Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglading - effektiv hastighet

Startet av bno, torsdag 20. april 2017, klokken 14:51

« forrige - neste »

bno

Innleggene under her er kommentarer fra meg i mediaoppslag http://www.tv2.no/a/8912427/#comment-3148541517
om den "Nye ford" compliance bilen sum dumpes avgiftsfritt og subsidiert i elbil hovedstaden Norge.

Se også http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32121.0.html

Innledning:
Når man for n``te gang har fått hevet seg over og filtrert ut støyen fra elbil haterne så er det en ting å si om denne compliance bilen til Ford. Det var en flopp og det vil den fortsatt være.

Hvem f.. vil fortsatt holde på etter 7 år å fortsatt kjøpe 1 gen. elbil som en annen first adopter NÅ??
Dette er ødeleggende for elbilsaken og Ford burde ikke få lov til dette.
Ford! Folk er ikke idioter og forstår at det er bedre for alle ikke minst miljøet å vedlikehold å kjøre en bil med 10 bevegelige deler enn en med 2200 bevegelige deler ikke en avdanket "7 åring" av slaget. Burde ikke ha fått lov å være avgiftsfri, men burde ble kategorisert som noe "helt annet." Dumpe en slik bil i Norge for å forsøke å få solgt flere forbrenningsmotorer.

Dump kjerra deres i US, men ikke her. Dette er fremdeles en tullebil som kommer for sent, for lite og for dyrt. Gjentar - denne 1 gen. bilen kommer til å floppe igjen Ford ! Om dere ikke kommer dere ut av skallet så flopper selskapet også.

--------

Har kjørt elbil i 7 år og mener jeg har et noenlunde grunnlag og erfaring til å fremme endel synspunkt som er relevante for saken.

I kommentar feltet (nb!innlegget i media) registrerer jeg innlegg som ikke har noe grunnlag i virkeligheten. De er tildels svært mangelfulle og negative til elbil. Det siste får man selvsagt være. Men mange innlegg er ikke i samsvar med faktum og noen er faktisk bevisst "hets" både mot elbil og kjøpere av disse og det burde Broom redaksjonen vite veldig godt. Dette slipper da "eksosvennlige" Broom gjennom. Mitt innlegg hadde som hovedbudskapet Ford flopper igjen med denne bilen og at det vil være fortjent. Vi burde ikke la alt av elbil bli dumnpet i Norge for at de skal kunne selge forurensende biler andre steder så vel som her. Såkalte "Compliance" biler som dette tydelig er et eksempel på burde ikke nyte godt av våre generøse støtte og subsidierings ordninger. Ford er ikke ærlig med denne bilen likeledes som de ikke var det med forrige versjon. Jeg mener den vil floppe så får vi se. Den burde som sagt ikke bli "dumpet" i det Norske markedet. Her er vi kommet noen skritt videre som sagt. Det vet Ford veldig godt, men velger like vel å komme med en slik bil nå i 2017 som hører hjemme i 2010 årgangen. Klart folk vil ha elbil, men produsentene trenerer og trenerer og kommet med biler som enten ikke har sett ut som Leaf m.fl. design og / eller med kort rekkevidde. Tesla har vist at det går ann, men andre produsenter vil helst selge vedlikeholdsbomber med over 2000 bevegelige deler. Hva om petrolheads hadde fått levert bil med maks 10 liters tank hvem ville da kjøpt disse? Og slik har det vært og med denne bilen fortsetter dette tullet med å lage tullebiler med 5 liters tank.
Nå øyner vi et gjennombrudd med AmperaE. Da blir det helt feil å komme opp med en bil som dette fra Ford. Det blir ikke noe annet enn å dumpe en compliance bil inn i det subsidierte Norske markedet og det burde ikke Ford få lov til (og ingen andre heller for den saks skyld).

Vi har over 100000 elbiler i landet og det tallet kommer til å øke raskt fremover. Årsaken er at vi endelig får elbiler som kan sidestilles og overgå fossilbiler. Denne bilen er på motsatt ende av den skalaen. Vi er kommet i en annen liga her i å ta i bruk og viderutvikle infrastruktur for elbil enn det denne elbilen fra Ford representerer.
Derfor flopper denne om vi er oppegående og forstår hva som skjer. Ford burde ikke bli honnorert, men fryst ut med å komme med noe slikt inn i dette markedet NÅ!
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

eivhelle

Det er ingen som tvinger folk til å kjøpe denne bilen. Hvis den ikke er bra nok kommer folk til å kjøpe noe annet.

Jeg ville ikke en gang vurdert å kjøpe en bil uten et minimum av bagasjerom. Men på den annen side. Om noen ønsker å kjøpe en bil med begrenset bagasjeplass, så er ikke denne elbilen noe verre enn andre i forhold til miljø. Det blir ikke mer søppel eller forurensning av at en bil er bygget på en måte som er upraktisk for brukeren. Bilen har moderne batteriteknologi, men en gammeldags innpakning.

Hvis vi setter det litt på spissen synes jeg på mange måter at den gammeldagse Focusen er hakket mer praktisk enn den hypermoderne hydrogenbilen Mirai.  8)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elektrolux

Det er vel også et spørsmål om hvor mye bagasjeplass en trenger i en bybil?

Største ulempen jeg ser med bilen er størrelsen, men så blir det nesten aldri smått nok for meg.

Her er min drømmebybil:
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gigafactory

Men får egentlig Ford noen fordeler med tanke på utslippsregelverk for biler de selger i Norge?

kaiat

Ford får ingen fordeler andre steder av å selge elbiler i Norge. ZEV-credits regnes ut etter salget i USA. Det eneste måtte være om Ford først registrerte bilene i USA og deretter eksportere de til Norge. Det blir da på samme måte som det Kia gjør med å førstegangsregistrere Soul EV i Tyskland før bilene sendes til Norge. Men nå tror jeg at de europeiske Focus'ene blir produsert i Europa faktisk, selv den elektriske versjonen, så da blir vel et slikt opplegg unødig tungvint med å sende biler frem og tilbake over Atlanteren.

Jeg syns selv at Focus er en fin og velutstyrt bil, hvor de største minusene har vært mangel på hurtiglading og idiotplassering av batteripakke. Nå har de fått på plass hurtiglading i det minste. De skal nå ha litt kred for at de faktisk videreutvikler på elektrisk Focus til tross for et heller stusselig salg. Ford kunne like godt ha sagt at "nei, dette elbilgreiene tjener vi ikke noe på, så da gidder vi å bruke noe mer penger på å utvikle det videre".

doldis1

SitatDerfor flopper denne om vi er oppegående og forstår hva som skjer. Ford burde ikke bli honnorert, men fryst ut med å komme med noe slikt inn i dette markedet NÅ
!

Sludder! Ford fortjener faktisk honnør for å prøve seg med denne igjen . Den trenger jaggu ikke bli lettsolgt.
Du kan fryse ut ALLE som i løpet av året vi er inne i IKKE kan tilby en elbil,og da mener jeg ikke ladbar hybrid..

...

Sist jeg sjekket var det ikke kjøpetvang på Ford Focus Electric.

Markedet bestemmer, og om folk synes FFE er attraktiv til prisen til tross for dens åpenbare svakhet med en batterikladd i bagasjerommet, så vil de kjøpe den. Er den ikke attraktiv så vil den floppe, helt av seg selv.

Er det bedre eller verre om folk velger en ny FFE fremfor en fossilbil?

doldis1

 
SitatSåkalte "Compliance" biler som dette tydelig er et eksempel på burde ikke nyte godt av våre generøse støtte og subsidierings ordninger.

@ bno. Hvilken generøs støtte er det Ford mottar fra den norske stat?
  Alle dere som sutrer over samme tema- Ford mottar ikke en dritt fra hverken det norske folk eller staten!
  Avgiftsletten er en avtale mellom norsk kjøper og staten og gagner Elbilprodusentene kun på den måten at
  elbil blir lettere å selge kontra fossil i Norge.Og regelen er lik for alle, det finnes ingen lex-Ford og kommer
heller ikke til å gjøre d.
  Dere burde stikke fingern godt i jorda og heller bruke kreftene mot de latterlige avgiftslettene på
ladbar hybrid !

sylwester

Jeg kan ikke si meg enig i at dette er en 2010-bil. Hvis den er det så er nyeste versjon av både Leaf, e-Golf og i3 også 2010-biler.
Den kommer til å få hard konkurranse av neste generasjons elbiler ala Ampera og TM3, men i første omgang vil ikke de klare å levere nok biler til å mette markedet i Norge. Alle kortrekkeviddebiler vil få en hard tid i møte hvor de enten må dumpe pris eller komme på banen, det inkluderer denne Forden såvel som Nissan, VW, BMW og Hyundai, men i mellomtiden kan det hende at denne Forden klarer seg bra. Det er tross alt en Ford!

Det er ikke typisk Ford å komme med noe revolusjonerende innovasjon i dette årtusen, men robuste og romslige biler. Noen vil uansett kjøpe den nettopp fordi det er en Ford. Appstøtten gjør den faktisk mer lukerativ enn enkelte andre kortrekkeviddebiler i mine øyne.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Knut Røe

Sitat fra: sylwester på lørdag 11. februar 2017, klokken 16:47
Det er tross alt en Ford!

Det er ikke typisk Ford å komme med noe revolusjonerende innovasjon i dette årtusen, men robuste og romslige biler. Noen vil uansett kjøpe den nettopp fordi det er en Ford. Appstøtten gjør den faktisk mer lukerativ enn enkelte andre kortrekkeviddebiler i mine øyne.
Say again?


sylwester

@tiger'n Dette er den gamle versjonen. Har de ikke fikset dette i 2017-modellen?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

fredag

Jeg snakket med en dame som var stolt ny eier av en Ford Focus electric. Hun spurte hvordan disse hurtigladerne fungerte, for nå hadde hun kjørt litt mye og trengte å hurtiglade for å komme seg hjem.

Hun fortalte at Ford-forhandleren hadde fortalt at bilen støttet hurtiglading på spesielle hurtigladere for elbil, og at hun til og med hadde fått med kabel som kunne brukes på disse hurtigladerne. Og så viste hun meg en type2 til type1-kabel. Joda, det er jo riktig at Focusen lader litt raskere på 16A med type2-kabel enn med 10A på schuko EVSE, men å kalle det hurtiglading er ren svindel.

Hurtigladeren hadde tilfeldigvis type2 kontakt i tillegg til type2-kabel. Så jeg viste henne hvordan hun skulle koble til, og hun betalte gladelig for hurtiglading selv om hun kun fikk ladet med 3,6kW, altså under en tiendedel av hastigheten som hurtigladeren kan tilby biler som faktisk støtter hurtiglading.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

...

2017-modellen kommer med CCS, i motsetning til de gamle. Den har også en 6,6kW ombordlader.

I tillegg: "Ford opted to utilize an a more robust active liquid cooled and heated battery pack—allowing for more stable battery operation over a wide range of temperatures."

Rent bortsett fra batterikladden er det ikke så veldig mye negativt med den oppgraderte FFE'en, kontra f.eks. Leaf 30kW.


Amoss

I stedet for å følge opp OP's innlegg som går på en bestemt bilmodell, så tar jeg heller tak i hva som egentlig er essensen i innlegget:
Vi har nå i flere år hatt en vellykket elbilpolitikk der alle biler med med rene elektriske drivlinjer få en rekke fordeler, bla. fritak for MVA og andre import/registreringsavgifter som nye. I mellomtiden har utviklingen av elbiler gått langt, og det finnes mange elbiler på norske veier i dag med rekkevidde og ytelse langt utover hva man vel nesten kunne drømme om den gang reglene ble innført. Og flere er på vei...

Så spørsmålet som jeg føler at ligger under - og mellom linjene - i OP's post er vel heller: Er nå tiden moden for å diskutere om man skal stille strengere krav for å kunne selge en ny bil med alle elbilfordelene? Er det rett og sette f.eks. krav om minimums rekkevidde?  Lastekapasitet? Ladeteknologi (F.eks. Type2 og/eller CCS)? Ladehastighet? At bilen svelger 3fase IT nett lading? Eller noe helt annet som jeg ikke kommer på i farten...

Merk, jeg tar ikke nødvendigvis til ordet for å stille noen av nevnte krav, bare spør om tiden er moden til å begynne å ta debatten. Ser f.eks. lett at det kan være ett legitimt behov for små enkle bybiler som strengt talt ikke trenger hverken lang rekkevidde eller høy ladefart. Men kanskje det kan være ett behov for å bilfabrikantene litt på tå-hev, så fortsetter utviklingen av elbiler til beste for oss alle.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

doldis1

 Utviklingen av elbil vil uansett fortsette til fordel for alle. De kravene du lufter er ikke statens bord men
markedets ! Statens oppgave er å belønne kjøretøy UTEN utslipp. Du bør ikke engang tenke tanken på å slippe
politikerne bort i den tekniske utformingen av elbil !!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA