business (kun kjøretøy). I tillegg driver de med mye annet rart som er nesten like stort som bilsalget. Peugeot tjener f.eks mer på å selge elektriske pepperkverner ;D *

https://www.gryteguru.no/peugeot-elektrisk-pepperkvern-med-lys-20-cm.html?gclid=CjwKEAiAlZDFBRCKncm67qihiHwSJABtoNIgLr-r3-ObD3r4Sgmm4ljRU-VbAeBzIvWtwsgHioCmgRoCa-nw_wcB

*Edit: hvis man inkluderer litt annet rusk og rask til kjøkken i pepperkvernerbegrepet.
Nå er det vel noen andre som må trekke hodet sitt ut av sin egen boble. Ae salget i Norge var 3700 stk av 30 000-50 000 med mulighet for videre økt produksjon. I tillegg er jo Opel ganske mye mer enn Ae, med Insignia, Astra, Corsa osv osv
Og Norge er et knøttemarked for Opel, men en milliard her og en milliard der.......

Nei det er nok noen som har snust for mye på pepperkverna si og ikke akkurat sett lyset [emoji362][emoji363]

AppleKnocker

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 15. februar 2017, klokken 23:50
I tillegg er jo Opel ganske mye mer enn Ae, med Insignia, Astra, Corsa osv osv
Og Norge er et knøttemarked for Opel, men en milliard her og en milliard der.......
Her finner du jo ut av det selv. Ampera-e er ikke grunnen til at PSA kjøper Opel. Det er alt det andre som tross alt utgjør 99% av butikken.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

knut.aulie

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 16. februar 2017, klokken 00:03
Det er alt det andre som tross alt utgjør 99% av butikken.
Men det er den siste prosenten som er fremtiden!

knut3448

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 16. februar 2017, klokken 10:49
Men det er den siste prosenten som er fremtiden!

Opel CEO Karl-Thomas Neumann has been working on a strategy to turn the automaker into an electric car only brand
http://www.autonews.com/article/20170215/COPY01/302159965/1221

Kriss

Opel hadde planlagt elbilsatsningen på videreutvikling av teknologien bak Ampera-e (GM-plattform). PSA har ikke noe tilsvarende.

https://www.emobilitaetonline.de/news/wirtschaft/3112-gef%C3%A4hrdet-die-%C3%BCbernahme-durch-psa-die-elektroauto-strategie-von-opel

Det virkelig interessante for oss akkurat nå: Hva som vil skje med de 3700 kontraktene på Ampera-e i Norge, hvis det ender med en PSA-avtale der Ampera-e ikke er med?
Ampera e leveres desember 2017

Amoss

Sitat fra: knut7 på torsdag 16. februar 2017, klokken 11:07
Opel CEO Karl-Thomas Neumann has been working on a strategy to turn the automaker into an electric car only brand
http://www.autonews.com/article/20170215/COPY01/302159965/1221

Aha! Derfor GM vurderer å kvitte seg med bråkmakerne i Europa ;)

... on the more serious side:
SitatNeumann has been developing the EV strategy for months to help ensure Opel's survival ...
Sånn fra etter at han så forhåndssalget av Amprea-E her i Norge?

Uansett, hadde slett ikke vært noen dum idè. Men dersom topic i tråden her slår til - så mister de vel tilgangen til den drivlinjen han så for seg?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: Kriss på torsdag 16. februar 2017, klokken 12:10
Det virkelig interessante for oss akkurat nå: Hva som vil skje med de 3700 kontraktene på Ampera-e i Norge, hvis det ender med en PSA-avtale der Ampera-e ikke er med?
Inngåtte avtaler må oppfylles. Det kan ingen fusjon eller salg påvirke.

goggo

Sitat fra: Kriss på torsdag 16. februar 2017, klokken 12:10
Det virkelig interessante for oss akkurat nå: Hva som vil skje med de 3700 kontraktene på Ampera-e i Norge, hvis det ender med en PSA-avtale der Ampera-e ikke er med?

Det behøver du ikke å bekymre deg for. GM/Opel skryter jo av at disse bilene allerede er i produksjon, og Norge er første land i Europa som får dem.
Skal se at disse bilene blir ekstra mye verdt på bruktmarkedet om noen år fordi det bare var en årsmodell som ble solgt her :)

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Siggen

#25
Nå har jo PSA og GM/Opel hatt formalisert sammarbeid og FOU avdelinger siden tidlig 2010(?). Opel Corsa og Peugeot 208 er foreksempel bygd på samme platform.

Ett annet ønske fra GM er å kvitte seg med avtalen med Fiat når det gjelder LCVs. Etter FCA ble en realitet så har det vært en verkebyll uten like for ledelsen i GM. Selv om det hovedsak kun angår Opel/Vauxhall er det forsatt en verkebyll sentralt hos GM. For å gjøre farsen komplett så kjøper jo Opel/Vauxhall også varebiler bygd sammen med RNA. RNA er vel størst i Europa når det gjelder LCV. Det er utalt som ett problem av ledelsen i PSA da staten v/Frankrike tildels ennå er stort eksponert i RNA.

Ett annet moment er PSA sin satsing i sørøst asia der Buick som i bunn og grunn er Opel med annen logo, er up and coming og PSA ser RNA med Samsung i spissen spiser mer og mer markedsandeler fra DS statsingen. Samtidig som Nissan med RNAs godkjennelse har kjøpt seg mer å mer opp i Mitsubishi som sliter stort i motbakke..

knut3448

Jeg likte Amoss sin teori om hvorfor GM vil selge Opel  (:

Og jeg tror knut.aulie sin kommentar om den ene interessante prosenten er korrekt. Elbil-teknologien følger nok med på kjøpet, Opel har vel noe eierskap til den etter å ha bidratt til utviklingen. PSA kan dermed få seg en konkurransedyktig elbil og ta igjen Renault. Muligens en god ting for oss, d ett viktigste er nok at ikke A-e går ut av produksjon og forsvinner etter få år. Jeg vil gjerne ha de annonserte OTA oppdateringene i mange år fremover, og tilgang på uoriginale deler.

General Motors will make available its electric-car technology to PSA Group if a deal to sell GM's Opel/Vauxhall business to the French automaker goes through, a German magazine reported.
http://autosfan.com/psa-will-be-allowed-to-license-gms-ev-technology-report-says/

Kriss

Det blir virkelig spennende å se hva den kommende avtalen vil bety for produksjonen av Ampera-e. Om teknologien blir lisensiert til PSA/Opel, betyr vel ikke det at GM vil fortsette å lage Ampera-e for det europeiske markedet i USA?

Her spås Ampera-e en snarlig død etter en avtale om salg:

http://insideevs.com/opel-ampera-e-chopping-block-psa/
Ampera e leveres desember 2017

knut3448


kammiz

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA