Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av Sirup, lørdag 22. april 2017, klokken 08:25

« forrige - neste »

bmw2002

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 13. april 2017, klokken 20:52
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 13. april 2017, klokken 13:33
Ja, men andre produsenter lar ikke prisene bli affisert av valutasvinginger. F.eks koster BMW M3 ca det samme i USA nå som den gjorde for 5-6 år siden. I denne perioden har USD vs EUR variert med 30%.

Å joda, her i Norge har det tradisjonelt alltid vært slik at større valutasvingniger påvirker prisene, særlig når kursen gjør bilene dyrere. Grunnen til at vi ofte ikke merker det er at det i noen tilfeller skjer samtidig med modellbytte, pluss at importørene tar seg ganske solide marginer som sikkerhet.

Nei, dette stemmer ikke. Norske importører forhandler en pris som gjelder en lang periode og har ikke spesielt store marginer. F.eks har BMW veldig små variasjoner på pris og nye modeller koster sjelden særlig mer enn utgående. Det er kun Tesla som skrur på prisene fortløpende, noe som har vært veldig heldig for de som kjøpte Tesla for noen år siden. Men som samtidig kan slå ut motsatt vei om noen år.

Rolf Gjerdsjø

Normalt har importørene avtalene sine i en utenlandsk valuta, men de regner seg sikkerhetsmargin fra denne. Det gjør at man ikke får de brå svingningene, men prisen går opp dersom man får store svingninger. Euro (siden vi snakker BMW) har ikke variert så mye som US Dollar har gjort de siste årene.
Dersom importørene har sikret valutakursen, så er det noe de gjør sammen med banken. Det koster veldig mye kapital, så jeg vet ikke i hvor stor utstrekning det gjøres.

Du kan være 100% sikker på en ting, kostnaden også for valutaen veltes over på kundene, det er bare et spørsmål om hvordan den fordeles ut. ;)
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

TM

#62
Litt OT men.. ;)
BMW er nok en av de importørene som fortsatt ikke har tatt ut full effekt av kronesvekkelsen. De har nok i det lengste håpet på en raskere styrking av kronen enn det vi har sett til nå. Noe annet jeg liker med BMW er at de alltid gir prisgaranti.
Så personlig håper jeg snart på en større elbil fra BMW  :)

Stikkkontakt

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 14. april 2017, klokken 01:38
Normalt har importørene avtalene sine i en utenlandsk valuta, men de regner seg sikkerhetsmargin fra denne. Det gjør at man ikke får de brå svingningene, men prisen går opp dersom man får store svingninger. Euro (siden vi snakker BMW) har ikke variert så mye som US Dollar har gjort de siste årene.
Dersom importørene har sikret valutakursen, så er det noe de gjør sammen med banken. Det koster veldig mye kapital, så jeg vet ikke i hvor stor utstrekning det gjøres.

Du kan være 100% sikker på en ting, kostnaden også for valutaen veltes over på kundene, det er bare et spørsmål om hvordan den fordeles ut. ;)

Grunnen til at jeg nevnte BMW var jo prisingen av EU-produserte biler i USA. USDEUR har variert mellom 1,38 og 1,04 siste 3 år.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X


Vind

Om man antar pris som er 15% over f-pace, som jo starter på 634 000, trekker man fra registreringsavgift og MVA, og legger til 15% så er man på 545 000.  Normalt tilleggsutstyr på 150 000 - så lander man på ca 700 000
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

knut.aulie


bmw2002

- Eksakt pris må vi komme tilbake til, men den er nok mer i prisgruppen 700.000 kroner enn 500.000 kroner.

http://m.side3.no/motor/frste-titt-her-er-jaguar-i-pace-i-norge/3423350394.html

Da er vel spørsmålet hva som følger med av ekstrautstyr som standard.

Uansett gir jo dette en minimumspris på 800 000 med vinterhjul og et par opsjoner.

knut.aulie

Drømmen om en ribbet Jaguar til 500+ svinner (ikke uventet) hen... [emoji22]

bmw2002

Sjefen for JLR Norge regner med en pris på 750-850 000kr for en godt utstyrt bil. Det er billig sammenlignet med Tesla spør du meg.

http://e24.no/bil/jaguar/jaguars-tesla-killer-paa-norsk-snarvisitt-vi-selger-ikke-denne-bilen-med-tap/24077123

Espen Hugaas Andersen

#70
850k for en godt utstyr bil er litt i meste laget om du spør meg. Jeg kjøpte X100D for 890k, inkludert vinterdekk. Da har jeg ikke lagt til noe utover metallic lakk og hengerfeste, men fortsatt er den jo godt utsyrt. Blant annet:

- Luftfjæring
- Alle dørene (untatt frunk) åpnes og lukkes elektrisk
- Navigasjon, ryggekamera
- Gratis hurtiglading
- 16,5 kW saktelader
- Inkludert 4G-data og Spotify-konto
- Delskinn seter, elektrisk justerbare med minne
- Hengerfeste
- 0-100 km/t på 5,0 sekunder, 250 km/t topphastighet

Model X er jo en betraktelig større bil, og når man velger 100D får man også bedre rekkevidde. I-Pace bør nok mye nærmere 750k enn 850k.

(Men, men, vi får bare se hvor utstyrsnivået havner i forhold til pris på I-Pace.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

AutoBild skriver at BMW X3 EV skal koste 57.000 euro. Dette betyr i tilfellle ca 450.000 kroner i Norge.
Dette er med 70kwh batteri og ca 300 hk.
De hevder at bilen først skal lanseres i Kina allerede i januar 2018. Syns det virker veldig usannsynlig. Prisen derimot kan nok stemme. Audi har jo flagget hva batteriene deres koster, så med samme batteripris burde 57.000 være en pris som også kan gi litt margin..
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

knut.aulie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 24. juni 2017, klokken 23:48
850k for en godt utstyr bil er litt i meste laget om du spør meg. Jeg kjøpte X100D for 890k, inkludert vinterdekk. Da har jeg ikke lagt til noe utover metallic lakk og hengerfeste, men fortsatt er den jo godt utsyrt. Blant annet:

- Luftfjæring
- Alle dørene (untatt frunk) åpnes og lukkes elektrisk
- Navigasjon, ryggekamera
- Gratis hurtiglading
- 16,5 kW saktelader
- Inkludert 4G-data og Spotify-konto
- Delskinn seter, elektrisk justerbare med minne
- Hengerfeste
- 0-100 km/t på 5,0 sekunder, 250 km/t topphastighet

Model X er jo en betraktelig større bil, og når man velger 100D får man også bedre rekkevidde. I-Pace bør nok mye nærmere 750k enn 850k.

(Men, men, vi får bare se hvor utstyrsnivået havner i forhold til pris på I-Pace.)
Når jeg legger inn en X100D uten premium, vinterdekk, fsd, med standard hjul, vinterpakke og metallic lakk får jeg 926!

Kan trekke bort 8000 i henvisning men alikevel et lite stykke over 900.....

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på søndag 25. juni 2017, klokken 16:06Når jeg legger inn en X100D uten premium, vinterdekk, fsd, med standard hjul, vinterpakke og metallic lakk får jeg 926!

Kan trekke bort 8000 i henvisning men alikevel et lite stykke over 900.....
Det stemmer. Om du derimot velger bort autopilot og vinterpakke, og legger til vinterhjul, så er man nede på 891.500 kroner, etter henvisning.

I-Pace skal ikke få selvstyring, så vidt jeg vet, så det man da mangler på Model X som I-Pace trolig vil ha, er ACC, oppvarmede bakseter, vindusviskere og ratt. Noen vil nok si at ACC er veldig viktig, men det er nok færre som syns vinterpakken er viktig. Man skrur bare på varmen fra app 30 minutter før man skal ut å kjøre, så er bilen god og varm.

I tillegg vil man så klart mangle det Tesla ikke tilbyr, men som Jaguar trolig vil tilby, f.eks nedkjølte/ventilerte seter og mulighet for takboks.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

Jaguar vil vel også tilby det som kalles høy materialkvalitet og luksusfølelse. Det får du ikke i Tesla om man så  betaler 1,4 million.
Dette er riktignok en subjektiv uttalelse som ikke kan måles i mm eller sekunder.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA