Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El Jeep fra Fritjof Arngren

Startet av Carl Anton Stenling, torsdag 27. januar 2011, klokken 22:13

« forrige - neste »

Baltor

Sitat fra: Granheim på mandag 10. januar 2011, klokken 09:34
Baltor
For det første må jeg presisere at jeg ikke opptrer i debatten som noen oppnevnt talsmann for Mitsubishi. Jeg deltar på eget initiativ på grunnlag av at jeg er salgsrepresentant for Mitsubishi på Kongsberg og fordi jeg synes det er en særdeles spennende tid vi er inne i. Jeg deltar ikke for å kapre kunder, ...

Jeg oppfatter dette som selvmotsigende. Har du et Mitsubishi agentur har de gitt deg tillit, er du selger ønsker du vel å selge?

Som representant for bilbransjen blir lett din synsing tilagt vekt (mer enn den kanskje bør ha?), derfor mener jeg det er lurt å være forsiktig med å ytre seg negativt om navngitte konkurrenter. Setningen jeg refererte var et av flere eksempler.

Jeg må bare ta utgangspunkt i hvordan jeg personlig oppfatter dette, og jeg liker det ikke. Selv om du ikke selger Mitsubishi i mitt distrikt er det er fare for at denne negative opplevelsen kleber til bilmerket, og farger min holdning til I-MiEV.

Men kjempefint at du er entusiastisk til eget merke. Jeg har selvfølgelig planlagt egen testkjøring av I-MiEV, gleder meg. ;D

Ladekabel:
Da bør forhandlerne ta tilbakemeldingene alvorlig å be om at standardkabelen blir endret. Det blir unødig dyrt å måtte bestille en ekstra. I Stavanger sa de at kabelen skulle koste 20.000,- som reservedel, stemmer dette?
Det å skulle henge den opp i låsen er ikke enkelt å få til, hva skjer hvis en annen bileier åpner ladestolpen for å plugge i det andre uttaket? Dessuten er det mange andre varianter av strømbokser ....



Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

cra

Sitat fra: Baltor på mandag 10. januar 2011, klokken 10:18
Da bør forhandlerne ta tilbakemeldingene alvorlig å be om at standardkabelen blir endret. Det blir unødig dyrt å måtte bestille andre uttaket? Dessuten er det mange andre varianter av strømbokser ....

Ja, spesielt "private" ladepunkter er ofte bare et støpsel på veggen. Og boksen kan jo henges opp så den ikke ligger på bakken selv om ledningen blir lengre.  ;)

Et par meter kabel på "vegg-siden" av boksen burde gi mulighet for å både koble til støpsel i tak (det har jeg i min garasje), på vegg og samtidig legge boksen inn under bilen så den er mindre synlig og beskyttet mot direkte regn, samt å henge den opp på ladestolpen så den ikke ligger rett på bakken. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Granheim

Jeg har i en annen tråd stilt spørsmål om hvor mange el-biler som er registrert i Norge og hvor mange biler Think har solgt. Svarene jeg har fått via linker til artikler på elbil.no og bilnorge.no er at det per 1.1.2010 var 2762 registrerte el-biler i Norge, og at Think 11.oktober i fjor solgte sin bil nr 2500 etter at produskjonen startet opp i 1999. Antallet biler registrert i Norge har i snitt økt med 300 biler i året.

Med fare for å bli anklaget for mer skittkasting og reklamering tar jeg sjansen på å sette dette litt i perspektiv. Mitsubishi har allerede levert ca 3000 i-Miev på verdensbasis. I Norge er det per i dag, uke 2 i 2011, solgt ca 300 i-Miev inkludert demobiler til forhandlerne. Dette sier ingenting om kvaliteten til hverken Think City eller Mitsubishi i-Miev, men det sier noe om hva som skjer når de store markedsaktørene bestemmer seg for noe. Jeg tror dessuten at etterspørselen etter elektriske biler generelt vil øke i tiden fremover fordi det blir et større fokus på det og fordi alle som kommer innom en "vanlig" bilforhandler vil kunne besiktige og prøvekjøre en fullverdig bil drevet av en elektromotor.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

cra

Sitat fra: Granheim på mandag 10. januar 2011, klokken 11:25
eg tror dessuten at etterspørselen etter elektriske biler generelt vil øke i tiden fremover fordi det blir et større fokus på det og fordi alle som kommer innom en "vanlig" bilforhandler vil kunne besiktige og prøvekjøre en fullverdig bil drevet av en elektromotor.

Og akkurat den biten vil gagne alle (også Think), siden folk får prøve elbil og finner ut at de ikke er så verst alikevel. :)  Hvorvidt Think klarer å overleve, eller om de blir for små drukner blandt alle de andre som leverer elbiler gjenstår å se. Personlig håper jeg i alle fall at de overlever og vokser, for jeg liker bilen godt. Spesielt plastkaroseriet synes jeg er et stort fortrinn.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lanber

At små kan overleve og greie nyskapning er unntaket som bekrefter regelen.

Sist David kjempet mot Goliat i bilverden var når Lotus utviklet Elisen, det gjorde de med et budsjett på 50 mil. Parallellet utviklet Renault sin Spider. Ironisk nok ble chassiet lagd av samme leverandør (Norsk Hydro) og på samme fabrikk til begge produktene. Den ene med tradisjonell sveising av aluminium og den andre med limt ekstruert aluminium.  Det sier seg selv hva som viste seg revlusjonerende og det er vel en av grunnene til at Spideren ikke ble noen stor suksess.

Når det nå kommer flere EL biler på markedet så vil dette gi Think mer vind i seilene salgsmessig uten tvil, til nå har EL bare vært for spesielt intereserte. Nå etterhvert vil det bli et reellt alternativ fra flere produsenter og da vil bevisstheten øke og salget vil øke, også for Think.

300 EL biler i økning i året til nå....får vi 3000 i økning i 2011?

Elmo

#20
Sitat fra: Granheim på mandag 10. januar 2011, klokken 11:25
. . . og at Think 11.oktober i fjor solgte sin bil nr 2500 etter at produskjonen startet opp i 1999.
Jeg TROR det skal leses dithen at de har produsert 2500 av nye Think City (altså fra 2008), selvom mye av resten av informasjonen tilsynelatende inkluderer de eldre Thinkene også.

Hvis det stemmer som du sier at "Mitsubishi har allerede levert ca 3000 i-Miev på verdensbasis" (noe jeg ikke har noen grunn til å tvile på), så lyver jo pressemeldingen fra Think som også sier "This milestone event further solidifies the THINK City as the best-selling electric car in the world today"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Granheim

Baltor
Når jeg sier at jeg ikke er noen oppnevnt representant for Mitsubishi betyr det selvsagt ikke at jeg ikke har noe med merket å gjøre-det har jeg nettopp ved at jeg selger merket. Men jeg er ikke betalt av MMC Norge for å fremme merket og modellen i-Miev på nettet. Det jeg skriver her står for egen regning. Det er viktig for meg å spille med åpne kort og sørge for at alle som leser forstår hvem og hva jeg er. Når det er sagt ønsker jeg selvfølgelig å selge bil, det er tross alt det jeg lever av. Poenget er bare at jeg ikke har registrert meg på dette forumet for å selge flere biler. Det har jeg gjort fordi jeg synes dette er spennende og fordi det helt klart er mange andre her som har mer greie på el-bil enn meg.
Tilbakemeldingen din angående ladekabelen skal jeg ta med videre og sørge for at de rette personene får innspillet.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

El rayo

#22
Sitat fra: Elmo på mandag 10. januar 2011, klokken 13:30
Sitat fra: Granheim på mandag 10. januar 2011, klokken 11:25
. . . og at Think 11.oktober i fjor solgte sin bil nr 2500 etter at produskjonen startet opp i 1999.
Jeg TROR det skal leses dithen at de har produsert 2500 av nye Think City (altså fra 2008), selvom mye av resten av informasjonen tilsynelatende inkluderer de eldre Thinkene også.
Ganske sikker på at Granheim har rett. Det ble laget 1 - 3 PIV1, 12 stk PIV2 til OL på Lillehammer 1994, 120 stk PIV3 til et pilotprosjekt i San Fransisco og New York, USA, litt over 1000 av PIV4 mellom 12/11-1999 og 22/3-2002. På Aurskog ble det vel montert totalt nesten 200 PIV5 og monteringen i Finland startet 12/12-09. 1/10-10 var 1000 biler montert i Finland.

Vi er vel venner fordet, Elmo;-)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

POSi411

Sitat fra: Elmo på mandag 10. januar 2011, klokken 13:30
Hvis det semmer som du sier at "Mitsubishi har allerede levert ca 3000 i-Miev på verdensbasis" (noe jeg ikke har noen grunn til å tvile på), så lyver jo pressemeldingen fra Think som også sier "This milestone event further solidifies the THINK City as the best-selling electric car in the world today"
Spørs jo om Mitsubishi har solgt fler enn 500 biler siden oktober, er vel ganske sannsynlig at de har det?
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

El rayo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 10. januar 2011, klokken 06:12
Tanken med å stille spørsmålet var ikke å gjøre dette til en i-MiEV versus Think debatt, men å løfte blikket litt. Vi har nå en situasjon som ligner den vi så når digitalkameraet kom eller når PC-en ble lansert. Det er iferd med å skje et teknologiskifte. Ved slike skifter er det ikke uvanlig at markedsforholdene blir forrykket.

Spørsmålet gjelder altså utviklingen de nærmeste årene fremover og ikke hvordan bilkjøperne vil agere den nærmeste måneden.

Carl Anton
Da får du tilgi min noe kvasse reaksjon, Carl Anton. Som kjent er det vanskelig å spå - særlig om fremtiden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jkirkebo

Sitat fra: El rayo på mandag 10. januar 2011, klokken 15:48
Ganske sikker på at Granheim har rett. Det ble laget 1 - 3 PIV1, 12 stk PIV2 til OL på Lillehammer 1994, 120 stk PIV3 til et pilotprosjekt i San Fransisco og New York, USA, litt over 1000 av PIV4 mellom 12/11-1999 og 22/3-2002. På Aurskog ble det vel montert totalt nesten 200 PIV5 og monteringen i Finland startet 12/12-09. 1/10-10 var 1000 biler montert i Finland.

Hm, det betyr faktisk at det er produsert og solgt flere Tesla Roadster enn nye Think. I tillegg har vel forhåndssalget av Model S nå snart passert 4000 biler, omtrent uten markedsføring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: El rayo på mandag 10. januar 2011, klokken 15:48
Ganske sikker på at Granheim har rett. Det ble laget 1 - 3 PIV1, 12 stk PIV2 til OL på Lillehammer 1994, 120 stk PIV3 til et pilotprosjekt i San Fransisco og New York, USA, litt over 1000 av PIV4 mellom 12/11-1999 og 22/3-2002. På Aurskog ble det vel montert totalt nesten 200 PIV5 og monteringen i Finland startet 12/12-09. 1/10-10 var 1000 biler montert i Finland.

Vi er vel venner fordet, Elmo;-)
Definitivt no hard feelings!  Og jeg er ikke redd for å innrømme når jeg har tatt feil ;)

Jeg trodde bare rett og slett ikke at Think ville ta med alle de gamle i en slik markering (det gjør det jo mindre imponerende sysn jeg), men er man liten så er man vel nødt til å telle rubbel og bit :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lunde

Smaken er som baken. Ingen bil er best til alt og alle har ulikt behov for plass antall seter, baggasjeplass, rekkevidde etc etc.
Elbilprodusentene/leverandørene i Norge har hatt et svært gemyttelig forhold seg i mellom å det har aldri vært noe annet enn ambisjoner om å ta markedsandeler fra fossilbilene.
Det er lett å finne argumenter for eller i mot hva som helst. To seter i en TH!NK er forferdelig upraktisk sies det. Samme kilde kan mene at det er stas med bare to seter i andre sammenhenger. Porshe er et eksempel. TH!NK ER mer praktisk enn Porsche for de fleste i det daglige.
Kan ikke alle bare være ærlige på sine produkter å selge på sine premisser? Jeg kan ramse opp mange fordeler med TH!NK vs iMiev. Ikke fullt så mange i om jeg for min del skulle fremme iMiev vs THINK. Formatet TH!NK passer meg og mange svært godt og faktum er at en iMiev for meg og mange andre ikke er et alternativ. Dermed ikke sagt at det er tilfelle for andre  ;D
Hvor god iMiev er gjenstår å se, samme gjelder også for TH!NK med tanke på batterier etc.. Hvorfor enten eller når vi burde snakke både og  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

bosonic

Enig med  herr Lunde:

Det viktigste må da være å beskrive de forskjellige bilene på en saklig måte slik at potensielle kjøpere kan studere brukererfaringer i tillegg til å  snakke med selgere.

Jeg er 80% fornøyd med min Kewet 5 mod og ser ingen grunn til å skifte den ut enda.
Min lille diesel pickup gjør forøvrig transportjobben komplett.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

PerBear

Jeg tror innovatørene vinner teknologisk, men at bilgigantene etter hvert vil ta over, men da som partnere med innovatørene:

Dette er i utgangspunktet et spørsmål som ikke er så viktig for oss som er kunder.  Men det er viktig for de eksisterende bilprodusentene og deres underleverandører. For dem vil elbiler være disruptiv teknologi - se http://en.wikipedia.org/wiki/Disruptive_technology.

Om produsenten jeg kjøper en elbil av er her om ti år er ikke så viktig. Da er bilen allerede solgt en gang eller to. Om f.eks. originalbatteriene er utilgjengelig gjør ikke noe. Den forventede pris- og teknologiske- utvikling på litiumceller vil medføre at uoriginale batterier både blir bedre og billigere. Det samme vil nok være for motorstyring etc. Det er derfor ikke noe problem for kundene å velge en produsent som kanskje er vekk om ti år.

Dessuten tror jeg at innovatørene vil ha de beste løsningene de neste årene: Innovatørene har frie tøyler til å produsere den beste elbilen de kan makte rent teknologisk. Gigantene er av hensyn til tilgjengelig kompetanse, maskiner og prosesser samt sin størrelse og organisasjonelle treghet nødt til å forankre sin elbilteknologi i delløsninger som de allerede har tilgjengelig. Samtidig må de fortsette å utvikle på "fossile" løsninger. Utviklingen av totalt nye biler hos dem vil derfor være mindre effektiv enn hos innovatørene.  Dessuten vil en stor bedrift naturlig begrense innovasjon og fornyelse til små kontrollerbare steg som ikke vil gi nok dynamikk til å motstå disruptiv konkurranse.

Derfor tror jeg at de eksisterende bilgigantene som ennå ikke har utviklet gode elkjøretøy vil være på konstant oppkjøpsjakt etter de små elbil produsentene som idag leverer et produkt kundene vil ha men som ofte vil trenge en fornyet finansiell backing. Jeg tror derfor det blir en form for seier for begge. Først for innovatørene og etter hvert også for gigantene som vil ta opp de beste innovatørene ved oppkjøp. Selvsagt vil enkelte innovative bedrifter tape men det vil som nevnt ikke være kritisk for kundene.

De som jeg tror kommer til å virkelig få svi er skogen av underleverandørene til bilindustrien. Elbilene har allerede skapt uro og antydning til panikk hos flere underleverandører med god grunn. En rekke komponenter forsvinner eller blir brukt i langt færre antall i elbiler. En fossilbil har en fordeling mellom 70% mekaniske deler til 30% elektriske deler mens en elbil har typisk kun 30% mekaniske deler og 70% elektriske.  I Japan er noen av delefabrikkene som tradisjonelt kun har laget fossilbildeler i full gang med å fase inn elbildeler i porteføljen. De som begynner nå og gjør en god jobb som deleleverandør til elbiler vil nok overleve. Men mange som ikke vil være i stand til å levere komponenter som brukes i elbiler vil nok forsvinne. Mer info om uroen blant deleleverandørene finnes her: http://techon.nikkeibp.co.jp/article/HONSHI/20101228/188439/?P=1

Nå har vi i Norge spesielt fordelaktige regler for elbiler. Anta at elbilbølgen har startet og at 2011 blir det første skikkelige elbilåret her på berget. Muligens har det en del av ansvaret for voldsom svekking av bilsalget i desember?
I 2010 har bilsalget hver måned vært ca 30-40 % over fjoråret, måned for måned med unntak av desember: da var salget under fjorårets, altså full stopp! Kanskje folk etter hvert hadde fått med seg om at det kommer en masse nye elbiler og vil ha det i stedet for fossilbil?

Idag sa til og med min snart 80 år gamle far at hans neste bil blir elbil!  :) Det blir neppe Tesla S slik som 30% av mine kolleger har reservert men kanskje en Nissan LEAF slik som min venn Erlend vil ha? Eller muligens en ny Think, en som virkelig kunne stjålet slagordet til Volvo: Innfødt Nordbo!
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA