Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av Sirup, lørdag 22. april 2017, klokken 08:25

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 25. juni 2017, klokken 20:59
Jaguar vil vel også tilby det som kalles høy materialkvalitet og luksusfølelse. Det får du ikke i Tesla om man så  betaler 1,4 million.
Dette er riktignok en subjektiv uttalelse som ikke kan måles i mm eller sekunder.
Ja, det er fullstendig subjektivt. Min Model X er den bilen jeg har vært i med mest luksusfølelse, med en *stor* margin.

Riktignok har jeg ikke prøvd Mercedes S-klasse, Rolls Royce, o.l. Bare 3-serie, 5-serie, E-klasse, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mariowing

#76
Luksusfølelse kan jeg gå med på at er veldig subjektivt. Her kommer jo ting som god plass, flott skjerm, innovative løsninger og mye annet inn. Materialkvalitet er langt mindre subjektivt. Det går etter min mening på ting som kvaliteten på skinnet, følelsen av å lukke dørene, knirk fra setene når man kjører over fartsdumper, avstand mellom skjøter i karosseriet, ladeluker som ikke frosser fast, lyden av finer når man banker på dashboardet, panser som ikke bøyer seg når man lukker det osv. På området materialkvalitet så har Tesla blitt bedre siden 2013 men de har fortsatt mye å hente. Min i3 har bedre materialkvalitet enn de to Model S jeg har hatt. Luksusfølelsen var høyere i Model S pga størrelse og ytelser samt rett og slett at det er en meget pen bil å se på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Rismyr

Hva er det jeg misforstår ?

Såvidt jeg kan se, koster "topputgaven" av F-pace £43000 / NOK 463 000,- i uk. Dette er En velutstyrt S variant med 380 bensinhester. At I-Pace da skal koste fra kr. 700 000,- innebærer at det vil bli en særdeles sjelden bil utenfor Norge.

Hva er det jeg misforstår ?

mariowing

#78
Sitat fra: Rismyr på søndag 25. juni 2017, klokken 21:43
Hva er det jeg misforstår ?

Såvidt jeg kan se, koster "topputgaven" av F-pace £43000 / NOK 463 000,- i uk. Dette er En velutstyrt S variant med 380 bensinhester. At I-Pace da skal koste fra kr. 700 000,- innebærer at det vil bli en særdeles sjelden bil utenfor Norge.

Hva er det jeg misforstår ?

Vet ikke om du har misforstått noe men det gir nok mest mening å sammenligne norske priser og ikke minst prisene på norske konkurrenter. En F-Pace med 380 hester koster i Norge ca (fra hva jeg husker) 640 000 uten avgift og mva. Det har blitt sagt at prisen skal ligge 15% over tilsvarende i-Pace og da havner vi på 700 000.

Prisen på bilen i UK er trolig satt ut fra markedet der osv og er ikke nødvendigvis direkte sammenlignbare med Norge. Jaguar i Norge er jo et nisjemerke så de henter nok ut større fortjeneste på hver F-Pace solgt her enn i UK. Om de faktisk vil klare å gjøre det samme med I-Pace er jo ikke sikkert men det er klart de vil prøve seg. Selger de 1500 biler neste høst for 700' så er det liten vits å sette ned prisen. Model X starter vel på snaut 900 000 og så vidt jeg vet koster den ca dette i alle land den selges i. Så jeg tror Jaguar har en ganske riktig pris, både i forhold til faktiske produskjonskostnader og sine begrensede konkurrenter hvis de legger seg på 700000.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Gordon Retriever

Mitt inntrykk har vært at Jaguar er gunstigere priset i Storbritannia enn andre steder - mulig for å opprettholde et bra salgsnivå i merkets tradisjonelle hjemland.  En rask sjekk bekrefter også at F-Pace koster fra ca. 485.000 norske kroner pluss moms i Storbritannia.  Tilsvarende pris i Tyskland er 600.000 norske kroner.

I-Pace vil da koste 600.000 + 15% + 19% moms = ca 820.000 norske kroner i Tyskland.

Det virker som om Jaguar sikter seg inn på en pris nær Model X som starter på 719.000 kroner i Norge.


Knut Røe

Man krever vel ikke britisk moms for en bil solgt i Tyskland?

Stikkkontakt

#81
Det stemmer at F-Pace 380 hk koster 632.000 ex moms og avgift i Norge. Men den prisen er ekstremt høy sammenlignet med andre land og relativt i forhold til 340 hk. I Norge kommer den bare som S noe som innebærer at den har veldig mye utstyr.
mobile.de står det en ny 380 hester til 490.000 kroner. Ved egenimport inkl moms vil denne altså være nesten 200.000 kroner under norsk pris.
Det står mange med ok utstyr til 520-530.000. I dette må også taes med at euroen pr dags dato er på nærmest historiske toppnivåer.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Gordon Retriever


bmw2002

I-Pace skulle få selvkjøring som opsjon, riktignok kun nivå 3.  Tesla planlegger vel å tilby nivå 4 via SW oppgraderinger som jeg ikke er like sikker på at Jaguar får. (Men vet ikke 100% sikkert).

Den får også Headup-display, noe jeg synes er ganske viktig i den grad man selv tenker å kjøre bilen.

Savner dette mye mer enn ACC på vår Ampera-E sammenlignet med vår BMW.

HelectriC

Den nivå på selvkjøring som Tesla har på første generasjon autopilot er godt nok. Blir det på samme nivå med I-Pace så er det godkjent for meg. Vil ta så lang tid før noe mer er blitt lovlig her til lands at det ikke spiller noen rolle på den bil man kjøper nå.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Rismyr

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 25. juni 2017, klokken 22:31
Mitt inntrykk har vært at Jaguar er gunstigere priset i Storbritannia enn andre steder - mulig for å opprettholde et bra salgsnivå i merkets tradisjonelle hjemland.  En rask sjekk bekrefter også at F-Pace koster fra ca. 485.000 norske kroner pluss moms i Storbritannia.  Tilsvarende pris i Tyskland er 600.000 norske kroner.

I-Pace vil da koste 600.000 + 15% + 19% moms = ca 820.000 norske kroner i Tyskland.

Det virker som om Jaguar sikter seg inn på en pris nær Model X som starter på 719.000 kroner i Norge.

Vi har tydeligvis forskjellige kilder. Jaguar F-Pace koster fra GBP 34 730,- inkl. 20% (tror jeg VAT). Noe som tilsvarer NOK 371 000,-. Trekkes VAT ut blir prisen GBP 29000,- som tilsvarer NOK 310 000,-. Slik jeg tolker prisene i UK.   

Espen Hugaas Andersen

Man kan ikke se bort i fra virkningen av Brexit. F-pace produseres i UK, mens I-Pace vil produseres i Østerrike. Akkurat hvordan dette slår ut kan diskuteres, men å sammenligne med akkurat UK kan bli ganske feil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rismyr

#87
Enig i at Brexit kan få betydning, men tipper at det går noen år før Brexit er en realitet - hvis den blir det.

Forøvrig koster F-Pace fra kr. 347 000,- i tyskland uten MVA. S utgaven med 380 HK. koster fra ca. kr. 600 000,m- uten mva.

Å sammenligne priser på en annen bil i forskjellige land, er kanskje ikke relevant i et I-pace forum, men synsing er jo alltid gøy - vi vil vel alle ha så lave priser som mulig :)

mariowing

Sitat fra: Rismyr på mandag 26. juni 2017, klokken 13:14
Forøvrig koster F-Pace fra kr. 347 000,- i tyskland uten MVA. S utgaven med 380 HK. koster fra ca. kr. 600 000,m- uten mva.

Det jeg har lest og hørt sagt fra Jaguar er at I-Pace skal anslagsvis koste 15% mer enn en F-Pace med tilsvarende ytelser. Er vel derfor vi har diskutert S utgaven her da den har omtrent samme antall hester. Strengt tatt så vet vi vel ikke hva Jaguar legger i "tilsvarende ytelser".

Fra prisen i Norge er forøvrig 381 193 før mva og avgift så det er ikke så langt unna Tyskland. (Gitt at bilene har samme motorisering og utstyr, jeg har ikke sjekket dette. Norske biler har ofte noe mer "vinterutstyr" som standard).

Det ble sagt på Astrup Fearnly visningen at I-Pace får ganske mye utstyr som standard så uansett blir sammenligningen med en F-Pace innstegsmodell feil da denne ligger betraktelig lavere i både utstyr og ytelse.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

daktari


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA