Hovedmeny

Hva blir grunnprisen på I-PACE?

Startet av Sirup, mandag 13. februar 2017, klokken 01:50

« forrige - neste »

Knut Røe

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 11. mars 2018, klokken 22:00
i-Pace får CARB kreditter i en del stater i USA. Tror det er 4 stk, til en verdi i området av 2500-5000 USD per stk.
Til forskjell fra hvilke andre produsenter av elektriske kjøretøy som selges i carb zev states?

S.S

#271
Dårlig ide å importere fra USA, pga garanti.  Men bilene er nok stort sett identiske, bortsett fra ladeporten, USA har type 1, og tviler på at de som kommer med USA-biler får noe særlig hjelp fra importøren her.  Bil må ha vært registrert i utlandet minst 6 mnd før privatimport.

USA-prisene legger dollaren rundt 10 kroner i forhold til NOK, om de skulle ha ca samme pris, det virker ikke trolig.  Den ligger under 8. Merk at oppgitte priser på bil i USA ikke inkluderer levering, klargjøring, føderale og statskatter. CARB er vel kun i California? California Air Resource Board eller noe sånt..

Om det er noe vi som kunder er misfornøyde med, kan vi ha påvirkningskraft. Pris på metallic og ekstrautstyr er latterlig lavt priset i USA kontra her. $575 for metallic? Det er jo halv pris!  Opp mot 20% prisforskjell på bilens grunnpris gjør at mange kanskje vil føle seg lurt. 
Noen andre merker med store prisforskjeller?
Virker og som at det dyreste landet i Europa og, er Norge, fratrukket avgifter.  Selv innen Jaguar.no blir vi ripped off, dyrere lakk på I-Pace enn F-Pace, selv fratrukket avgifter. At det er små forskjeller grunnet valuta / hedging er naturlig, men så store prisforskjeller de går ut med her er ikke bra.
Om vi skal ha påvirkningskraft på dette, må det dannes en gruppe av flest mulige, som kan forsøke å påvirke importøren, evt også presse.
Er Elbilforeningen kanskje interessert i å se på en slik sak?
Selv om vi har lyst på en ny, kul bil, er det ikke greitt å bli lurt.

Tellus

Tja,

Ar prisene er lavere i USA er ikke noe nytt. Har ikke sett at Norge er spesielt mye dyrere enn resten av Europa. Det generelle kostnadsnivået i Norge er blandt de høyeste i verden så noe me r er det naturlig at biler koster her i Norge. Noen som har eksempel fra andre europeiske land ?
Obs, ikke sammenligne launch edition bilene da de har forskjellig utstyr.

Stikkkontakt

Har noen bestilt pakken med karbondetaljer på eksteriør?
Den koster ca 1/10 i Norge kontra andre land.
Kan noen bekrefte at det stemmer. 3000 kr i Norge og 3000$ i US and A.

Djur1

Blir spennende når de kommer ut på 2.håndsmarkedet i statene.
Kanskje det er noen som henter de over pga prisdiffen. Like for like er det vel en 20% forskjell? Det virker som en kan få acc uten å måtte kjøpe skinnseter.

Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

daktari

Jeg mistenker at det må være en feilprising i Norge. 2-3000,- for karbonfilm er forståelig, men ikke hvis det er støpt inn? Var tross alt store flater og mange detaljer. Samtidig høres 30k helt vilt dyrt ut.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

S.S

Om man skal bruktimportere, må prisen være vesentlig lavere for USA-modellen så det må vi vente minst et år inkludert 6 mnd registrering, for å finne ut.  Kjøpere vil garantert ikke betale det samme for en USA-modell, så 10-20% rabatt er sikkert riktig.
Eneste er om Jaguar ikke klarer å mette det norske markedet. Da vil et marked finnes, evt ta sjansen og importere for å beholde selv og spare 100.000,-
Vil sikkert koste 10-20000 å få bygget om lading.
Kan risikere samme problematikk som på Leaf, at USA-modellene ikke kobles opp mot nett.

daktari

Lademessig vil man vel kunne saktelade på Type-1, med original amerikansk UMC (men må bygge om stikkontakten til veggen). Hurtiglading derimot er vel Type-1 CCS, og de finner du ikke i Europa.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

S.S

Riktig.
Alle amerikanske husstander har 220V til tørketrommel etc, så I-Pace UMC støtter sikkert det i USA, muligens samme UMC som i Europa. USA kan og være grunnen til at de bare leveres med enfas lader, da det ikke er vanlig med trefas der.
Lite trolig at de blir levert med bare 110V UMC...

Xander

Sitat fra: S.S på mandag 12. mars 2018, klokken 13:41
Riktig.
Alle amerikanske husstander har 220V til tørketrommel etc, så I-Pace UMC støtter sikkert det i USA, muligens samme UMC som i Europa.
Er det ikke kun 110V som er standard til husholdning i USA?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Xander på mandag 12. mars 2018, klokken 14:20Er det ikke kun 110V som er standard til husholdning i USA?
Nei, som S.S. sier så er det vanlig med 220V til tørketrommler, o.l. (Kalles på folkemunne i USA "dryer outlet".)

Systemet i USA kalles "split phase", der du kan egentlig se på det som tofase. Mellom L1 og N har du 110V, mellom L2 og N har du 110V, mens mellom L1 og L2 så har du 220V.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe


Amatøren

Oppdaget det da jeg i 1992 var i USA med noen kolleger.

På flere utesteder så hadde de Dandryer håndtørkere for 220-240.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Xander

Sitat fra: Amatøren på mandag 12. mars 2018, klokken 16:32
Oppdaget det da jeg i 1992 var i USA med noen kolleger.

På flere utesteder så hadde de Dandryer håndtørkere for 220-240.

Stikkkontakt

Er ikke koblingsskjema over det amerikanske strømnettet enormt OT?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA