Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av Sirup, lørdag 22. april 2017, klokken 08:25

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Model 3 er nok ikke en konkurrent. Den har kanskje lignende bredde og lengde, men den er lavere, har mindre bakkeklaring og mindre bagasjerom. Model Y derimot kan bli ganske relevant, i 2019/2020, sånn ca.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 21. september 2017, klokken 13:24
Model 3 er nok ikke en konkurrent. Den har kanskje lignende bredde og lengde, men den er lavere, har mindre bakkeklaring og mindre bagasjerom. Model Y derimot kan bli ganske relevant, i 2019/2020, sånn ca.

Den har vel også vesentlig mer benplass bak. (som en BMW 7-serie) I tillegg 0-100 på 4 sek og 90-ish batteri. Overhodet ikke konkurrent. M3 er i så tilfelle like mye konkurrent til TMS.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Espen Hugaas Andersen

#107
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 21. september 2017, klokken 13:57Den har vel også vesentlig mer benplass bak. (som en BMW 7-serie) I tillegg 0-100 på 4 sek og 90-ish batteri. Overhodet ikke konkurrent. M3 er i så tilfelle like mye konkurrent til TMS.
Tja. Model 3 long range har mer rekkevidde enn i-Pace, og når AWD versjonen kommer ut (ca samtidig som i-Pace) så vil trolig akselerasjonen være nede på firetallet. (For så å komme ned på tretallet når performance-utgaven kommer noen måneder senere.)

Benplassen er kanskje bedre i i-Pace. Den kan jeg gi deg. Riktignok skal Model 3 også ha god benplass bak, så forskjellen er kanskje ikke så stor.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bmw2002

Sitat fra: daktari på torsdag 21. september 2017, klokken 12:16
Må ned på det nivået, kanskje lavere også. Model 3 kommer samme året fra 300-500.000 med dagens kurs. Like stor bil utvendig, sikkert like stor innvendig plass.

I-Pace blir betydelig større innvendig og får større bagasjerom med "hatchback" luke.  Jaguar anses også som et luksusmerke og tåler å ligge høyere i pris enn Model 3.

Espen Hugaas Andersen

#109
Sitat fra: bmw2002 på torsdag 21. september 2017, klokken 14:31I-Pace blir betydelig større innvendig og får større bagasjerom med "hatchback" luke.  Jaguar anses også som et luksusmerke og tåler å ligge høyere i pris enn Model 3.
Enig at de tåler å ligge noe høyere i pris. De skal vel bare selge noe sånt som 20k i-Pace per år. Det bør de fortsatt klare, selv om Model Y skulle komme i 2019, godt utstyrt til 500k NOK.

(Faktisk bare 13k i-Pace per år, virker det som: http://www.carsuk.net/jaguar-i-pace-electric-suv-proving-popular-jlrs-plans/ )
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Ipace vs M3:
Begge bilene har 4 hjul, batteri og lager muligens samme skygge når stolen står i zenit. Utover det synes jeg sammenligningen er uinteressant.

Hvem gidder å diskutere Porsche  Cayenne vs Skoda Superb sedan ? De har begge 4 hjul, fossilmotor og lengde ganger bredde er sikkert ikke så langt unna. Har likevel tilgode å se så forskjellige biler satt opp mot hverandre.

Espen Hugaas Andersen

#111
Det er mer som å sammenligne Audi A4 mot Mercedes GLC, men jeg er enig i at de ikke er konkurrenter. Det er riktignok ikke i nærheten av å være den dårligste sammenligningen jeg har vært borti. Folk har sammenlignet Tesla Model S med alt fra BMW i3 til Opel Ampera-e og Cadillac ELR. De seneste årene har stort sett alt med elmotor blitt beskrevet som en "Tesla-killer".
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Helt enig at dette er forskjellige biler.
Poenget mitt er at det er kun 2 modeller med kompromissløs rekkevidde på 25 mil i dag. Model 3 og i-pace blir de 2 neste, og begge kan fungere for en familie selv om kanskje i-pace har mer bagasjeplass. Jeg tror dog se fleste velger bil med lommeboka forutsatt rimelig lik leveringstid.

Hadde salgstallene vært like hvis X3/GLC kostet 200k mer enn 3-serie/c-klasse likt utstyrt?

Ps tror ikke I-pace får frunk.

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på torsdag 21. september 2017, klokken 17:05
Helt enig at dette er forskjellige biler.
Poenget mitt er at det er kun 2 modeller med kompromissløs rekkevidde på 25 mil i dag. Model 3 og i-pace blir de 2 neste, og begge kan fungere for en familie selv om kanskje i-pace har mer bagasjeplass. Jeg tror dog se fleste velger bil med lommeboka forutsatt rimelig lik leveringstid.

Hadde salgstallene vært like hvis X3/GLC kostet 200k mer enn 3-serie/c-klasse likt utstyrt?

Ps tror ikke I-pace får frunk.

Hvilke kompromisser må man spise i seg for å få en Ampera-e til å rulle 250 km på en lading?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Kristian O

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 21. september 2017, klokken 18:01
Sitat fra: daktari på torsdag 21. september 2017, klokken 17:05
Helt enig at dette er forskjellige biler.
Poenget mitt er at det er kun 2 modeller med kompromissløs rekkevidde på 25 mil i dag. Model 3 og i-pace blir de 2 neste, og begge kan fungere for en familie selv om kanskje i-pace har mer bagasjeplass. Jeg tror dog se fleste velger bil med lommeboka forutsatt rimelig lik leveringstid.

Hadde salgstallene vært like hvis X3/GLC kostet 200k mer enn 3-serie/c-klasse likt utstyrt?

Ps tror ikke I-pace får frunk.

Hvilke kompromisser må man spise i seg for å få en Ampera-e til å rulle 250 km på en lading?
Leveringstid?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

bmw2002

Sitat fra: daktari på torsdag 21. september 2017, klokken 17:05

Ps tror ikke I-pace får frunk.

Hva baserer du dette på? Jaguar opplyser på sine nettsider at bilen får bagasjerom foran og bak.

daktari

Visningen i Oslo hvor de gjorde et nummer ut av den aerodynamiske luftkanalen gjennom panseret.

Ventetid på Ampera-e, og den er altfor snau for en familie. Fin nr 2-bil.

daktari

Ser nå på Jaguars sider at den skal ha 36 liter bagasjerom foran. En liten topptursekk altså. I stand corrected.

bmw2002

Sitat fra: daktari på torsdag 21. september 2017, klokken 21:18
Ser nå på Jaguars sider at den skal ha 36 liter bagasjerom foran. En liten topptursekk altså. I stand corrected.

Holder vel uansett til ladekabler. Det er det jeg liker best med BMW i3 sammenlignet med Ampera-E: er eget sted å ha ladekabler.

knut.aulie

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 21. september 2017, klokken 18:01
Sitat fra: daktari på torsdag 21. september 2017, klokken 17:05
Helt enig at dette er forskjellige biler.
Poenget mitt er at det er kun 2 modeller med kompromissløs rekkevidde på 25 mil i dag. Model 3 og i-pace blir de 2 neste, og begge kan fungere for en familie selv om kanskje i-pace har mer bagasjeplass. Jeg tror dog se fleste velger bil med lommeboka forutsatt rimelig lik leveringstid.

Hadde salgstallene vært like hvis X3/GLC kostet 200k mer enn 3-serie/c-klasse likt utstyrt?

Ps tror ikke I-pace får frunk.

Hvilke kompromisser må man spise i seg for å få en Ampera-e til å rulle 250 km på en lading?
At du ikke kan taue en X 25 mil midtvinters [emoji12]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA