Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Toppfart rygging

Startet av Mippen, torsdag 20. april 2017, klokken 12:10

« forrige - neste »

Mippen

Låner en helt ny i3 med største batteripakken. Lurer på om det går an å justere ned lade nivået til for eksempel 80 %?
Fremtiden er elektrisk.

02jan

Nei, ikke direkte, bmw anbefaler å lade til 100% (til vanlig bruk) da det er lagt inn buffer.

Men du kan justere Ladestyrken og eller når Ladingen skal foregå - ofte jeg timer top-Ladingen til å starte fra 05:00, slik at batteriet "oppvarmet" pluss nær 100% ved avreise.

Skal du ha maks rekkevidde må du sørge for å satt starttiden (oppvarming til hovedbatteri) og helst ikke lade med mindre en 10amp styrke (dvs da på minimum 16 amp kurs i sikringsskapet). Under dette så vil klimatiseringen/Ladingen ikke være optimal.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Mippen

Hva med hurtiglading da? Vanligvis lader man bare til 80 % for å spare tid og batteriet.
Fremtiden er elektrisk.

02jan

Godt spørsmål, ikke noe innstilling for å kutte på f.eks 80% ved hurtiglading.

Om bilen, laderen eller lade-apppen, kunne hatt noe slikt, hadde vært kjekt. På i3 60ah, går hastigheten betydelig ned ved rundt 80, mens 94ah skal holde farten en del nærmere 100.

På en annnen side, bør man være i nærheten av laderen for å gi plassen til neste bil. Du har i alle fall appen til i3 hvor du får ladestatus i %.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Luniboy

Har blitt diskutert tidligere her inne .... http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29552.45.html

Jeg pleier å stoppe ladingen på mellom 80-90%, hender selvsagt at den bikker opp i 100% av og til, som da tilsvarer rundt 81% på selve batteripakken, men enig i at det burde vært mulig å stoppe dette selv fra appen ...
Jeg lader ca. 10% i timen med min lader, så enkelt å justere på laderen....
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

LMOR

Min første i3 har nå ladet til 100% stort sett hver natt i 3 år. Ingen reduksjon i rekkevidde så langt. Så lenge BMW anbefaler 100% så stoler jeg på at de har kontroll.

Eneste grunnen til å ikke lade til 100% ved hurtiglading er tid og penger. Ikke for å skåne batteriet. Hastigheten reduseres nettopp for å skåne batteriet, og de siste 5% går på den første modellen like sakte som å lade på 10A.
I tillegg skrus maks kapasiteten ned, slik at bilen viser 100%, selv om det i praksis er like mange kWh som ca 95% ved saktelading.

Den nye går raskere opp til 100% ved hurtiglading og redusere ikke maks kapasitet på samme måte. Sikkert fordi bufferet i toppen i utgangspunktet er større.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

SveinJ

Når det gjelder hurtiglading så eller hørte jeg en forklaring på hvorfor det til lenger tid på de siste 20% enn de første 80. Det ble tettere og tettere med elektroner og mindre plass for de nye å "komme inn" i batteripakken.
Har selv opplev at de siste 20% tar tid ift opp til 80%.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

Ingeniøren

Sitat fra: SveinJ på lørdag 11. februar 2017, klokken 08:49
Når det gjelder hurtiglading så eller hørte jeg en forklaring på hvorfor det til lenger tid på de siste 20% enn de første 80. Det ble tettere og tettere med elektroner og mindre plass for de nye å "komme inn" i batteripakken.
Har selv opplev at de siste 20% tar tid ift opp til 80%.

Du er vel inne på noe og problemet går på at ladestrømmen kommer inn i batteriet og flyter utover. Slår man ikke ned farten så vil noen overlades før de lengst unna er full-ladet - enkelt sagt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Det vel elektronikken og ikke kjemien som styrer dette på i3, hadde det blitt overlatt til kjemien så hadde batteriet tatt skade av hurtiglading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA