Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av Sirup, lørdag 22. april 2017, klokken 08:25

« forrige - neste »

TM

#45
Hva selgere gjetter er ikke mer verd enn hva vi selv gjetter. Sannsynligvis treffer vi litt bedre  ;) Det er nok gyldig for både Audi og Jaguar-selgere.
Min Jaguar-selger har "gjettet" en pris på 1,2 milioner i intensjonsavtalen han satte opp  ;D

Krabbe 2

Er det satt noen dato for når vi kan forvente at prisene vil være kjent? Om bilen skal være på veien i Q2 2018 burde jo ikke pris og utstyr være langt unna nå eller?

Bestiller ikke en bil før jeg vet hva den koster.
2017 e-Golf Exclusive sort. Januar 2017.
2018: På jakt etter bil nummer 1

bmw2002

Ikke sagt noe offisiellt, men ryktene tilsier at bilen skal vises i Frankfurt i september og at priser kommer ca samtidig.

Stikkkontakt

Sitat fra: Krabbe 2 på tirsdag 11. april 2017, klokken 13:26
Er det satt noen dato for når vi kan forvente at prisene vil være kjent? Om bilen skal være på veien i Q2 2018 burde jo ikke pris og utstyr være langt unna nå eller?

Bestiller ikke en bil før jeg vet hva den koster.

Jeg har ikke bestilt, men har puttet 10000 innpå en konto hos Jaguar for å sikre meg en plass i køen dersom prisen blir riktig. Dersom prisen blir "lav" blir det fort trangt i døren når bestillingene åpnes og det er lurt å være først på listen. Om prisen blir høy kan beløpet refunderes. Og jeg ville tro at potensielle kunder til en slik bil kan avse 10000 kr i noen måneder?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

TorAtle

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 12. april 2017, klokken 13:07
Og jeg ville tro at potensielle kunder til en slik bil kan avse 10000 kr i noen måneder?
Absolutt. De andre, som av forskjellige grunner ikke synes det verdt å betale depositum, er ikke seriøse kjøpere. Dermed har Jaguar oppnådd det de ville. Å skille interessentene.
2014 BMW i3

knut.aulie

Sitat fra: TorAtle på onsdag 12. april 2017, klokken 23:57
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 12. april 2017, klokken 13:07
Og jeg ville tro at potensielle kunder til en slik bil kan avse 10000 kr i noen måneder?
Absolutt. De andre, som av forskjellige grunner ikke synes det verdt å betale depositum, er ikke seriøse kjøpere. Dermed har Jaguar oppnådd det de ville. Å skille interessentene.
Eller, de har skjøvet fra seg potensielle kunder. Jeg var veldig på vippen og har null problem med 10 k, men uten prisantydning og antagelig bindende kontrakt ett år før levering ble det ikke noe.

TM

#51
Synes vel egentlig ikke at Jaguar importøren opptrer så seriøst. Jeg har ingen problemer med å låne bort 10.000 kr, men jeg forventer at de informerer om at depositumet er plassert på en sperret konto. Det er også rimelig at de oppgir hvilket nasjonalt reservasjonsnummer jeg har fått. Jeg valgte å betale raskt, da deres hotline sa at det var det som avgjorde prioriteten. 2 ganger har hotline lovet meg en epost som bekrefter prioritet, men har ikke mottatt noe fra dem. Hvis de ikke gidder å svare kunder som låner dem penger rentefritt, så føler jeg ikke at det bygger tillitt til importøren. Det hjelper jo ikke Jaguar skal lage en spennende bil, hvis importøren skulle vise seg å være en skurk. Det finnes en del sånne i bilbransjen. For alt jeg vet har selskapet tatt med seg pengene våre til Cayman Island  ;)

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: TorAtle på onsdag 12. april 2017, klokken 23:57
Absolutt. De andre, som av forskjellige grunner ikke synes det verdt å betale depositum, er ikke seriøse kjøpere. Dermed har Jaguar oppnådd det de ville. Å skille interessentene.

Det blir litt for enkelt. Jeg hadde ikke problem med å låne Tesla de pengene, fordi de kan fortelle meg forholdsvis mye om forventet prisrange, og jeg trenger heller ikke å legge fast bestilling for alt er fastsatt. Jaguar (eller, Insignia strengt tatt) har valgt en annen vei, og da dropper jeg ut. Det kan selvsagt hende jeg bestiller en på et senere tidspunkt uansett, men nå velger jeg da mye heller å vente og se hva andre merker kommer med de neste par årene - i stedet for å la Jaguar få en ordre til.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

knut.aulie

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 13. april 2017, klokken 10:56
Sitat fra: TorAtle på onsdag 12. april 2017, klokken 23:57
Absolutt. De andre, som av forskjellige grunner ikke synes det verdt å betale depositum, er ikke seriøse kjøpere. Dermed har Jaguar oppnådd det de ville. Å skille interessentene.

Det blir litt for enkelt. Jeg hadde ikke problem med å låne Tesla de pengene, fordi de kan fortelle meg forholdsvis mye om forventet prisrange, og jeg trenger heller ikke å legge fast bestilling for alt er fastsatt. Jaguar (eller, Insignia strengt tatt) har valgt en annen vei, og da dropper jeg ut. Det kan selvsagt hende jeg bestiller en på et senere tidspunkt uansett, men nå velger jeg da mye heller å vente og se hva andre merker kommer med de neste par årene - i stedet for å la Jaguar få en ordre til.
+1. [emoji1360]

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. april 2017, klokken 11:28
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 13. april 2017, klokken 10:56
Sitat fra: TorAtle på onsdag 12. april 2017, klokken 23:57
Absolutt. De andre, som av forskjellige grunner ikke synes det verdt å betale depositum, er ikke seriøse kjøpere. Dermed har Jaguar oppnådd det de ville. Å skille interessentene.

Det blir litt for enkelt. Jeg hadde ikke problem med å låne Tesla de pengene, fordi de kan fortelle meg forholdsvis mye om forventet prisrange, og jeg trenger heller ikke å legge fast bestilling for alt er fastsatt. Jaguar (eller, Insignia strengt tatt) har valgt en annen vei, og da dropper jeg ut. Det kan selvsagt hende jeg bestiller en på et senere tidspunkt uansett, men nå velger jeg da mye heller å vente og se hva andre merker kommer med de neste par årene - i stedet for å la Jaguar få en ordre til.
+1. [emoji1360]

Model X ble vel 40-50% dyrere en man trodde da de første reserverte.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

jkirkebo

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 13. april 2017, klokken 12:54
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. april 2017, klokken 11:28
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 13. april 2017, klokken 10:56
Sitat fra: TorAtle på onsdag 12. april 2017, klokken 23:57
Absolutt. De andre, som av forskjellige grunner ikke synes det verdt å betale depositum, er ikke seriøse kjøpere. Dermed har Jaguar oppnådd det de ville. Å skille interessentene.

Det blir litt for enkelt. Jeg hadde ikke problem med å låne Tesla de pengene, fordi de kan fortelle meg forholdsvis mye om forventet prisrange, og jeg trenger heller ikke å legge fast bestilling for alt er fastsatt. Jaguar (eller, Insignia strengt tatt) har valgt en annen vei, og da dropper jeg ut. Det kan selvsagt hende jeg bestiller en på et senere tidspunkt uansett, men nå velger jeg da mye heller å vente og se hva andre merker kommer med de neste par årene - i stedet for å la Jaguar få en ordre til.
+1. [emoji1360]

Model X ble vel 40-50% dyrere en man trodde da de første reserverte.

Ikke så rart da dollaren steg 50% i løpet av den tiden...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Stikkkontakt link=topic=32206.msg568116#msg568116
Model X ble vel 40-50% dyrere en man trodde da de første reserverte.

Endring i valutakurs er alltid en risiko, og det får man ikke gjort allverdens mye med. Heldigvis ikke så ofte den svinger så mye som dollaren gjorde i denne perioden.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

bmw2002

Hos Jaguar vil man jo få en fast pris i løpet av høsten. Og ser ikke akkurat noen risiko ved å låne ut de 10000, ser ikke noen fare for at den norske importøren skal gå konkurs. Og i såfall vil Jaguar garantert ordne opp dette.

Jeg tenker at dette er en bil jeg har veldig lyst på, første elbilen jeg hadde valgt selv uten elbilinsentiver, noe jeg ikke akkurat kan si om Opel Ampera-E eller Tesla.

Stikkkontakt

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 13. april 2017, klokken 13:18
Sitat fra: Stikkkontakt link=topic=32206.msg568116#msg568116
Model X ble vel 40-50% dyrere en man trodde da de første reserverte.

Endring i valutakurs er alltid en risiko, og det får man ikke gjort allverdens mye med. Heldigvis ikke så ofte den svinger så mye som dollaren gjorde i denne perioden.

Ja, men andre produsenter lar ikke prisene bli affisert av valutasvinginger. F.eks koster BMW M3 ca det samme i USA nå som den gjorde for 5-6 år siden. I denne perioden har USD vs EUR variert med 30%.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 13. april 2017, klokken 13:33
Ja, men andre produsenter lar ikke prisene bli affisert av valutasvinginger. F.eks koster BMW M3 ca det samme i USA nå som den gjorde for 5-6 år siden. I denne perioden har USD vs EUR variert med 30%.

Å joda, her i Norge har det tradisjonelt alltid vært slik at større valutasvingniger påvirker prisene, særlig når kursen gjør bilene dyrere. Grunnen til at vi ofte ikke merker det er at det i noen tilfeller skjer samtidig med modellbytte, pluss at importørene tar seg ganske solide marginer som sikkerhet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA