Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spekulasjon rundt toppmodell 3 mot inngangsmodell S

Startet av Kires, fredag 21. april 2017, klokken 07:24

« forrige - neste »

Bjoris

Er det realistisk å tro at X kan få like lavt støynivå som S? Er det slik i BMW feks? Tenker at mye større kupé og areal i fronten samt breiere hjul gjør det utfordrende? Det burde på ingen måte være slik at Tesla må gå samme stegene på X som på S ifht støy! Ellers enig, skuffende mye støy på X, men tenker jeg skal leve greit med med det og hvis ikke prøve støyisolering som tilbys rundt forbi!

Vi bytter primært S ut mot X pga lav takhøyde bak og manglende hengerfeste på S. Uansett er det vel "noe nytt" som fikk det til å bikke, min andre S ble liksom ikke helt ny bil selv om den var bedre på alt:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

tkjoerlaug

Det bør være realistisk, da S har mer å gå på med tanke på støydemping. Ved helt lik demning vil nok sikkert S være mer stille, men begge kan nok bli bedre.

ankul

Sitter å vurderer om jeg skal bestille meg ny S75D eller X75D. Eier i dag en 2014 S85, men som sagt sliter litt med valget.
Er vel mest usikker på batterikapasiteten..

Noen som har hatt samme "luksus" dilemma før, og har noen erfaringer å komme med?
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

Breezec

Sitat fra: ankul på tirsdag 26. september 2017, klokken 16:41
Sitter å vurderer om jeg skal bestille meg ny S75D eller X75D. Eier i dag en 2014 S85, men som sagt sliter litt med valget.
Er vel mest usikker på batterikapasiteten..

Noen som har hatt samme "luksus" dilemma før, og har noen erfaringer å komme med?

Har en 2014 S85, endte opp med å bestille X75. Svært sjelden jeg har brukt full rekkevidde på S85, har kjøpt Chademo-adapter hvis det mot formodning skulle være behov med litt påfyll på X75 utenfor superladernettverket.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

ankul

Sitat fra: Breezec på tirsdag 26. september 2017, klokken 20:10
Sitat fra: ankul på tirsdag 26. september 2017, klokken 16:41
Sitter å vurderer om jeg skal bestille meg ny S75D eller X75D. Eier i dag en 2014 S85, men som sagt sliter litt med valget.
Er vel mest usikker på batterikapasiteten..

Noen som har hatt samme "luksus" dilemma før, og har noen erfaringer å komme med?

Har en 2014 S85, endte opp med å bestille X75. Svært sjelden jeg har brukt full rekkevidde på S85, har kjøpt Chademo-adapter hvis det mot formodning skulle være behov med litt påfyll på X75 utenfor superladernettverket.

Takk for svar.. Jeg blir bare litt i tvil når selgeren på Tesla mener jeg vil bli litt skuffet over batterikapasiteten på x75 når jeg er vant til s85 og den's rekkevidde.
Har vel egentlig litt lyst å forsøke meg på en x denne gang  ;)
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

Breezec

Sitat fra: ankul på tirsdag 26. september 2017, klokken 21:12

Takk for svar.. Jeg blir bare litt i tvil når selgeren på Tesla mener jeg vil bli litt skuffet over batterikapasiteten på x75 når jeg er vant til s85 og den's rekkevidde.
Har vel egentlig litt lyst å forsøke meg på en x denne gang  ;)

Nå kjører jeg mest landevei, hvis du kjører mye motorvei vil rekkevidden på S være merkbart bedre. Oppdateringen med nesten 1s raskere 0-100 ble utslagsgivende for mitt valg, synes den var litt sløv før oppdateringen ift S85.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

ankul

Sitat fra: Breezec på tirsdag 26. september 2017, klokken 21:24
Sitat fra: ankul på tirsdag 26. september 2017, klokken 21:12

Takk for svar.. Jeg blir bare litt i tvil når selgeren på Tesla mener jeg vil bli litt skuffet over batterikapasiteten på x75 når jeg er vant til s85 og den's rekkevidde.
Har vel egentlig litt lyst å forsøke meg på en x denne gang  ;)

Nå kjører jeg mest landevei, hvis du kjører mye motorvei vil rekkevidden på S være merkbart bedre. Oppdateringen med nesten 1s raskere 0-100 ble utslagsgivende for mitt valg, synes den var litt sløv før oppdateringen ift S85.

Blir for det meste pendling til og fra jobb på småveier (ca. 10 mil t/r).. Motorvei blir det vel mest når man skal en tur eller to til København eller på fjellet i løpet av året.. Men her kan man jo benytte seg av SC hver 18. mil..
Jeg synes spranget opp til 100 Kwh batteri er for stort når man tenker kr...
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

Breezec

Sitat fra: ankul på tirsdag 26. september 2017, klokken 21:35
Sitat fra: Breezec på tirsdag 26. september 2017, klokken 21:24
Sitat fra: ankul på tirsdag 26. september 2017, klokken 21:12

Takk for svar.. Jeg blir bare litt i tvil når selgeren på Tesla mener jeg vil bli litt skuffet over batterikapasiteten på x75 når jeg er vant til s85 og den's rekkevidde.
Har vel egentlig litt lyst å forsøke meg på en x denne gang  ;)

Nå kjører jeg mest landevei, hvis du kjører mye motorvei vil rekkevidden på S være merkbart bedre. Oppdateringen med nesten 1s raskere 0-100 ble utslagsgivende for mitt valg, synes den var litt sløv før oppdateringen ift S85.

Blir for det meste pendling til og fra jobb på småveier (ca. 10 mil t/r).. Motorvei blir det vel mest når man skal en tur eller to til København eller på fjellet i løpet av året.. Men her kan man jo benytte seg av SC hver 18. mil..
Jeg synes spranget opp til 100 Kwh batteri er for stort når man tenker kr...

Ja noen få minutter mindre lading pr år var ikke verdt spranget opp til 100 for min del heller. Normalt sett er jo bilen full om morgenen.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

Vidar1979

Jeg prøvekjørte begge før valget falt på S. Opplevd komfort og støynivå var utslagsgivende.

AirCanada

Sitat fra: ankul på tirsdag 26. september 2017, klokken 21:35
Sitat fra: Breezec på tirsdag 26. september 2017, klokken 21:24
Sitat fra: ankul på tirsdag 26. september 2017, klokken 21:12

Takk for svar.. Jeg blir bare litt i tvil når selgeren på Tesla mener jeg vil bli litt skuffet over batterikapasiteten på x75 når jeg er vant til s85 og den's rekkevidde.
Har vel egentlig litt lyst å forsøke meg på en x denne gang  ;)

Nå kjører jeg mest landevei, hvis du kjører mye motorvei vil rekkevidden på S være merkbart bedre. Oppdateringen med nesten 1s raskere 0-100 ble utslagsgivende for mitt valg, synes den var litt sløv før oppdateringen ift S85.
Jeg synes spranget opp til 100 Kwh batteri er for stort når man tenker kr...
This!
TMS 75D (levering oktober 2017)

THE

Jeg valgte X100D pga rekkevidde og avstand til SC. Noen av de turen jeg vil ta oftest har henholdsvis 225, 240, 245 og 270 km til første SC, og da inkuderer det minst en fjellovergang og en god del høydemeter fra hjemme til SC. Fordelen er at på returen så får jeg de høydemetrene tilbake, og vil dermed har lavere forbruk på hjemveien.

Flere av disse turene er ikke mulig å kjøre på vinteren pga. vinterstengte fjelloverganger, så på vinter er det kun strekningen på 245 km som vil bli jevnlig brukt.

Jeg kjører også en del med tilhenger, og da vil også den ekstra rekkevidden X100 har være gull verdt, og ikke minst det at 100 lader en god del raskere enn 75 på SC.

På de aller fleste turene mine hadde jeg klart meg med en X60, men hovedpoenget med å kjøpe X er at vi da trenger bare en bil, og den må fungere til alle turer hele året. Da blir dessverre rekkevidden på X75 vel knapp.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

nie

Sitat fra: ankul på tirsdag 26. september 2017, klokken 16:41
Sitter å vurderer om jeg skal bestille meg ny S75D eller X75D. Eier i dag en 2014 S85, men som sagt sliter litt med valget.
Er vel mest usikker på batterikapasiteten..

Noen som har hatt samme "luksus" dilemma før, og har noen erfaringer å komme med?
Jeg hadde S85D i 1 år og 9 mnd, 42000km.
Har nå bestilt X75 og er heeeelt avslappet i forhold til batteristørrelse. Min 85d kjørte jeg i hverdagen mellom 45-70% så der vil iallfall Xn funke helt fint. På min "dimensjonerende langtur" på totalt 33 mil er det nå to superladere, første etter 11 mil og andre etter ytterligere 12 mil.

Kost/nytte for en X100 går da ikke i hop for min del og det måtte bli X75 og jeg er 100% trygg på at det skal gå helt fint.

turfsurf

En av de viktigste argumentene for X100 for vår del var og å slippe superlading på hytteturene uten å måtte lade til 100%. 25 mil med 900+ høydemeter blir drøyt på vinterstid.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

nie

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. september 2017, klokken 09:15
En av de viktigste argumentene for X100 for vår del var og å slippe superlading på hytteturene uten å måtte lade til 100%. 25 mil med 900+ høydemeter blir drøyt på vinterstid.
En kost/nytte vurdering vil jo alltid påvirkes av hvorvidt penger er et knapphetsgode eller ikke. Hvis pengene var uten betydning ville jeg helt klart valgt X100 da det blir mer fleksibelt.
For trådstarter er vel situasjonen slik at valget står mellom X75 og S75D og da ville jeg ikke ha latt være å kjøpe X75 pga batteriet.
For vår egen del benytter vi heller de 170.000 som en X100 ville kostet i tillegg, som mellomlegg på en EL-bil nr 2 slik at vi kan bli helelektriske på bilfronten.

turfsurf

Ja, helt enig i dette. Alt begrenses jo av hvordan man er villig til å bruke penger, og hva man kan leve med av lading / ladekø osv.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA