Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilferie opladning og leie af hytte nær Forsand / Lysefjord

Startet av langemand, søndag 23. april 2017, klokken 23:17

« forrige - neste »

nr1rayner

@sublimal
Takk  :D
Fant den auto-express artikkelen selv i går.

Dette er utrolig gode nyheter!
Sitter og venter på bil med (minst) dobbel rekkevidde av 24kwh-Leafen. Det vil bety ca 40kwh netto eller ca 50kwh brutto.
Zoe er der i dag, men dessverre ikke aktuell for oss da vi blir begrenset til vanlig stikkontakt med den  :(
Bor i borettslag så kan ikke bestemme ladepunkter selv dessverre...

Vi blir vel snart 2+3, så bagasjerom bør være stort nok til barnevogn.
Men bortsett fra det bør bilen nesten være minst mulig (lavere pris, lavere forbruk som igjen betyr bedre rekkevidde pr ladetid).
Kjører så mye alene og skal vi på tur har vi uansett diesel stv med god plass.

Vi er vel flere som sitter i den båten?
Må ha 2 biler, så da kan like godt fossilbilen være stor nok til å dekke alle behov..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Elmo

Sitat fra: E9 på tirsdag 21. februar 2017, klokken 07:58
Synd det ikke går å blokkere noen her inne, for da hadde vi sluppet å se hverandre på dette fantastiske forumet.
Det finnes. Sjekk Ignoreringsliste i profilinnstillinger.
Der kan også slette egen konto  ::)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ProsjektX

2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

TJK



Crown

Sitat fra: TJK på tirsdag 21. februar 2017, klokken 11:16
Kia Niro til neste år.
Ukjent rekkevidde og batteristørrelse foreløpig.


https://www.tu.no/artikler/kias-crossover-modell-blir-elektrisk-til-neste-ar/376882

Den har jo samme plattform som Ioniq, så tipper det blir samme batteri som Ioniqen som kommer i 2018 og skal ha dobbelt så stort batteri som nå. Niro er jo en trivelig bil og høyere både inni og utenpå, så da blir det ønsket oppfylt men vil få kortere rekkevidde pga høyere luftmotstand. En veldig interessant bil!
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

knut.aulie

Sitat fra: Crown på tirsdag 21. februar 2017, klokken 12:59
Sitat fra: TJK på tirsdag 21. februar 2017, klokken 11:16
Kia Niro til neste år.
Ukjent rekkevidde og batteristørrelse foreløpig.


https://www.tu.no/artikler/kias-crossover-modell-blir-elektrisk-til-neste-ar/376882

Den har jo samme plattform som Ioniq, så tipper det blir samme batteri som Ioniqen som kommer i 2018 og skal ha dobbelt så stort batteri som nå. Niro er jo en trivelig bil og høyere både inni og utenpå, så da blir det ønsket oppfylt men vil få kortere rekkevidde pga høyere luftmotstand. En veldig interessant bil!
4wd?

Crown

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 21. februar 2017, klokken 13:41
Sitat fra: Crown på tirsdag 21. februar 2017, klokken 12:59
Sitat fra: TJK på tirsdag 21. februar 2017, klokken 11:16
Kia Niro til neste år.
Ukjent rekkevidde og batteristørrelse foreløpig.


https://www.tu.no/artikler/kias-crossover-modell-blir-elektrisk-til-neste-ar/376882

Den har jo samme plattform som Ioniq, så tipper det blir samme batteri som Ioniqen som kommer i 2018 og skal ha dobbelt så stort batteri som nå. Niro er jo en trivelig bil og høyere både inni og utenpå, så da blir det ønsket oppfylt men vil få kortere rekkevidde pga høyere luftmotstand. En veldig interessant bil!
4wd?

Nei, ikke pr nå :-(
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

knut.aulie

Skjønner ikke når en bil som Niro ikke har denne muligheten en gang.

Blip

#39
Jeg er ikke av den konspiratorisk typen, men når det gjelder evnen/viljen til å lage elbiler med rekkevidde+plass tror jeg det handler mer om vilje enn evne. Jeg nevner i fleng:
* Økonomi: Risiko vs gevinst, dvs grunnleggende økonomi. Bensin/diesel er kjent og trygt. Det selges som hakka møkk uansett.
* Batteriproduksjon: Det finnes i praksis bare 2 batteriprodusenter med kapasitet. Nissan er den ene.

Dette med risiko er nok det viktigste. Elbiler er ikke noe hokuspokus. Produsentene kan når som helst "hive seg rundt" og lage de bilene folk ønsker. Drivlinjene på f.eks. VAG har jo vært like i alle år. Passat med 500km rekkevidde og hengerfeste kan enkelt lages med Golf drivlinje og større batteri... De har derfor ikke dårlig tid. Poenget er at det er mindre risiko å komme som bilprodusent nummer 2.

Batteriproduksjon (og pris) er det vanskeligere å gjøre noe med på kort sikt. Foreløpig produseres ikke nok til å dekke alle personbiler. De prioriterer derfor "bybiler" og hybrider med batterier på størrelse med det jeg har i drillen. Om få år produserer Tesla/Panasonic så mye (og til lavere pris pga. volum) at andre bilprodusenter vil ligge etter. Likevel aldri lengre enn det tar å bygge en batterifabrikk.

Oppsummert: Det et kun viljen det står på.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Knut Røe

Det passer godt for de store å la noen nye ukjente gå foran for å brøyte veien, så kan de bare komme litt etterhvert med noe lignende produkter. Mye er jo også avhengig av EU hva de setter av utslippskrav. Euro 7 kommer vel om et par år og får ganske strenge regler. Til sist er det jo forbrukerne da, vil de ha dette nye og ukjente. I de fleste av verdens land er svaret entydig Nei, når man ser på hva som selges der.

nr1rayner

Selvsagt slipper man billigst unna som nummer 2.
Se bare på Toyota Prius, hele bilbransjen gapskrattet da de kom med den bilen på slutten av -90 tallet.
Greit nok at den ikke er pen å se på, men det var ikke derfor de lo..
De solgte vel ekstremt dårlig i starten, men holdt fast på å utvikle teknologien.
De var nok minst 10 år "for tidlig ute", vel, historien hadde vel gjentatt seg hvis det var i dag den ble lansert..
Men, hva skjer nå? ALLE produsenter kommer etter med hybrid og ladbar hybrid.

Nå har spesielt Nissan og Tesla banet vei og vist at det faktisk er marked for elbiler, og sannelig vises det på nyheten også. Nå går vel alle seriøse bilprodusenter med planer om seriøse elbiler.

Norge, California og Kina er nok noen særinger der, resten av markedet vil nok heller ha hybrider (med eller uten plugg), som nok forsinker prosessen litt.
Men med Tesla-rekkevidde til folkelige priser åpenbarer det seg muligheter i de fleste i-land  :+1:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA