Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spekulasjon rundt toppmodell 3 mot inngangsmodell S

Startet av Kires, fredag 21. april 2017, klokken 07:24

« forrige - neste »

Kires



Var så heldig å få testet X og S et par dager nå, vurderer å bytte ut diesel dyret.

Kjørte X først og synes den var topp. Men følte den hadde mye vei støy, kuldelekkasje ved de store vinduene og ganske stiv.

Dette inntrykket ble forsterket når jeg hoppet rett i en ny S, også den med luft understell. Den var merkbart mer komfortabel, støysvak og mindre ulyder i interiør.

Har ikke funnet så mange andre som har skrevet om det så er det bare jeg som kjørte en utgave som ikke var helt på topp? Hadde bare fått 4000 km.

X var mer praktisk innvending, ellers må jeg si jeg likte S bedre på alle andre punkter.
Bmw i3 120ah
E-tron 50

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kires på lørdag 11. februar 2017, klokken 18:29


Var så heldig å få testet X og S et par dager nå, vurderer å bytte ut diesel dyret.

Kjørte X først og synes den var topp. Men følte den hadde mye vei støy, kuldelekkasje ved de store vinduene og ganske stiv.

Dette inntrykket ble forsterket når jeg hoppet rett i en ny S, også den med luft understell. Den var merkbart mer komfortabel, støysvak og mindre ulyder i interiør.

Har ikke funnet så mange andre som har skrevet om det så er det bare jeg som kjørte en utgave som ikke var helt på topp? Hadde bare fått 4000 km.

X var mer praktisk innvending, ellers må jeg si jeg likte S bedre på alle andre punkter.

Nå har ikke jeg prøvd Model X, men merket ganske stor forskjell på min 2014 85S og en ny 75D lånebil; lånebilen var merkbart bedre på veistøy, seter og annet. Så kanskje Model X og trenger et par år evolusjon før den blir like bra...? Var det sammenlignbare dekkstørrelser? Har ofte mye å si. (21" bråker mer enn 19")
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Kires

Ja, begge var på 19. Men dekkene på x er vel litt breiere
Bmw i3 120ah
E-tron 50

Øyvind.h

#3
Jeg fikk låne en ny X over natten. Som sammenligningsgrunnlag har jeg en 2016 modell S90D uten facelift.

I hovedsak enig. S er mye bedre å kjøre, mer støysvak, mer oversiktlig og mer moden. Egentlig som forventet, og årsaken til at jeg egentlig hadd bestemt meg for å vente et år til med å kjøpe X.

Men fwd er veldig praktiske da jeg er midt i småbarnsalderen. Og det er kult å prøve noe nytt. Model X er minus støyen bedre for passasjerene enn S. På tide å ofre meg litt for barna :) Jeg kommer derfor antakelig til å bytte om jeg får en god exit på S'en og en god inngang på X.
Må bare klare å konkludere på 6 eller 7 seter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kires

Enig med deg Øyvind mtp barnestoler. Har en 3 åring og en på vei så på det punktet med å få barn i bilstolene var X helt uslåelig!
Bakseteplass med bilstoler osv er det eneste som trekker ned på S
Bmw i3 120ah
E-tron 50

Nasatech

Hadde Model S før og syntes det var verdens beste bil. Dog ikke facelift. Har nå Model X og syntes den er enda bedre! Digger bilen min og det gjør barna også [emoji106]

Har ikke tenkt så mye over støyen, men det er sikkert fordi jeg hadde en eldre modell av Model S tidligere.

Nasatech

Glemte én ting. Får veldig mye skryt for 6-seteren min. Voksne, eldre og barn syntes det er veldig stas med de to første setene som ser ut som første klasse på fly samt at det er enkelt å nå de bakerste setene uten å flytte på de på rad nummer 2. I tillegg veldig enkelt å få med ski osv.

Sjekk forøvrig statistikken på 5, 6 og 7 setere her: http://teslastats.no

Kires

Vi fikk låne en 6 seter, den likte vi alle veldig godt! Treåringen syntes det var veldig stas
Bmw i3 120ah
E-tron 50

Øyvind.h

Sitat fra: Nasatech på lørdag 11. februar 2017, klokken 20:11
Glemte én ting. Får veldig mye skryt for 6-seteren min. Voksne, eldre og barn syntes det er veldig stas med de to første setene som ser ut som første klasse på fly samt at det er enkelt å nå de bakerste setene uten å flytte på de på rad nummer 2. I tillegg veldig enkelt å få med ski osv.

Sjekk forøvrig statistikken på 5, 6 og 7 setere her: http://teslastats.no

De eneste ulempene jeg ser med 6 seter er:
1. Kona kan ikke sitte mellom ungene på langtur ved behov
2. Ungene har en tendens til å miste bamser og div som de fikler med i bilen. I 7 seter vil den eldste bøye seg til siden og plukke opp. I 6 seteren faller alt på gulvet
3. Vi er stort sett alltid 1-5 i bilen. Svært sjeldent flere. Dvs stort sett bedre bagasjeløsning
4 Det går fint å sitte mellom barnesetene i S'en. X'en er bredere.
5. Trenger jeg plass til 7 er løpet kjørt med 6-seteren.

Allikevel heller jeg litt mot 6 seter pt. Bl.a. pga ski.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Nasatech

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. februar 2017, klokken 20:25
Sitat fra: Nasatech på lørdag 11. februar 2017, klokken 20:11
Glemte én ting. Får veldig mye skryt for 6-seteren min. Voksne, eldre og barn syntes det er veldig stas med de to første setene som ser ut som første klasse på fly samt at det er enkelt å nå de bakerste setene uten å flytte på de på rad nummer 2. I tillegg veldig enkelt å få med ski osv.

Sjekk forøvrig statistikken på 5, 6 og 7 setere her: http://teslastats.no

De eneste ulempene jeg ser med 6 seter er:
1. Kona kan ikke sitte mellom ungene på langtur ved behov
2. Ungene har en tendens til å miste bamser og div som de fikler med i bilen. I 7 seter vil den eldste bøye seg til siden og plukke opp. I 6 seteren faller alt på gulvet
3. Vi er stort sett alltid 1-5 i bilen. Svært sjeldent flere. Dvs stort sett bedre bagasjeløsning
4 Det går fint å sitte mellom barnesetene i S'en. X'en er bredere.
5. Trenger jeg plass til 7 er løpet kjørt med 6-seteren.

Allikevel heller jeg litt mot 6 seter pt. Bl.a. pga ski.

Ja. Ser den. Tenker ikke så mye over det da tvillingene er 14 og de på "bakerste rad" er 12 og 7.

For vår del var det uaktuelt med 7 da det gjorde at de bakerst ble så fradskilt fra oss andre.

Med 4 barn er det perfekt med 6 seter men er dere 1-5 så blir det kjipt for den som er bakerst når dere er 5 :(

turfsurf

Vi er 5, men med 3 jenter er optimal løsning maks spredning, så seks seter er perfekt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Kim Kim

#11
Kansellerte min X før jul og gikk for en inventory S90D AP2. Mine argumenter på tidspunktet var (i tilfeldig rekkefølge)

1. Kun 90D var tilgjengelig og syntes den hadde for kort rekkevidde
2. Kamerat med to barn som ikke har problemer med plass og model S (første barn på vei)
3. Design, S er en perle. X må man tydeligvis lære seg å like
4. Vil vente til produksjonen av X har satt seg og er på nivå med Model S i dag
5. S dekker fint behovet mitt, og planlegger å ha en evt X lenge når jeg først kjøper så vil ha med neste store revisjon ( Hud/interiør kanskje) samt 2170 batterier før jeg bestiller
6. S med min konfig var 110 000 billigere enn X

Skal ha en X på sikt, men ikke nå :)

Model S som jeg kjøpte nå var også et virkelig løft fra min 2015 på støy og andre småting. Den er godt skrudd og har så langt vært feilfri, men det var også min 2015 modell.

Jeg sier S. Om du ikke har et stort plassbehov, og da mener jeg stort siden man får med seg utrolig mye i S.

Den er også morsommere å kjøre  :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

cstromme

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. februar 2017, klokken 21:42
Vi er 5, men med 3 jenter er optimal løsning maks spredning, så seks seter er perfekt.

Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Nasatech

Sitat fra: Kim Kim på søndag 12. februar 2017, klokken 01:42
Kansellerte min X før jul og gikk for en inventory S90D AP2. Mine argumenter på tidspunktet var (i tilfeldig rekkefølge)

1. Kun 90D var tilgjengelig og syntes den hadde for kort rekkevidde
2. Kamerat med to barn som ikke har problemer med plass og model S (første barn på vei)
3. Design, S er en perle. X må man tydeligvis lære seg å like
4. Vil vente til produksjonen av X har satt seg og er på nivå med Model S i dag
5. S dekker fint behovet mitt, og planlegger å ha en evt X lenge når jeg først kjøper så vil ha med neste store revisjon ( Hud/interiør kanskje) samt 2170 batterier før jeg bestiller
6. S med min konfig var 110 000 billigere enn X

Skal ha en X på sikt, men ikke nå :)

Model S som jeg kjøpte nå var også et virkelig løft fra min 2015 på støy og andre småting. Den er godt skrudd og har så langt vært feilfri, men det var også min 2015 modell.

Jeg sier S. Om du ikke har et stort plassbehov, og da mener jeg stort siden man får med seg utrolig mye i S.

Den er også morsommere å kjøre  :)

Ikke noe tvil om at begge bilene er veldig bra biler. Har hatt Model S med 2 barn og 3 barn og det er ikke noe problem. Selv med 4 barn går det greit så lenge de er små :)

Men, føler jeg må kommentere på X punktene:
1. Har Model X P90D (kortere rekkevidde enn 90D) og har aldri hatt problemer. Er ofte på hytteturer i fjellet og til familien i DK. Siden vi har 4 barn så kjører vi nesten alltid med henger. Opp til Beito, Susjøen, Lillehammer og Trysil har det gått fint uten lading. Til Danmark stoppet vi to ganger 12-15 min, men det gjorde jeg også med Model S.

3. Den er vanskelig å argumentere for/imot. Smak er individuelt :)

4. Har hørt mye merkelig om Model X og tror mange er flinke til å klage fort samt at det fikk mye oppmerksomhet i starten pga. dårlig kvalitet på de helt første. Jeg har hatt min Model X siden i sommer og har VIN 00076 og har aldri hatt problemer. Med min Model S hadde jeg etter 15.000 km (som jeg har kjørt nå) byttet bremser, lykter og det ene håndtaket (var fortsatt strålende fornøyd med den!!)

Ingen tvil om at begge bilene er fantastiske biler :)

Kim Kim

Jeg hadde nok også kanskje klart meg med 90D, men ettet å ha kjørt tesla i 1,5 år vil jeg ha samme rekkevidde i X som i min S. Synes den er perfekt til mitt bruk.

Mitt mest tungtveiende personlige argument er nok at model S dekker behovet mitt fullt ut i dag, og når jeg først skal ha X kommer jeg til å beholde bilen lenge. Derfor ønsker jeg å vente litt for å se hva annet spennende som kommer de neste to årene før jeg kjøper. Men når barn nummer to kommer om et par år blir det X uansett :)

Jeg hadde ikke vært bekymret for kvaliteten hadde jg kjøpt i dag heller, men om den gjør like store fremskritt som den har gjort på S i løpet av de siste årene er det jo veldig positivt.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA