Hovedmeny

Hva blir grunnprisen på I-PACE?

Startet av Sirup, mandag 13. februar 2017, klokken 01:50

« forrige - neste »

Rumshot

599k ? Den så jeg ikke på jaguar.no. Billigste jeg kan se er 724k dyreste 830k

ludwig_holberg

Det er for stor forskjell ned til X75 på rekkevidde - et helt sentralt kriterie for de aller fleste - til at det gir mening å sammenligne. 480 WLTP vs 417 NEDC er ikke «litt» mer rekkevidde. Det er mye - og i et kritisk intervall. For S kan man sammenligne med 75, men ikke for X.

HelectriC

Sitat fra: Rumshot på fredag 02. mars 2018, klokken 07:48

Det står med små bokstaver at det vil være startprisen etterhvert, men per nå er det kun launch modeller med startpris på 724k.
ioniq 5

Elbildilla

Sitat fra: Rumshot på fredag 02. mars 2018, klokken 07:48
Du finner de vanlige prisene (ikke Launch Edition) i den norske konfiguratoren:
https://buildyour.jaguar.com/jag2/r/model/_/no_no/i-pace

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 02. mars 2018, klokken 08:05
Det er for stor forskjell ned til X75 på rekkevidde - et helt sentralt kriterie for de aller fleste - til at det gir mening å sammenligne. 480 WLTP vs 417 NEDC er ikke «litt» mer rekkevidde. Det er mye - og i et kritisk intervall. For S kan man sammenligne med 75, men ikke for X.
To ting:

1. Tesla har aldri optimalisert testresultatene for NEDC. Det finnes en veldig tykk bok for helt lovlige triks, og Tesla har ikke benyttet seg av denne. Bruker man NEDC tallene for Tesla, så blir sammenligningen veldig feil.
2. Vi vet fortsatt ikke helt hvor optimaliserbar WLTP er. Ser man f.eks på nye Leaf, så har den 243 km i EPA testen og 285 km i WLTP testen. WLTP ser altså ut til å fortsatt være litt optimistisk.

Det man må sammenligne med på Tesla er EPA testen. X75D oppnår 237 miles/379 km, og om man bruker samme omregningsfaktor som Leaf havner man på 444 km. Tar man utgangspunkt i 480 km WLTP for i-Pace og 444 km WLTP-estimert for X75D, så er forskjellen bare på 7,5%.

Om forskjellen er på 7,5%, så bør EPA rekkevidden for i-Pace havne på 256 miles/410 km, der det de offisielt gikk ut med i går var 240 miles.

Så klart, det blir vanskelig å si helt sikkert hvor stor forskjellen faktisk er uten at i-Pace blir testet mer. Men ting tyder på at forskjellen ikke er enorm.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ser noen fortsatt henviser til NEDC verdier i stedet for EPA/WLTP.

år   Merke      Modell                   |     Rekkevidde    |    forbruk Wh/km   |   merknad       merknad 
                                         | EPA  NEDC  WLTP   |   EPA  NEDC  WLTP  |   EPA           WLTP   
_________________________________________|___________________|____________________|_______________________________
2018 Hyundai    Kona (64) 16"            | 383   520  470    |               152  |   offisiell SK, foreløpig WLTP
2018 Jaguar     I-Pace (90) 18"          | 386   543  480    |               212  |   foreløpig EPA (blir oppd. 6.mars), foreløpig WLTP
2018 Nissan     Leaf II (40) 16"         | 243   378  285    |   186   170   194  |   -
2018 Tesla      Model 3 Long Range 18"   | 499   599         |   162              |   offisiell EPA
2018 Tesla      Model S 75D 19"          | 417   490         |   205              |   -
2018 Tesla      Model S 100D 19"         | 539   632         |   205              |   -
2018 Tesla      Model S P100D 19"        | 507   613         |   217              |   -
2018 Tesla      Model X 75D 20"          | 383   417         |   224              |   -
2018 Tesla      Model X 100D 20"         | 475   565         |   242              |   -
2018 Tesla      Model X P100D 20"        | 465   542         |   249              |   -

Oppdateringer finnes alltid her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Espen Hugaas Andersen

Og ser man på X100D, så har den 295 miles/472 km EPA rekkevidde. Bruker man samme omregningsfaktor som Leaf så blir det 553 km WLTP. Altså kan situasjonen være slik:

X75D: 444 km
i-Pace: 480 km
X100D: 553 km

Da har i-Pace 36 km mer enn X75D og 73 km mindre enn X100D. X75D er den versjonen av Model X som er nærmest.

Men vi får se hva EPA tallene blir for i-Pace - disse skulle komme 6. mars, sånn som jeg forsto det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Neppe lurt å estimere rekkevidde på denne måten.

Det man kan si er vel at Model X 100 på motorvei i sommertemperatur vil ha en god del mer rekkevidde enn I-Pace.
På norsk landevei om vinteren er jeg ganske sikker på at I-Pace vil gå en god del lengre enn Model X 100. EPA gir vel en god indikajon på sommerrekkevidde på motorvei. Et godt mål på norske vinterforhold finnes vel ikke.

Ser frem til reelle rekkeviddetester fremover. Blir veldig interessant å lese slike tester.

ludwig_holberg

Det er nok mye rett i dette - senest illustrert ved testen av ioniq vs leaf. I-Pace er 90kwh med vesentlig lavere vekt enn både X75 og X100.

Sitat fra: Tellus på fredag 02. mars 2018, klokken 09:36
Neppe lurt å estimere rekkevidde på denne måten.

Det man kan si er vel at Model X 100 på motorvei i sommertemperatur vil ha en god del mer rekkevidde enn I-Pace.
På norsk landevei om vinteren er jeg ganske sikker på at I-Pace vil gå en god del lengre enn Model X 100. EPA gir vel en god indikajon på sommerrekkevidde på motorvei. Et godt mål på norske vinterforhold finnes vel ikke.

Ser frem til reelle rekkeviddetester fremover. Blir veldig interessant å lese slike tester.

Tellus

Ja,

Hvis man velger å bruke Ampera sine EPA/WLTP talll for å regne seg frem til hhv EPA for I-Pace og WLTP for Modex X 100D så har vi plutselig at I-Pace banker Model-X 100D både på EPA og WLTP.

Bare for å illustrere hvor dumt det er å gjøre estimering på denne måten.

Sirup

VW e-Golf
Tesla Model X75

ludwig_holberg

Er det forøvrig grunn til å tro at Narvik Black er en "litt dårlig" sortfarge som Solid Black på Tesla (tynn i lakken osv), eller er det en gulle god sortlakk?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på fredag 02. mars 2018, klokken 09:36Neppe lurt å estimere rekkevidde på denne måten.

EPA tar mer hensyn til norske vintertemperaturer enn WLTP. WLTP kjører tester i +23C, og så korrigeres verdiene til +14C. På NEDC ble testene kun kjørt i +20-30C.

EPA testene er ett snitt av fem tester, der en av testene er i -6,6C. Man kan se litt her: https://www.fueleconomy.gov/feg/fe_test_schedules.shtml
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 02. mars 2018, klokken 10:40
Er det forøvrig grunn til å tro at Narvik Black er en "litt dårlig" sortfarge som Solid Black på Tesla (tynn i lakken osv), eller er det en gulle god sortlakk?

Jeg har tidligere diskutert metallic lakk kontra ikke-metallic lakk med forhandler. For en del år tilbake var det ikke uvanlig at noen bilfabrikanter reduserte bruken av klarlakk eller droppet den helt på ikke-metallic farger. Dette er ikke tilfelle hos Jaguar. Med andre ord forventer jeg at Narvik Black, Fuji White og ikke minst Photon Red holder like bra som de andre fargene.

Magnus Hansen

Sitat fra: Tellus på fredag 02. mars 2018, klokken 09:36
På norsk landevei om vinteren er jeg ganske sikker på at I-Pace vil gå en god del lengre enn Model X 100.

Nei, det er jo en helt meningsløs påstånd.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA