TRIST TRIST. Fagforening er ikke velkommen hos Tesla fabrikk.

Startet av TrondT, fredag 10. februar 2017, klokken 23:45

« forrige - neste »

Løve

Sitat fra: Sandvika på mandag 25. mars 2019, klokken 07:50
Sitat fra: Løve på lørdag 23. mars 2019, klokken 20:00
Det er overtydelig at det trengs fagforeninger hos Tesla. Enhver med et snev av respekt for et anstendig arbeidsliv vil ikke kjøpe en Tesla

https://mobile.twitter.com/ex_Tesla/status/1109506225828331520?s=17

Hver dag(!) er det 62 skader som gjør at folk må tas ut av jobb. 62 hver DAG!

Jepp, for en anonym person på Twitter har sagt det. Bra du tar deg tid til kildekritikk, spesielt når det er så komplisert som å lese vedlegget eller regne ut at det ville vært 22 635 fraværsskader hvert år med din påstand. Hlres det riktig ut??
Nei, det er jo ikke riktig! Det skal du ha, men antall dager med fravær er det samme som om 62 personer fikk fraværsdager hver eneste dag. Det er mye, spesielt med tanke på at det er snakk om et selskap som er sterkt motstander av arbeidernes rettigheter.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på mandag 25. mars 2019, klokken 20:50Nei, det er jo ikke riktig! Det skal du ha, men antall dager med fravær er det samme som om 62 personer fikk fraværsdager hver eneste dag. Det er mye, spesielt med tanke på at det er snakk om et selskap som er sterkt motstander av arbeidernes rettigheter.
Som bevist så er ikke skadefrekvensen spesielt mye høyere enn i Norge. Mener du at Norge også er en sterk motstander av arbeidernes rettigheter?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

I Norge er det ingen store selskap som blir tvunget til å henge opp lapper som dette:

https://www.reddit.com/r/EnoughMuskSpam/comments/b53fgb/tesla_has_been_forced_to_post_flyers_explaining/

Noe som burde være totalt unødvendig hos et angivelig seriøst selskap.

Som bevist så er skadefrekvensen hos tesla høyere enn i Norge, og da er det ikke bra. Spesielt når en legger til det rett over her.

Burger

Løve: Forstod du noe som ble postet her? https://elbilforum.no/index.php?topic=32176.msg785728#msg785728

Du sammenligner Norge med et produksjonsselskap. Leser du over så ser du at norske verksteder har over dobbelt så mange skader som Tesla.

Kan du ikke bruke energien på å prøve å se om du finner ut hva som er bransjestandard i f.eks USA, Europa og Asia. Det hadde faktisk vært interessant. Det kunne jo til og med gi deg reelle tall du kan legge fram.

Også vært interessant å sett tall på om det er noen trender på at firma i vekst har flere skader. Jeg antar det, men åpen for å ta feil.

Din påstand "I Norge er det ingen store selskap som blir tvunget til å henge opp lapper som dette" vitner om at du ikke har forståelse at Amerikansk og Norsk rett er forskjellig. Ikke for å forsvare eventuell fagforeningsknusing, men det skjer i Norge også.

Litt lenker på det.

https://www.dagbladet.no/kultur/den-norske-modellen-under-angrep/68682131

https://www.nrk.no/norge/expert-sier-opp-kollektivavtalen-1.12875527
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

SurSnasen

Sitat fra: Burger på tirsdag 26. mars 2019, klokken 01:54
Du sammenligner Norge med et produksjonsselskap. Leser du over så ser du at norske verksteder har over dobbelt så mange skader som Tesla.

Ikke at jeg har et ønske om å sympatisere for mye med Løve (som jeg for øvrig mener bør roe seg litt ned mtp Tesla-postingen), men det ligger langt mer bak forskjellene på Norge kontra USA. I Norge er vi så heldig i det å ha et velferdssystem som sørger for at vi ikke taper noe som helst ved å være syk/skadet. Dermed har vi svært lav terskel for å ta oss en eller flere sykedager hjemme. I USA går dette på deres "PTO", dvs Personal Time Off. I likhet med oss i Norge har de et visst antall timer i året de kan ta seg fri fra jobb. Men, i motsetning til Norge, gjelder disse timene/dagene alt man tar seg fri for. Ferie, sykdom, sykt barn etc. De ønsker dermed heller å bruke disse fri-dagene på ferie enn å ha en sykedag.

Og i tilfellet med skader så er også terskelen høyere for å melde inn dette i USA. Skader man seg så man må bli borte fra jobb, så har dette en økonomisk konsekvens for amerikanerne. Her i Norge får vi full støtte. Hvilket medfører at terskelen for å melde skade/sykdom blir langt høyere i USA.

Espen Hugaas Andersen

#20
Sitat fra: StianSoppsan på tirsdag 26. mars 2019, klokken 08:28Ikke at jeg har et ønske om å sympatisere for mye med Løve (som jeg for øvrig mener bør roe seg litt ned mtp Tesla-postingen), men det ligger langt mer bak forskjellene på Norge kontra USA. I Norge er vi så heldig i det å ha et velferdssystem som sørger for at vi ikke taper noe som helst ved å være syk/skadet. Dermed har vi svært lav terskel for å ta oss en eller flere sykedager hjemme. I USA går dette på deres "PTO", dvs Personal Time Off. I likhet med oss i Norge har de et visst antall timer i året de kan ta seg fri fra jobb. Men, i motsetning til Norge, gjelder disse timene/dagene alt man tar seg fri for. Ferie, sykdom, sykt barn etc. De ønsker dermed heller å bruke disse fri-dagene på ferie enn å ha en sykedag.

Og i tilfellet med skader så er også terskelen høyere for å melde inn dette i USA. Skader man seg så man må bli borte fra jobb, så har dette en økonomisk konsekvens for amerikanerne. Her i Norge får vi full støtte. Hvilket medfører at terskelen for å melde skade/sykdom blir langt høyere i USA.
Reglene varier fra stat til stat. https://fitsmallbusiness.com/california-paid-sick-leave-law/

SitatPaid Time Off vs. Sick Leave

It's a best practice in California to track your employees' sick leave separate from paid time off (PTO) that's used for vacation. Some companies do this by setting up two leave policies. One for PTO, which is for vacation or any other purpose like an employee taking a "mental-health-day" or time off for a child's school visit.

In California, unused PTO must be paid out upon an employee termination. Sick leave is not required to be paid out upon termination. In addition, providing PTO is optional while providing paid sick leave is required. If you combine the policies and allow employees to use PTO as sick time, you may find yourself obligated to pay it all out upon termination, even though sick time wouldn't have been required to be paid out otherwise.

Edit: Men egentlig har ikke dette noen relevanse i forhold til skader på jobben. Da er det "workers' compensation" som slår inn, og betaler ut inntil du blir frisk. Jeg har ikke klart å finne ut om Tesla betaler ut 2/3 av lønn som er minimum påkrevd, eller om de betaler ut 100%, slik en del bedrifter gjør.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DagfinnN

Sitat fra: Burger på tirsdag 26. mars 2019, klokken 01:54
Løve: Forstod du noe som ble postet her? https://elbilforum.no/index.php?topic=32176.msg785728#msg785728

Du sammenligner Norge med et produksjonsselskap. Leser du over så ser du at norske verksteder har over dobbelt så mange skader som Tesla.
Litt lenker på det.

https://www.dagbladet.no/kultur/den-norske-modellen-under-angrep/68682131

https://www.nrk.no/norge/expert-sier-opp-kollektivavtalen-1.12875527
Blir svært overrasket om du får svar på sakelighet fra noen som elsker usakelighet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

olavxxx

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 26. mars 2019, klokken 08:42
Sitat fra: Burger på tirsdag 26. mars 2019, klokken 01:54
Løve: Forstod du noe som ble postet her? https://elbilforum.no/index.php?topic=32176.msg785728#msg785728

Du sammenligner Norge med et produksjonsselskap. Leser du over så ser du at norske verksteder har over dobbelt så mange skader som Tesla.
Litt lenker på det.

https://www.dagbladet.no/kultur/den-norske-modellen-under-angrep/68682131

https://www.nrk.no/norge/expert-sier-opp-kollektivavtalen-1.12875527
Blir svært overrasket om du får svar på sakelighet fra noen som elsker usakelighet.
Det er noen rare skikkelser som får lov å trolle så mye de vil her inne, litt synd at det drar ned elbilforum...

Kennypowers

UAW var fagforeningen som i sin tid valgte å "ofre" freemont for å redde 2 andre fabrikker lengre øst. UAW står særdeles svakt i distriktet rundt freemont. https://www.wsws.org/en/articles/2010/02/numm-f06.html


DagfinnN

Ja det er veldig kjedelig. Fatter ikke hvorfor admin i det minste ikke tar kontakt med disse trollene og ber de skjerpe seg. Kanskje det hjelper for noen, men neppe for enkelte verstinger. De kan gjerne takke for følget. Det er flere som blir oppgitt over nedadgående kvalitet i forum.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Henke

Sitat fra: Sandvika på mandag 25. mars 2019, klokken 07:50
Sitat fra: Løve på lørdag 23. mars 2019, klokken 20:00
Det er overtydelig at det trengs fagforeninger hos Tesla. Enhver med et snev av respekt for et anstendig arbeidsliv vil ikke kjøpe en Tesla

https://mobile.twitter.com/ex_Tesla/status/1109506225828331520?s=17

Hver dag(!) er det 62 skader som gjør at folk må tas ut av jobb. 62 hver DAG!

Jepp, for en anonym person på Twitter har sagt det. Bra du tar deg tid til kildekritikk, spesielt når det er så komplisert som å lese vedlegget eller regne ut at det ville vært 22 635 fraværsskader hvert år med din påstand. Hlres det riktig ut??

Siden tesla startet opp har 135 000 arbeidere hatt fraværsskader.

Hver tredje tesla som forlater samlebåndet angriper en tilfeldig arbeider for å spre frykt blant de ansatte, statuere et eksempel. Det er jo derfor bilene har selvkjøringsegenskaper, Elon Musk programmerte jo dette direkte inn i bilene.

Alle vet jo dette.


DagfinnN

Sitat fra: Henke på onsdag 27. mars 2019, klokken 15:38
Hver tredje tesla som forlater samlebåndet angriper en tilfeldig arbeider for å spre frykt blant de ansatte, statuere et eksempel. Det er jo derfor bilene har selvkjøringsegenskaper, Elon Musk programmerte jo dette direkte inn i bilene.
Alle vet jo dette.
:+1:
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA