Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bremseklosser

Startet av mauglend, onsdag 19. april 2017, klokken 18:08

« forrige - neste »

Homecast

Bakgrunnen til at jeg skriver ikke lov er at det foreligger ingen risikovurdering ifra firmaet som forteller deg at dette er fult lovlig!

Det er fult mulig å gjøre anderledes enn NEK og produktveiledningen til komponenten, men da må den som leverer risikovurdere og beskrive faremomenter, samt legge forutsettningene for hvordan dette faktisk skal utføres

Firma som da sier at dette er fult lovlig uten å dokuementere dette vil da bryte lovverket, men dersom fult utstedt dokumentasjon og da ikke bare teori men fult ut praktiserte tester som beviselig øker sikkerheten legges ved, så kan det være mulig!

Som nevnt tidligere, jeg går knallhardt ut (ja jeg er klar over dette) men det er også fordi det er så mange som selger alle mulige løsninger for å tjene penger uten å tenke på hva kunden får lever.
Flere aktører som blandt annet skiver at de kan fint levere 60 meter kabel med cee i ene enden og schuko i andre på sine nettsider, seriøs aktør sier du??  da går det ikke ut på å heve sikkerheten !

Når disse også selger mode endrende komponenter og ihvertfall tidligere har reklamert med at det er en problemløser for ladestolpene i Oslo sentrum.

Derfor kommer jeg og sier at løsningen de selger ikke er lovlig!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

#16
Nå har jeg tidliger får kjeft for å advare mot skjøteledninger, adapter av alle slag, og å utstyre ladestasjoner uten jordfeilbryter med kabelsladd og støpsel. Alikevell har jeg fortsatt med det, og kobler fra skjøteledninger og padder om jeg tilfeldigvis ser slikt i en fellesgarasje.

Her diskuterer vi noe helt annet.
Faktum:
Ladestasjoner med jordfeilbryter B tilbyr bedre feilovervåking av bilens lader enn ladestasjoner med jordfeilbryter A uansett hva som er koblet oppstrøms.

Risikoelementet er bilens lader. Beskrivelse av risiko ved likestrømsfeil må derfor eventuel ligge i bilens veiledninger, og advare mot (forby) lading med bilens medfølgende mode-2 ladekabel med mindre en har kontrolert at stikkontakten er beskyttet av en type B jordfeilbryter. Eller i det minste beskrive rissikoen ved dette.

Dersom jkirkebo's "EcoLite levert med tilførselskabel og CEE-støpsel" ikke skulle være lovlig må det ha en annen grunn enn at det har innebygget B vern, dette representerer i seg sev ingen risiko, tvert imot.

Å utstyre en KEBA eller Salto boks med innebygget "RCD for DC feil" med kabelsladd og CEE støpsel vil ikke være lov da den mangler beskytte mot AC feil. elektrolux og jkirkebo har forøvrig tidliger solgt ladestasjoner med sladd for tilkobling uten slik vern, og jeg har påpekt at det ikke er lov.

(Viser forøvrig til #14)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#17
Sitat fra: Homecast på mandag 13. februar 2017, klokken 09:42
mode endrende komponenter og ihvertfall tidligere har reklamert med at det er en problemløser for ladestolpene i Oslo sentrum.

Derfor kommer jeg og sier at løsningen de selger ikke er lovlig!

Er det Type2 til Schuko du tenker på? Den som trenges for å lade alle biler før 2008, samt en rekke biler og MC etter det?

De vi selger er i alle fall behørlig testet av uavhengig laboratorium for en betydelig kostnad og deretter CE merket. Se vedlagte sertifikat.

Mener du virkelig at om vi skulle ta inn NGR Kick kablene for salg måtte vi "levere risikovurdering og beskrive faremomenter, samt legge forutsetningene for hvordan dette faktisk skal utføres" bare forde disse kablene har B vern i stedet for A vern innebygget?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#18
Sitat fra: elektrolux på mandag 13. februar 2017, klokken 13:38
Er det Type2 til Schuko du tenker på? Den som trenges for å lade alle biler før 2008, samt en rekke biler og MC etter det?

De vi selger er i alle fall behørlig testet av uavhengig laboratorium for en betydelig kostnad og deretter CE merket. Se vedlagte sertifikat.
Dersom det også er understreker at all annen bruk av dette adapteret enn det du nevner over er missbruk.
Så jeg går ut fra at en veiledning som skal skal følge produktet og beskriver hvordan det er ment brukt finnes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Svarer på mer imorgen, men du anbefaller jo å koble til zoe bøtta til denne overgangen.
Dette er direkte mot forskriften. Altså en mode endrende komponent!

Husker ikke hvilken side det var (men det var en av de som markerer seg her inne) som beskrev denne type overgang var måten å få koblet seg til Oslo kommune sine stolper enkelt med kabel man benyttet før.

I tillegg står det ikke at kabel ikke skal benyttes med mode 2 fra mode 3, men det står at det ikke er meningen å bruke den sånn....

Det skal stå at denne kun er for mode 1!
Derav mener jeg det er mye useriøst her!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Ikke lett å gjøre alle til lags.

Vet likevel ikke hva som er verst: Hindre Zoe eiere å lade fra nye mode 3 ladepunkt, eller tilby en testet og godkjent kabel som løser problemet på en trygg måte. Hadde det vært bedre om Zoe eierne må ty til skjøteledninger ut vinduet fra kontoret de jobber i nå som offentlige schuko stikk er byttet ut med type 2 stikk.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Den er da på ingen måte godkjent for bruken du viser til
Zoe har begrensninger, og det må man nesten leve med inntil zaptec løser problemet som de har lovet i lange tider..

Så her påstpr du at dette er godkjente og lovlige produkter når de absolutt ikke er innenfor standarden og derav ikke lovlig!

Kjøper man en zoe må man faktisk leve med det idiotiske ladesystemer de har
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Homecast

Bakgrunnen for endel kommer her.

Gitte anlegg har feks kun 1 stk forankoblet jordfeilbryter for hele anlegget.
Denne er da 30mA.

Så kommer det en som selger ladestasjoner og sier at denne har innebygget jfb type B, og alt er lov og bra.
Dersom det nå skulle skje noe så tror kunde at alt er i orden og beskyttelsen er helt bra! denne er jo koblet via CEE stikk så vurdering av elektriker vil ikke forekomme.
Plutselig får vi en DC feilstrøm på 9 mA, dette skjer sammtidig som kunden dusjer og det blir en feil på lysarmaturet i kjelleren.

Plutselig er forankoblet jfb ikke i drift lenger pga metning av spolene med dc feilstrøm og funksjonen er borte!

I dette tilfellet er forskjellen at kunde tror at alt er i orden "for han har jo nytt elektrisk anlegg" (dette sies nesten alltid sålenge de har automatsikringer, uansett om de er kombiauomater eller hva enn de er)
Og i tillegg har nettbutikken sagt at dette er 100% trygt sålenge jeg kobler til CEE stikk og ikke schuko.

Slike forbehold må man faktisk se på som elektriker, dette er mye lettere å kaste videre som nettbutikk som da plutselig har laget en mode 2 ut av en mode 3 boks.

Når man i tillegg argumenterer for at man skal jukse fordi noen har bommet på bilkjøpet sitt og prøver seg med at dette må være greit så sammenligner jeg med at du får ikke ull av en hest, da har gårdbrukeren kjøpt feil dyr... (ja den er litt strekt, men det er alikevell ikke feil)

Det er livsfarlig å si over nettet at dette går bra eller ikke (akkurat som at enkelte argumenterer for at 20 meter skjøteledning av god kvalitet er ok) dette stemmer ikke alltid, og da provoserer det når enkelte som åpenbart skjønner farene "driter i det" og bare sier at dette går bra, jeg kan selge deg løsningen..

Verden er ikke svart/hvit. Og da kan man heller ikke gi ja og nei spm over nettet i alle tilfeller. Enkelte er flinke til å gi god nok bakgrunns info til å gi et kvalifisert svar, men noen fasit blir det jo ikke!
Dette fordi sluttkunder sjelden har info om kortsluttningsstrømmer, trafo ytelser eller om det er 1 eller 14 koblingspunkter mellom sitt sikringsskap og stikkontakten på veggen (da hjelper det fint lite om den kontakten er CEE siden alle koblingene før er de store faremomentene)

Derfor mener jeg at det ikke er tillatt å selge som enkelte her gjør, og dette blir ulovelig.

Forøvrig sitter det en A type jfb i salto sine ladestasjoner i tillegg til DC-RCM modulen. Keba sine bokser har vel ikke dette meg bekjent, men beskriver at denne skal monteres i skapet (som også er tillatt da dette er mode 3 utstyr som skal kobles fast til installasjonen og ikke via CEE)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Sitat fra: Homecast på tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:16
Bakgrunnen for endel kommer her.

Gitte anlegg har feks kun 1 stk forankoblet jordfeilbryter for hele anlegget.
Denne er da 30mA.

Så kommer det en som selger ladestasjoner og sier at denne har innebygget jfb type B, og alt er lov og bra.
Dersom det nå skulle skje noe så tror kunde at alt er i orden og beskyttelsen er helt bra! denne er jo koblet via CEE stikk så vurdering av elektriker vil ikke forekomme.
Plutselig får vi en DC feilstrøm på 9 mA, dette skjer sammtidig som kunden dusjer og det blir en feil på lysarmaturet i kjelleren.

Plutselig er forankoblet jfb ikke i drift lenger pga metning av spolene med dc feilstrøm og funksjonen er borte!


Hva gjør dette verre når ladeutstyret mode 2 har B vern i stedet for A vern?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:47
Sitat fra: Homecast på tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:16
Bakgrunnen for endel kommer her.

Gitte anlegg har feks kun 1 stk forankoblet jordfeilbryter for hele anlegget.
Denne er da 30mA.

Så kommer det en som selger ladestasjoner og sier at denne har innebygget jfb type B, og alt er lov og bra.
Dersom det nå skulle skje noe så tror kunde at alt er i orden og beskyttelsen er helt bra! denne er jo koblet via CEE stikk så vurdering av elektriker vil ikke forekomme.
Plutselig får vi en DC feilstrøm på 9 mA, dette skjer sammtidig som kunden dusjer og det blir en feil på lysarmaturet i kjelleren.

Plutselig er forankoblet jfb ikke i drift lenger pga metning av spolene med dc feilstrøm og funksjonen er borte!


Hva gjør dette verre når ladeutstyret mode 2 har B vern i stedet for A vern?

At kunden har opplevelsen av at alt er 100% trygt siden du har fortalt at dette er like bra som fastmontert boks med type B i skapet (som du har gjort i flere tråder tidligere)

Da har man solgt et produkt som selger seg som at det er ink all beskyttelse man trenger, men i realiteten ikke gjør stort annet enn A vernet. Men kunden har da blitt solgt et produkt som er vesentlig dårligere enn alternativet.

Vil du nekte for at du har argumentert som dette i flere tråder?
Der hvor du skriver at dette er like bra bare billigere? (tror dette kalles villedende markedsføring)

Og dersom det i tillegg er cenika sitt vern du benytter så håper jeg du kan be om dokumentasjon på at vernet fungerer tilstrekkelig. og ikke at det er 2mA forsinkelse istedefor 10 som det skal være, og at den faktisk løser ut slik den skal, og ikke har funksjonsfeil under testing. (ja surt å sitte på et dokument jeg ikke får lov til å sende ut, og i tillegg er jeg klar over at det er skikkelig teit å argumentere med noe jeg ikke får lov til å bevise!...)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Du er en hard nøtt å tilfredstille.

Vil påstå at Elbilhjelpen.no gjennom 5 år har bidratt mer til trygg lading enn mange med å redusere prisene på ladeutstyr slik at mange flere kan skaffe seg dette. Nå sist med ferdig montert mode 3 ladepunkt med Cenica jordfeilbryter type B for under 10 000 kr! alt i.h.h.t. NEK 400. Om installasjonen er i h.h.t. Homecast sine krav er en annen sak.  :o

Kan ikke huske å ha nevnt at mode 2 er like trygt som mode 3, tvert imot, men imøteser gjerne en link til en slik uttalelse. Mode 3 er utvilsomt konge.

Dersom du sitter på et dokument som tilsier at et av de mest populære jordfeilvernene på markedet ikke burde blitt godkjent, oppmuntrer jeg deg til å offentlig gjøre det. Imens må vi forholde oss til at Cenica er godkjent etter samme kriteriene som andre og betydelig mer kostbare vern.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Toalmar

Sitat fra: Homecast på tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:16
ja surt å sitte på et dokument jeg ikke får lov til å sende ut, og i tillegg er jeg klar over at det er skikkelig teit å argumentere med noe jeg ikke får lov til å bevise!...
Har man sagt A får man også si B synes jeg.
Hvis man påroper seg å ha bevis som man ikke kan legge frem så burde man kanskje holde seg for god til å si noe selv om man mener man kan.
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. februar 2017, klokken 20:52
Dersom du sitter på et dokument som tilsier at et av de mest populære jordfeilvernene på markedet ikke burde blitt godkjent, oppmuntrer jeg deg til å offentlig gjøre det. Imens må vi forholde oss til at Cenica er godkjent etter samme kriteriene som andre og betydelig mer kostbare vern.

Ja, dette stusset jeg også på. Jeg får jo EcoLite-ladestasjonene ferdig med disse B-vernene fra produsenten og de tester hvert eneste ett. Jeg får med testprotokoll med hver ladestasjon, der er det testet utløsetid, utløsestrøm osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. februar 2017, klokken 21:35
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. februar 2017, klokken 20:52
Dersom du sitter på et dokument som tilsier at et av de mest populære jordfeilvernene på markedet ikke burde blitt godkjent, oppmuntrer jeg deg til å offentlig gjøre det. Imens må vi forholde oss til at Cenica er godkjent etter samme kriteriene som andre og betydelig mer kostbare vern.

Ja, dette stusset jeg også på. Jeg får jo EcoLite-ladestasjonene ferdig med disse B-vernene fra produsenten og de tester hvert eneste ett. Jeg får med testprotokoll med hver ladestasjon, der er det testet utløsetid, utløsestrøm osv.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30782.0.html
Ditt første svar var at cee var best for da ble det billig.

Jeg skal sende søknad om å offentliggjøre litt testdata, hadde dette bare vært å pælme ut hadde den vært offentlig for lenge siden!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA