Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglading - effektiv hastighet

Startet av bno, torsdag 20. april 2017, klokken 14:51

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: doldis1 på lørdag 11. februar 2017, klokken 21:01
De kravene du lufter er ikke statens bord men markedets !

Kan på lang vei være enig med deg, men på den annen side: Det er jo staten som har gitt elbilen alle fordelene (eller - nesten alle da...), og har rett til å stille krav for å fortsette å gi disse. Ja, de stiller alt krav om elektrisk drivlinje, spørsmålet er om de bør stille flere? Eller som du sier - overlate det til markedet? Flere her har f.eks. tatt til orde for at de bør stille større krav til hybrider for at de skal få de fordelene disse får.

Staten stiller alt f.eks. krav til hurtigladestasjoner som skal settes opp med offentlig støtte - som at de skal ha CCS lading. Kunne det samme kravet være aktuelt for bilene som skal få avgiftsfritak? At de må støtte gjeldende lade-standarder som Type2 og CCS? Eller som sagt andre krav som jeg ikke har tenkt på?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

MrBacardi

Sitat fra: nix på lørdag 11. februar 2017, klokken 20:18
Rent bortsett fra batterikladden er det ikke så veldig mye negativt med den oppgraderte FFE'en, kontra f.eks. Leaf 30kW.

Hm, er dette bildet av den nye 2017-modellen? Den nye er interessant som bil nr 2, men med en slik løsning i bagasjerommet så strykes den av listen...
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

knut.aulie

Skjønner godt tanken om harmonisering av ladestandard. Problemet er at ved å legge føringer her så vil kanskje ikke det beste systemet vinne.
Tesla har et veldig fleksibelt oppsett hvor en med adapter kan lade på alle uttak.
Mens flertallet har Chademo eller CCS dumt å måtte velge mellom disse før vi vel om det blir 350 kW lading på en eller flere.
I tillegg holder Porsche på med sitt 800 volt opplegg.
På siden jobbes det med induksjonslading..........

Jeg tror det er verd bryet å ha en konkurransesituasjon i noen år for å la ett eller flere gode systemer bli valgt av markedet .

bno

Sitat fra: Amoss på lørdag 11. februar 2017, klokken 20:37
I stedet for å følge opp OP's innlegg som går på en bestemt bilmodell, så tar jeg heller tak i hva som egentlig er essensen i innlegget:
Vi har nå i flere år hatt en vellykket elbilpolitikk der alle biler med med rene elektriske drivlinjer få en rekke fordeler, bla. fritak for MVA og andre import/registreringsavgifter som nye. I mellomtiden har utviklingen av elbiler gått langt, og det finnes mange elbiler på norske veier i dag med rekkevidde og ytelse langt utover hva man vel nesten kunne drømme om den gang reglene ble innført. Og flere er på vei...

Så spørsmålet som jeg føler at ligger under - og mellom linjene - i OP's post er vel heller: Er nå tiden moden for å diskutere om man skal stille strengere krav for å kunne selge en ny bil med alle elbilfordelene? Er det rett og sette f.eks. krav om minimums rekkevidde?  Lastekapasitet? Ladeteknologi (F.eks. Type2 og/eller CCS)? Ladehastighet? At bilen svelger 3fase IT nett lading? Eller noe helt annet som jeg ikke kommer på i farten...

Merk, jeg tar ikke nødvendigvis til ordet for å stille noen av nevnte krav, bare spør om tiden er moden til å begynne å ta debatten. Ser f.eks. lett at det kan være ett legitimt behov for små enkle bybiler som strengt talt ikke trenger hverken lang rekkevidde eller høy ladefart. Men kanskje det kan være ett behov for å bilfabrikantene litt på tå-hev, så fortsetter utviklingen av elbiler til beste for oss alle.

@Amoss - Spot on!
Ford er en katalysator her. Men står like vel fast på at det Ford presterer her er ufint i 2017. Vi bør ikke lengre tolerere produsentenes manipulering uten at vi når tar til motmæle på en eller annen måte. De har fått holde på å sparke i bakken å skule mot horisonten i snart 10 år uforstyrret. Den tornerose søvnen kan det ikke fortsette med. De kan ikke holde på med å "pådytte" oss slike biler "som ingen trenger (vil) ha. Det uten at det kommer til en reaksjon. Tror ikke markedet da er den beste regulator i så måte. Det må være en kombinasjon av forbruker(vi/oss), våre representative(elbil foreningen)  og politikerne (statsmakten) er oppfatningen her. https://www.fool.com/investing/general/2016/04/19/the-great-irony-of-compliance-cars.aspx

Ellers mange gode innspill her. Jeg har dykket ned i dette og vil forsøke å anskueliggjøre mer i detalj når jeg kommer til overflaten.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

jkirkebo

Sitat fra: fredag på lørdag 11. februar 2017, klokken 20:09
Jeg snakket med en dame som var stolt ny eier av en Ford Focus electric. Hun spurte hvordan disse hurtigladerne fungerte, for nå hadde hun kjørt litt mye og trengte å hurtiglade for å komme seg hjem.

Hun fortalte at Ford-forhandleren hadde fortalt at bilen støttet hurtiglading på spesielle hurtigladere for elbil, og at hun til og med hadde fått med kabel som kunne brukes på disse hurtigladerne. Og så viste hun meg en type2 til type1-kabel. Joda, det er jo riktig at Focusen lader litt raskere på 16A med type2-kabel enn med 10A på schuko EVSE, men å kalle det hurtiglading er ren svindel.

Hurtigladeren hadde tilfeldigvis type2 kontakt i tillegg til type2-kabel. Så jeg viste henne hvordan hun skulle koble til, og hun betalte gladelig for hurtiglading selv om hun kun fikk ladet med 3,6kW, altså under en tiendedel av hastigheten som hurtigladeren kan tilby biler som faktisk støtter hurtiglading.

Enig i problemstillingen, men Focusen har da 32A lader så det gikk ihvertfall >3x så fort som med standardkabelen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sylwester

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 11. februar 2017, klokken 21:30
... Mens flertallet har Chademo eller CCS dumt å måtte velge mellom disse ...

Slik det er idag er det greit, men mest fordi leverandøren av hurtiglader har laget et system som tillater begge standarden på en enhet.
Uansett så vil kun CCS eller kun Chademo være gull siden den store begrensningen idag er at ladestasjonen allerede er i bruk. Er du heldig at det brukes en annen kontakt enn den du har kan du koble deg på og dra på kafeen, mens hvis din kontakt er i bruk må kan du ikke det.  Tenk hvis CCS får 80% markedsandel og selskapene ikke lengre ser behovet for å sette i drift flere Chademo, men går for doble CCS isteden? Ikke gøy selv med 30kWh Leaf på tur da.

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. februar 2017, klokken 22:56
Enig i problemstillingen, men Focusen har da 32A lader så det gikk ihvertfall >3x så fort som med standardkabelen.

Nye Focusen har vel både 32A som standard og CCS. Den dama hadde muligens ikke 2017-modellen og da er det vel kun 16A og ingen hurtiglading.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

automat

Hvis vi antar at Ford er en av produsentene som har våknet etter dieselgate og forhåndsreservasjon av model 3, så er vel ikke det de har klart så verst? De har jo på under er år klart å pusse opp Focusen, med unntak av batteriplasseringen så har de jo klart å få en bil som har med det meste. Hurtiglading, appstyring, temperaturkontroll av batteri, og batteri som er like stort som de fleste konkurrenter.  Mangler 3-faslading, men har 32A. Varmepumpe har jeg ikke sett noe om.

Skulle de klart å flytte batteriet så måtte de utviklet en helt ny bil, og det vil ta flere år.

Så får vi håpe at dette bare er en ventebil, mens de utvikler en bil som er elbil fra bunnen av. Og jeg syns ventebil er bedre enn ingen bil, og skjønner godt at de ikke har brukt opp enda mer plass i bagasjen på større batteri.

Hvis de klarer å levere biler raskt, så skal man ikke se bort fra at de klarer å selge endel.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

knut.aulie

Er vel greit å huske på at Ford i praksis kjøpte Think kun for å legge det ned.
Nå gjorde GM det samme med sin elbil (EV 1) og de har jo nå bidratt positivt med Ampera-e, så det kan hende det er håp for Ford også........

fredag

Det som bør begrenses er avgiftslette for hybridbiler med lite batteri som ikke kan kjøres elektrisk i minusgrader. Hybridbiler bør minst ha 10kWh batteri for å få avgiftslette. Og det bør være en forutsetning at bilen faktisk blir kjørt elektrisk til en viss grad, for å unngå at avgiftsletten må etterbetales.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sylwester

I praksis er det vanskelig å sjekke om batteriet blir brukt, men jeg tenker det burde være overkommelig å bruke mer pisk ved å legge på enda mer avgifter på bensin/diesel. Det vil tvinge folk fra rene fossilbiler til hybrid nettopp for å bruke så mye strøm de kan. Det er bare 7 år til de planlegger å forby fossilbiler så det haster jo litt med å trappe opp dette. De som kjøper ren bensin- eller dieselbil idag tror jeg gjør en dårlig investering.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Sitat fra: fredag på søndag 12. februar 2017, klokken 00:26
Det som bør begrenses er avgiftslette for hybridbiler med lite batteri som ikke kan kjøres elektrisk i minusgrader. Hybridbiler bør minst ha 10kWh batteri for å få avgiftslette. Og det bør være en forutsetning at bilen faktisk blir kjørt elektrisk til en viss grad, for å unngå at avgiftsletten må etterbetales.

Men en slik løsning vil dette regulere seg selv:

http://www.dagbladet.no/kultur/sju-av-ti-godtar-fem-kroner-ekstra-i-bensinavgift/66949752

Folk vil rett og slett velge hybrider med brukbar elektrisk rekkevidde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 11. februar 2017, klokken 21:30
Skjønner godt tanken om harmonisering av ladestandard. Problemet er at ved å legge føringer her så vil kanskje ikke det beste systemet vinne.
Tesla har et veldig fleksibelt oppsett hvor en med adapter kan lade på alle uttak.
Mens flertallet har Chademo eller CCS dumt å måtte velge mellom disse før vi vel om det blir 350 kW lading på en eller flere.
I tillegg holder Porsche på med sitt 800 volt opplegg.
På siden jobbes det med induksjonslading..........

Jeg tror det er verd bryet å ha en konkurransesituasjon i noen år for å la ett eller flere gode systemer bli valgt av markedet .

Mange gode poeng her, og er på lang vei enig. Men på den annen side har jo staten - eller rettere sagt EU - alt gjort ett valg her: AC lading=Type2 og DC lading=CCS. Kravet er så langt satt på stasjonen, men kan fort komme på bilene også?

Videreutviklet CCS (800v/350kW) forventer jeg at vil være bakoverkompatiblet og vil altså ikke få noen problemer med noen slike krav. Induksjonslading forventer jeg at vil være i tillegg til kabel i oversiktlig fremtid.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: sylwester på lørdag 11. februar 2017, klokken 23:06
Nye Focusen har vel både 32A som standard og CCS. Den dama hadde muligens ikke 2017-modellen og da er det vel kun 16A og ingen hurtiglading.

Gamle-Focusen hadde også 32A lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

doldis1

Sitat fra: fredag på søndag 12. februar 2017, klokken 00:26

Akkurat ! Kunne jo lest ut kjøredata etter 2 år for så å beregne avgift etter det. Hadde nok økt salget av
hybrid vil jeg tro ;D
Noen bør blåse i fløyta snart, salgstatistikken fra jan. viser at galskapen fortsetter. Er rett og slett tragisk
at en hel masse folk blir lurt av et helt meningsløst regelverk....
For å gå litt on topic er jeg helt sikker på at et foretak av Ford's størrelse også huser mange elbilentusiaster.
Det vi ser av en litt puslete satsing kan godt være resultatet av intern uenighet i ledelsen, slik at elbilfløyen
fikk forsette med elbil men uten reell finansiering..
Ford's manglende entusiastme hva elbil angår vil ikke skade elbilsaken men kun Ford motor company,
og det kan faktisk verden leve med

Knut Røe

Sitat fra: doldis1 på søndag 12. februar 2017, klokken 10:17
Akkurat ! Kunne jo lest ut kjøredata etter 2 år for så å beregne avgift etter det. Hadde nok økt salget av
hybrid vil jeg tro ;D
Noen bør blåse i fløyta snart, salgstatistikken fra jan. viser at galskapen fortsetter. Er rett og slett tragisk
at en hel masse folk blir lurt av et helt meningsløst regelverk....
For å gå litt on topic er jeg helt sikker på at et foretak av Ford's størrelse også huser mange elbilentusiaster.
Det vi ser av en litt puslete satsing kan godt være resultatet av intern uenighet i ledelsen, slik at elbilfløyen
fikk forsette med elbil men uten reell finansiering..
Ford's manglende entusiastme hva elbil angår vil ikke skade elbilsaken men kun Ford motor company,
og det kan faktisk verden leve med
Man ser det godt her: http://insideevs.com/norway-sets-new-ev-sales-record-4900-deliveries-and-a-37-5-market-share-in-january/

SitatPassenger registration breakdown:

BEVs (2,289 – up 20.5% and 17.5% market share) + 494 used and 65 vans (54 new and 11 used)
PHEVs (2,609 – up 190.9% and 20% market share)
FCVs (6)

17.5 % er faktisk ikke så veldig bra for BEV.
Få bort disse idiotiske bilene som XC90 T8, X5 40e osv. Bensinslukere med masse hester som ikke betaler noe avgift.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA