Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bremseklosser

Startet av mauglend, onsdag 19. april 2017, klokken 18:08

« forrige - neste »

mauglend

1. Står med mine gamle startkabler i hånden. Har de noe i en El-bil å gjøre?
2. Har 400v 32A kurs til garasjen med rødt CEE støpsel i enden. Sikringen benevnes C32, så antar det C-vern. Er dette et problem så lenge det kun er bilen som lades på denne kursen? Eller må jeg benytte lader med B-sikring?
3. I hvilken grad påvirkes batteriet av at bilen står på flyplassen i minusgrader over helgen? Type E-golf eller Soul

Griffel

1) Nei
2) Når du leser om type-B er dette jordfeilbryter en snakker om. Når det står C32 er det utløsekarakteristikk på sikring og ikke type jorfeilovervåking.
3) Uproblematisk
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Electrix

Når det gjelder nr 1 så har jeg faktisk to ganger ladet batteriet til båten med Leafen etter at noen glemte å skru av hovedbryteren, og en 100hk påhenger er veldig vanskelig å trekke i gang. Leaf er nok ikke den mest effektive laderen, men har man ikke annen lader tilgjengelig er det mye bedre å la Leafen stå på med ekstra batteri tilkoblet i et par timer i stedet for å la en dieselbil stå å putre på tomgang samme tiden.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

#3
Sitat fra: mauglend på fredag 10. februar 2017, klokken 09:32
2. Har 400v 32A kurs til garasjen med rødt CEE støpsel i enden. Sikringen benevnes C32, så antar det C-vern. Er dette et problem så lenge det kun er bilen som lades på denne kursen? Eller må jeg benytte lader med B-sikring?

Du er heldig som har såpass. Her ville jeg investert i en 22kW ladestasjon med type 2 uttak og integrert B-vern som kan kobles til denne kontakten. Da kan du lade alle typer elbiler på maks, uavhengig av om det er 3-fase eller 1-fase lader på det.

EcoLite som jeg selger kan leveres med tilførselskabel og CEE-støpsel. Bare å skru fast på veggen og plugge i.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. februar 2017, klokken 13:31
Sitat fra: mauglend på fredag 10. februar 2017, klokken 09:32
2. Har 400v 32A kurs til garasjen med rødt CEE støpsel i enden. Sikringen benevnes C32, så antar det C-vern. Er dette et problem så lenge det kun er bilen som lades på denne kursen? Eller må jeg benytte lader med B-sikring?

Du er heldig som har såpass. Her ville jeg investert i en 22kW ladestasjon med type 2 uttak og integrert B-vern som kan kobles til denne kontakten. Da kan du lade alle typer elbiler på maks, uavhengig av om det er 3-fase eller 1-fase lader på det.

EcoLite som jeg selger kan leveres med tilførselskabel og CEE-støpsel. Bare å skru fast på veggen og plugge i.
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Det er fortsatt ikke tillatt med B vern og pluggbar (siden det da sitter en A type JFB i front)
Når skal du slutte å selge ulovlige løsninger? (se montasjeveiledningen fra produsent så står det at det ikke skal forekomme, og det gjelder uansett pluggbar eller ikke)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

#5
Sitat fra: Homecast på fredag 10. februar 2017, klokken 15:07
Det er fortsatt ikke tillatt med B vern og pluggbar (siden det da sitter en A type JFB i front)
Når skal du slutte å selge ulovlige løsninger? (se montasjeveiledningen fra produsent så står det at det ikke skal forekomme, og det gjelder uansett pluggbar eller ikke)
Slik kan det nok se ut for en som er mer katolsk enn paven.

Generelt er jeg ikke begeistret for at fastskrudde bokser kobles via stikkontakt.

Når det gjelder vern, prøv å husk at det ikke er B vernet som er problemet, men likerettern i bilen som gjør at et B vern er ønskelig.
Har en da en kurs med jordfeilautomat fra før, er en løsning hvor en kobler en ladeboks med jordfeilbryter B en bedre løsning enn å lade med en mode 2 kabel, og en bedre løpsning enn en ladeboks uten jordfeilbryter.
Du er sikkert enig i at begge disse dårligere løsningene er lovlig.
Skal en legge en ny kurs er problemstillingen en annen.

Minstekrav til mode 2 ladekabler er Jorfeilbryter minst tilsvarende type A, 3 fase mode 2 ladekabler har nå ofte B vern i kladden og det blir trolig et krav.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Så du mener at det er lov å bryte monterings veiledningen til produsenten?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

Montasjeveiledningen er skrevet for nyanlegg og design av slike.
For eksisterende anlegg må en forstå hensikten bak bak veiledningen. Forbedringer av eksisterende lovlige anlegg har alltid vært lovlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Nei, den beskriver hvordan komponenter skal kobles til uavhengig av måte og tidspunkt

Du kan ikke selv velge når det passer deg å følge montasjeveiledningen

Forbedring er lov, men her snakker du om en funksjon som potensielt svekker sikkerheten.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Homecast

Jeg merker forøvrig at alle syntes jeg var en dust tidligere som maset om jfb type B, dette har jo vist seg å være serdeles rett.

Men måten produsenter får holde på her inne med å veilede/villede og linke til sine egne produkter i tilnærmet 100% av spm om hvordan lade. Skal man selge er det jaggu et eget forum for dette her..

At man kan få råd til hva slags måte man kan lade på er helt noe annet enn direkte link til sin egen nettbutikk!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

Sitat fra: Homecast på fredag 10. februar 2017, klokken 23:21
Forbedring er lov, men her snakker du om en funksjon som potensielt svekker sikkerheten.
Det er nettopp på dette punktet du tar feil. B vernet som sådan øker sikkerheten.

Det er ikke det at du setter opp et B vern som svekker sikkerheten, men at det er en grunn for å sette opp B vernet.

Sikkerheten svekkes ved at du skal lade en elbil, og at denne potensielt kan ha en feil i lader.
En ladeboks med B-vern vil ha større mulighet til å koble fra en lader med slik feil enn en standard mode2 kabel eller en ladeboks med innebygget A-vern.

At det kan være enda bedre å legge en helt ny kurs og evt. bygge om sikringsskapet er en annen sak.

Sitat fra: Homecast på fredag 10. februar 2017, klokken 23:21
Nei, den beskriver hvordan komponenter skal kobles til uavhengig av måte og tidspunkt
De fleste mener at en har lov til å tolke Bibelen ut fra tid og sted. En veiledning som dette kommer i den kategorien.

Sitat fra: Homecast på fredag 10. februar 2017, klokken 23:31
Jeg merker forøvrig at alle syntes jeg var en dust tidligere som maset om jfb type B, dette har jo vist seg å være serdeles rett.

Men måten produsenter får holde på her inne med å veilede/villede og linke til sine egne produkter i tilnærmet 100% av spm om hvordan lade. Skal man selge er det jaggu et eget forum for dette her..

At man kan få råd til hva slags måte man kan lade på er helt noe annet enn direkte link til sin egen nettbutikk!
Dette er jeg ikke uenig med deg i.
(Griffel har ingen tilknyttning installatører eller forhandlere av ladeutstyr.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Homecast på fredag 10. februar 2017, klokken 15:07
Det er fortsatt ikke tillatt med B vern og pluggbar (siden det da sitter en A type JFB i front)

Nå spør jeg sikkert dumt, men hvorfor er det slik at man ikke kan ha B vern etter A vern?

Er det ikke A-vern i de fleste hovedsikringer slik at det uansett vil sitte A foran B uavhengig av om B``en sitter i løs eller fast installasjon?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

#12
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. februar 2017, klokken 11:32
Nå spør jeg sikkert dumt, men hvorfor er det slik at man ikke kan ha B vern etter A vern?
Nei, Griffel brukte mange timer på å finne ut av og forstå bakgrunnen for denne reglen.
Jeg kommer tilbake med tegne og forklare når jeg får litt tid. Det er fornuft bak hovedreglen selv om noen kan få inntrykk av at jeg mener noe annet. Saken er at et B-vern etter et A-vern er bedre enn bare et A-vern.

En jordfeilbryter B er egentlig et B-vern koblet etter en A-type bryter, i samme kapsling.

Som en start kan du se på vedlegg til dette innlegget:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30504.msg520680.html#msg520680

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. februar 2017, klokken 11:32
Er det ikke A-vern i de fleste hovedsikringer slik at det uansett vil sitte A foran B uavhengig av om B``en sitter i løs eller fast installasjon?

Nei, men det er heller ikke uvanlig med en felles jordfeilbryter for hele anlegget.
Nå er det et krav om jorfeilautomat på hver kurs. Har en et eldre anlegg med felles jordfeilbryter er det nok på tide å vurdere en oppgradering av sikringskapet, så slipper en problemet med at "alt blir mørkt" nå og da uten at en finner ut hvorfor.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#13
Sitat fra: Homecast på fredag 10. februar 2017, klokken 15:07
Det er fortsatt ikke tillatt med B vern og pluggbar (siden det da sitter en A type JFB i front)

Betyr det at f.eks NRG kick produktene er ulovlige å bruke i Norge?

http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick16atyp1/

En av få ladekabler med innebygget jordfeilvern type B

Fra produsentens hjemmesider:

SAFETY

An integrated RCD (Type B characteristic) provides safety against direct and alternating residual currents. From autumn 2015 legal regulations demand a direct current sensitive RCD in Mode 2 charging units. NRGkick is providing this requirements right now.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: Griffel på lørdag 11. februar 2017, klokken 12:33
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. februar 2017, klokken 11:32
Nå spør jeg sikkert dumt, men hvorfor er det slik at man ikke kan ha B vern etter A vern?
Nei, .... Jeg kommer tilbake med tegne og forklare når jeg får litt tid. Det er fornuft bak hovedreglen selv om noen kan få inntrykk av at jeg mener noe annet. Saken er at et B-vern etter et A-vern er bedre enn bare et A-vern.

Dette er et forsøk på å forklare hvorfor jeg mener at Homecast går for langt i sin tolkning av en veiledning.
"Ikke tillatt med type-B etter type-A" er den enkle, greie hovedregel, men det kan være viktigere å forså en regel enn bare å kunne den.

For å forstå dette anbefales først å lese vedlegg til:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30504.msg520680.html#msg520680

Deretter kan en lese vedlegget her, jeg har forsøkt å skrive så enkel at "alle" skal kunne forstå logikken.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA