Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leafbox, erfaringer

Startet av moderator 2, lørdag 22. april 2017, klokken 13:43

« forrige - neste »

moderator 2

Det har etterhvert kommet en rekke elbiler fra mange bilmerker.

Det har derfor vært nødvendig å endre rekkefølgen på forumet, slik at det blir mer logisk.

Bilmerkene står nå alfabetisk sortert. For mange blir dette uvant i en periode, men vi elbilkjørere er gode på omstilling og å tenke logisk. Dermed håper jeg ikke dette blir for krevende for dere kjære elbilbrukere.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

elektrolux

Skal nok klare den, men det er vanskeligere å godta betegnelsen tidligere elbiler på våre kjære klassiske elbiler. Tidligere er liksom så negativt ladet ord, og yter ikke disse perlene rettferdighet. Mange av disse bilene frakter folk rutinemessig til og fra jobb, noe som slett ikke er værst på biler som er rundt 17 år gamle.

Har selv slike biler på langtidsleie.

Please kall bilene Klassiske i stedet for tidligere. De er her fremdeles, og vil overleve mange gen3 elbiler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

moderator 2

Tenkte først å kalle dem utgåtte men endte på "tidligere" da jeg syntes det var mer positivt.

Jeg kalte i sin tid de eldste thinkene for Think Classic, noe som i ettertid har blitt en grei forståelse av disse bilene, mens nye Th!nk nå nærmer seg 10 år....

Fra Wikipedia leser vi om klassisk:
I overført og utvidet betydning kan «klassisk» og «klassiker» brukes om noe som er utmerket og har varig, «udødelig» verdi eller er av tidløs, høy kvalitet.

Jeg vet ikke om alle disse bilene har varig, «udødelig» verdi eller er av tidløs, høy kvalitet. Det er ikke det første som slår meg med Reva og Saxo, selv om de var flotte biler for sin tid og absolutt vil gjøre nytten for mange.
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

elektrolux

Saxo er kjent for sin kakerlakk aktige motstandsdyktighet mot rust, og teknikken som er brukt er heller ikke å kimse av.

Think sin kvalitet ER legendarisk. Bortsett fra batteriproblemer som følge av feil programmering av lade og utladekarakteristikk er bilene omtrent bombesikre.

Husk dette er biler, og i en slik sammenheng utmerker disse bilene seg i meget positiv retning.

Reva er en billigbil, og da er det grenser for hva en kan forlange.

Hva med å kalle de et nøytralt navn som Gen2 elbiler?

Gen1 er ca 1900 tallet, Gen 2 er 1990-2008  Gen3 er fra 2008-

Gen 1 hadde enkel teknikk spesielt med tanke på effektregulering av motoren. Samtidig satte Rockefeller i gang med storstilt utvinning og distribusjon av fossilt drivstoff, og bilprodusentene så mer inntjening i å selge biler som trengte intensivt vedlikehold og reparasjoner, og utviklet derfor ikke batteribilene videre.

Gen 2 hadde ordentlig motorstyring, men slet med tungt batteri som begrenset rekkevidden til under 100 km. Halvhjertet og ofte påtvunget satsing fra bilprodusentene. Salget tok heller ikke denne gangen av.

Gen 3 fikk moderne batteri med betydelig bedre kapasitet. Dessverre ble mye av den ekstra kapasiteten dårlig utnyttet slik at det ikke gav tilsvarende økning i rekkevidden. Samtidig kom Tesla på banen og viste verden at elbil kan knuse fossilbiler på alle felt. Komfort, ytelse, rekkevidde og ladehastighet ( Vi har sett Tesla S bytte batteri 2 x mens en fyller diesel på en fossilbil ) Forhåpentligvis vil denne generasjonen elbiler ta over fossilbilenes 100 år lange domene.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sylwester

Jeg ser jo sjeldent på den hovedsiden, men syns nå at Kommende og Tidligere muligens ikke burde være sammen i bunnen, men heller sortert alfabetisk. At de er tidligere eller kommende kan vel heller annonseres under en sticky på underforumet eller etter merket.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasD

Hva med å bare kalle det "Tidlige ...." i stedet for "Tidligere ...." ?
"Tidligere" får det jo til å høres ut som de er forhenværende, noe de jo ikke er.
'19 Mitsubishi Outlander PHEV
'17 Hyundai Ioniq electric

Vollis47

Sitat fra: ThomasD på onsdag 15. februar 2017, klokken 12:08
Hva med å bare kalle det "Tidlige ...." i stedet for "Tidligere ...." ?
"Tidligere" får det jo til å høres ut som de er forhenværende, noe de jo ikke er.
Støtter dette forslaget. Det blir mer riktig.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

moderator 2

Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

moderator 2

Sitat fra: sylwester på tirsdag 14. februar 2017, klokken 21:29
Jeg ser jo sjeldent på den hovedsiden, men syns nå at Kommende og Tidligere muligens ikke burde være sammen i bunnen, men heller sortert alfabetisk. At de er tidligere eller kommende kan vel heller annonseres under en sticky på underforumet eller etter merket.

Det er ofte liten trafikk i gruppene for kommende merker, mens det etterhvert tynnes ut i "tidlige" merker. Jeg mener det derfor er greit nedprioritere disse til fordel for de som har flest brukere. Samtidig er særlig gruppen for tidlige merker veldig viktig for å holde så mange som mulig på veien. Disse brukerne er oftest entusiaster, og greier i større grad å finne frem til sin gruppe, enn f.eks nye hyundai brukere.

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

elektrolux

Meget bra justering og akseptabelt kompromiss. Tidlige er nøytralt og riktig betegnelse og Lars har gode argumenter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ebe

Er det vurdert en gruppe for Peugeot? Har jo el-Partner i dag, og til høsten kommer el-Partner Tepee (familiebilen).
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

moderator 2

Sitat fra: Ebe på lørdag 18. februar 2017, klokken 08:44
Er det vurdert en gruppe for Peugeot? Har jo el-Partner i dag, og til høsten kommer el-Partner Tepee (familiebilen).

Nei det hadde jeg ikke vurdert, men siden du sier det, så har jeg vurdert det :-) Peugeot-gruppe er opprettet, med 3 undermodeller, der Partner/Tepee egentlig er den eneste nye gruppen..

http://elbilforum.no/forum/index.php/board,94.0.html

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

kaiat

Peugeot-gruppen bør vel egentlig hete PSA-gruppen da konsernsøster Citroen selger akkurat de samme bilene? Det skulle ikke forundre meg om det dukker opp en el-Berlingo Multispace også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA