Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurdering av ladeplasser i garasjeanlegg

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 24. april 2017, klokken 10:53

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Jeg har fått et spørsmål om hva som er fornuftig prising av strøm i en fellesgarasje, der sameiet nylig har montert ny infrastruktur med kabler og tilkoblingsbokser for ladestasjoner i garasjeanlegget.

"Vi har gått for Zaptec som leverandør. Så langt besørger sameiet montering av alt frem til ladestasjonen. Zaptec ladestasjon betales av den enkelte bruker. Hva er en fornuftig metode for å beregne for pris pr. kwh som kan belastes den enkelte bruker for bruk av strøm?
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

#1
Prisen på strøm varierer i løpet av året, mens nettleie ++ er konstant.

Vi kan ta utgangspunkt i en pris på 38 øre/kWt i dag, samt en nettleie og forbruksavgift som utgjør 42 øre/kWt. Det gir en strømpris på 80 øre/kWt. På sommeren vil strømprisen bli lavere, mens den i perioder på vinteren kan bli høyere.

Jeg ville da kanskje tenkt at man setter en pris på 1 kr/kWh. Da vil ladekontoen til sameiet gå med et lite overskudd, som kan gå til å dekke fastbeløpet på rundt 2100kr, internett og resterende til et ladefond til bruk hvis strømprisen plutselig stiger, eller til å dekke andre kostnader som måtte dukke opp.

Da vil du som elbileier få rimelig strøm, samtidig som man trolig sikrer et lite overskudd til drift.

Er det andre som har synspunkter på dette?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elbil fundamentalist

Vi er i akkurat samme situasjon. Støtter forslaget.

Det står om elbilbranner i media om dagen. Jeg har hørt for tid tilbake at det i garasjekjellere skal være kapasitet til 10m3 vannsøl etter slukking og det skal være sprinkling. Mer har ikke jeg fått med meg. Vet at det "anbefales" å ha elbiler parkert så nærme utganger som mulig, men dette blir bare tull når over 50% av nysalg er ladbart. Snart vil ICE biler være i mindretall. Hvertfall i Oslo sentrum.

Emnet er vel kanskje verdt en egen tråd?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

RaBalder

1 kr/kWh er en grei pris.


  • Enkelt å forholde seg til
  • Er hverken en inntektskilde eller utgiftspost.

Gus1

Jeg anbefaler å legge på litt slik at man evt. dekker tilsyn og vedlikehold. Er dette fellesgarasje plikter styret å ha vurdert risikoen. I tillegg krever NEK400:822 regelmessig tilsyn med stasjonene. Bare en tanke...
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

elektrolux

Tilsynet er en vaktmesterjobb. Ikke krav om fagfolk, kun opplært personell. Dermed trenger ikke et slikt tilsyn koste noe. Vaktmesteren kan f.eks ta en titt på ladeutstyret mens han sjekker lys og brannvernutstyr.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Det må dokumenteres 1 gang i året etter NEK 400 også. da refererer den til endel punkter, dette må da fremvises i internkontrollen til boretslaget.

Så den ukentlige kontrollen kan fint utføres av vaktmester, derimot så må den årlige kontrollen utføres av fagpersoner
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Gus1

Riktig oppfattet av siste taler.

Uansett er jeg av den oppfatning at en løsning der deler av anlegget betales av fellesskapet så skal det faktureres for muligheten for lading, ikke kun det reelle forbruket. En payback for investeringen gir som oftes slike diskusjoner en helt annen og pragmatisk vinkling i sameier..
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Myrvang

Vi betalte 1,- pr kW/t i forrige huset. Her var det private garasjer i rekke, men strømmen gikk over velavgiften, men var ment å dekke garasjeporter og utelys. Vi 5 som hadde elbil satt inn måler fra Chlas Ohlson og betalte 1,- utifra måler og ærlighet til vellet. Syntes den prisen var helt grei.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Ingeniøren

Sitat fra: Myrvang på torsdag 16. februar 2017, klokken 22:35
Vi betalte 1,- pr kW/t i forrige huset. Her var det private garasjer i rekke, men strømmen gikk over velavgiften, men var ment å dekke garasjeporter og utelys. Vi 5 som hadde elbil satt inn måler fra Chlas Ohlson og betalte 1,- utifra måler og ærlighet til vellet. Syntes den prisen var helt grei.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Godt det går an å få til slikt  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Fortum har regnet litt på dette og gir noen råd om kostnader for egen del og når du lader hos kjente:

http://stromvippa.fortum.no/hvor-mye-koster-det-a-lade-elbil-hjemme/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA