Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbruk og ideal hastighet

Startet av Steinarweb, torsdag 20. april 2017, klokken 13:34

« forrige - neste »

Steinarweb

Sandnessjøen har fått sin første hurtig lade stasjon fra Fortum.
Den er plassert på en av kommunens offentlige parkeringsplasser slik at man må betale parkeringsavgift
samtidig som man lader.
Tror mange vil gå i baret her.
Tesla Model3 LR - Forventet levering Mai
Leaf Lauch edition 40 kWh Solgt
Leaf Nordic 30KWh Solgt

Bondeknøl

Det kan vel ikke stemme?
Forum godtar vel ikke så dårlige vilkår for å sette opp hurtiglader på offentlig sted?
1.april er jo lenge til.

Steinarweb

Dessverre sant. De skriver i papirutgaven av lokalavisa Helgelands Blad "Kommunen presiserer at man må betale  parkering mens man lader"
Er dette praksis andre steder?
Dessuten mangler oppmerking slik at fossil biler parkerer der hele tiden slik at ingen får ladet uansett.
Tesla Model3 LR - Forventet levering Mai
Leaf Lauch edition 40 kWh Solgt
Leaf Nordic 30KWh Solgt

E_S

Samme elendigheten rett ved her jeg bor. Det er en Kiwi-lader som da naturlig nok står på parkeringsplassen til Kiwi. Her er det 45 minutter gratis parkering når man handler på Kiwi, men utenfor butikkens åpningstid er det betaling fra første minutt. Altså er det umulig å bruke laderen på natten eller søndager uten å betale P-avgift om man skal følge reglene. Privat parkeringsselskap som får selv Göbbels til å fremstå som en sympatisk fyr som håndhever..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

leafnor

Må være fantastisk morsomt å jobb i regelverket. Får bli min neste jobb om jeg skulle finne på noe nytt. Eller kanskje ikke, virker svært komplisert og vanskelig. Evnene kanskje ikke strekker til.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bondeknøl

Dette er jo helt på trynet!
Det koster jo ca tre kroner minuttet å lade og i tillegg så må en betale parkeringsavgift! Å lade er ikke det samme som å parkere.
Skulle tatt seg ut om en måte betale parkeringsavgift mens en fyller opp drivstoff på bensinstasjoner.

Her synes jeg at de som setter opp hurtigladere må stille krav! Det offentlige ønsker jo å kunne tilby tilreisende ladestasjoner og da må de kunne ofre en parkeringsplass til formålet.

jkirkebo

#6
Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 11. februar 2017, klokken 23:37
Dette er jo helt på trynet!
Det koster jo ca tre kroner minuttet å lade og i tillegg så må en betale parkeringsavgift! Å lade er ikke det samme som å parkere.
Skulle tatt seg ut om en måte betale parkeringsavgift mens en fyller opp drivstoff på bensinstasjoner.

Her synes jeg at de som setter opp hurtigladere må stille krav! Det offentlige ønsker jo å kunne tilby tilreisende ladestasjoner og da må de kunne ofre en parkeringsplass til formålet.

Hva har dette med det offentlige å gjøre? Denne ladestasjonen er nok satt opp kun for private midler, i samarbeid mellom Fortum og Kiwi. Da står de helt fritt til å prise og tilrettelegge tjenesten akkurat som de selv vil. Du får klage til Kiwi sentralt i så fall, det er de som er rette adressat. Eller antageligvis ikke, da de neppe eier denne P-plassen men har en avtale med eier om gratis parkering i 45 minutter for butikkens kunder. En avtale de sannsynligvis betaler en del for. At de ikke ønsker å betale for fri parkering for de som ikke kjøper noe i butikken skjønner jeg meget godt.

Forøvrig er det veldig vanlig å måtte betale P-avgift samtidig som man saktelader, jeg ser ikke helt den prinsipielle forskjellen til hurtiglading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arha

Det kunne gjøres enkelt ved å øke minuttprisen på ladinga så det også dekket parkering.  Så fikk ladeleverandør og parkeringsselskap/eier avregne seg i mellom i ettertid.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

RaBalder

Sitat fra: Arha på søndag 12. februar 2017, klokken 17:25
Det kunne gjøres enkelt ved å øke minuttprisen på ladinga så det også dekket parkering.  Så fikk ladeleverandør og parkeringsselskap/eier avregne seg i mellom i ettertid.

Sleng nå på en fredsavtale mellom sør- og nord-korea i samme slengen.
Sikkert like enkelt.

zyp

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. februar 2017, klokken 09:20
Forøvrig er det veldig vanlig å måtte betale P-avgift samtidig som man saktelader, jeg ser ikke helt den prinsipielle forskjellen til hurtiglading.

Når man saktelader så må man jo gjerne stå i noen timer for at det skal være noe poeng. En hurtiglading er jo for mange biler unnagjort på under en halvtime. En del av de nye ladestedene til Grønn Kontakt (Circle K Rygge f.eks.) har jo dessuten skilt om maks 40 minutter parkering for hurtiglading.

Dessuten er det vel ofte sånn at der man betaler for å parkere for å saktelade så er selve ladingen gratis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA