Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reservasjon av Audi e-tron

Startet av pendleren88, søndag 23. april 2017, klokken 19:36

« forrige - neste »

pendleren88

Bestilt Bmw i3 den 31.10.16, produsert 15.12.16 og levert 16.01.17.

elektrolux

#1
Ja, da er vi tilbake til start igjen, spesielt i borettslag.

Fikk inntrykk av at det begynte å gå seg til med tilrettelegging av lading i slike bygg, men dette er bensin på bålet for sirumpa styreledere.

Vet ikke om brannvesenet har murspyd og løpeblokk som en del av utrustningen sin, men det kunne vært et godt hjelpemiddel å ha uansett. Tanken er da at en kan skyte inn et feste i gulvet bak en brennende bil, montere taljen og dra bilen ut av parkeringsplassen, og så videre ut i friluft.

Bruker selv samme teknikk i egen garasje. Vinsj i taket, og muranker i gulvet. Skal jeg ha inn en bil som ikke kjører, setter jeg løpeblokken i gulvet, og drar bilen inn for fix.

Også interessant at eneste eksempelet repotasjen hadde å vise til var e-Up som ble smadret av toget, UTEN å begynne å brenne. Det var først når de skulle slepe den unna den tok fyr. Mistenker også at Leaf'en de slapp ned på en ståltank for å simulere kollisjon senere måtte settes fyr på for å senere kunne vise at den brant.

Rett og slett uheldig propaganda! Det faktum at elbiler er mindre utsatt for brann nevnes kun i en bisetning i TV innslaget. Det kunne som jeg alltid har sagt, ført til at alle bilene må ut av parkeringskjellere. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Spørsmålet er vel om man skal grave seg ned fordi det brenner 2 elbiler i året når det brenner 6-800 fossilbiler. Meg bekjent er elbil brannen og rimeling kontroller i forhold til en fossilbil brann. Tro nok man finner en måte å slokke elbil brannen kontrollert etterhvert men der er man ikke i dag. Mulig det kan bygges inn i bilen.

http://www.dinside.no/motor/kraftig-nedgang-i-antall-bilbranner-i-norge/61024595


Til sammenlikning finnes det bedre måter å slukke brann i hus i dag enn å fylle det med vann, men vann er enklest og forsatt fylles huset med vann.

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

nr1rayner

Tenker at de har gått inn for å tenne på batteripakken.
Sikkert "hevet bensin på bålet" for å få det til også  ;)

Hvor ofte starter brannen i en battericelle, på moderne elbiler?
Joda, det kan vel skje, men sannsynligheten er vel omtrent på høyde med å vinne i Lotto? Ja, ok ok, det er alltids noen som gjør det også, men så har vi ikke akkurat 5 mill elbiler på veiene heller da..
Det starter vel heller i kabler og kontakter, eller interiør fra en sigarettsneip?
Leser man artikkelen litt blåøyd høres det jo ut som ALT i en elbil brenner bedre enn fossilbil, seter, ratt, dekk osv osv.
Så for å koke artikkelen ned, brann i interiør, kabler og dekk kan slukkes, brann i selve batteriet er håpløst.

Kom til å tenke på en kommentar fra en elbil som var på kjørt bakfra, mange kommentarer om at elbiler kjører uten baklys bla bla bla, "så det er jo ikke rart de blir påkjørt da" osv.
Men poenget, en av kommentarene var typ: på fossilbiler har man en innstilling som heter "auto", bare å sette den der så ordner alt seg.
Jepp, sånt har vi ikke i elbiler. Stiger du inn i en elbil ser det nesten akkurat ut som i Brødrene Dahls tidsmaskin  :+1:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

MEM76

#4
Sitat fra: pendleren88 på tirsdag 14. februar 2017, klokken 06:17
https://www.nrk.no/ostfold/derfor-er-elbil-brann-ekspertenes-hodebry-1.13376358

Tanker omkring dette?

Påstanden at det er "umulig" å slukke er ikke sant.

Man trenger bare mere vann. Problemet er at de stopper for tidlig. Batteriet må kjøles ned til under  temperaturen som gir "Thermal runaway", som varierer litt fra batterikjemi til batterikjemi.

Dersom de ikke kjøler ned batteriet langt nok ned, så starter den bare opp igjen. Dersom enn bare kjøler ned bilen slik enn vil gjøre med en fossil-bil, så vil den blusse opp igjen. Batteriet må kjøles ned til iallefall 150°C.



MiEV sin instruks:
SitatA large volume of water, such as from a fire hydrant must be used. Make sure to use water not
containing salt, such as tap water, well water or pond water.
DO NOT attempt to extinguish the fire with a small amount of water. If a small amount of water
contacts the inner portion of the Main drive lithium-ion battery, a short circuit can occur causing the
release of toxic gas.
Unless a large volume of salt-free water is available, remain a safe distance from the vehicle fire
and wait for fire department to arrive.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

sylwester

Så da er det kanskje ikke så dumt at brannvesenet faktisk ønsker å trene på elbilbranner?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

knut.aulie

Skal de også trene på hydrogenbil branner og ikke minst hydrogenfyllestasjoner?
Det er det jo også noen interesante scenarioer....

fredag

Ikke umulig, men elbiler brenner annerledes. Fint at brannfolk trener på å slukke branner i fremtidens biler. Man trenger bare nok vann, over mye lengre tid. Og gjerne et IR-kamera.

Noen anbefaler at parkeringsgarasjer bør ha et slukkeanlett/sprinkleranlegg med en vanntank på noen kubikkmeter (2-3?) klar til slukking.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

nr1rayner

De bare fant CO og CO2 under forbrenning av batteriet.
Så, en elbil er altså enn en fossilbil også når den brenner ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Burger

Bra video, likte det som ble sagt veldig rolig på radio 1:41 ish.

Noe sånt som "Engine one to ..... I have an electric vehicle .... send an additional engine for water supply"

Kanskje brannvesenet kan lære av det? Rolig og faktabasert i stedet for full krise?
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

NegativeElectrode

NRK glemte å nevne at de satte fyr på bilen ved hjep av brennbare vesker. Helt greit å simulere brann, men det bør nevnes hvordan den ble, og den faktisk ble, antent for formålet.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

elektrolux

Hadde vært artig med versjonen "bak scenene" av denne reportasjen. 

Lurer på om perforering av batteriet med gevær kuler ble vurdert. Hadde vært mer realistisk enn å pøse på med tennveske.

Eller kanskje brannen kan tenkes å være som følge av at elbilen traff en tankbil og ble antent av drivstoffet oppi den. :)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

rolandvg99

Neppe umulig å slukke, men at de kan ta fyr ved kollisjon er hevet over enhver tvil.

tesla-crash-dead-drunk-driver/
"I like soul with a capital S"

arthur

Var vel spritånden som forårsaket brannen så viktig å ikke kjøre bil med mye promille?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA