Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmemod "driver only"

Startet av nr1rayner, fredag 10. februar 2017, klokken 09:06

« forrige - neste »

nr1rayner

Flere kjenner vel til at Soul og Ioniq har en "driver only"-funksjon.
Usikker på hvordan den fungerer, men det må gå an å jukse til noe tilsvarende på Leafen, det er kun snakk om ETT spjeld.

På auto ser det ut som den bestandig kjører kun på føttene.
Velger jeg føtter og frontrute vil jeg selvsagt ha varme på hele frontruta.
Velger jeg føtter og "friskluft" (ventilene midt på dashbord) er det gjerne dugg på siderute e.l. så jeg vil gjerne ha den lufta på begge sider. Uansett kan man fysisk stenge hver enkelt ventil om ønskelig.

Så, da skulle det kun være grunn for å stenge ventilen for luft til føtter på passasjersiden. Den kan da vel ikke være så vanskelig vel?
Hvor stor gevinsten skulle være er vel vanskelig å si, men noe MÅ det da være. Kanskje spesielt for de med gen1 og varmemod med trinnløs justering?

Se forøvrig kommentaren min her.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AmocoCadiz

Sitat fra: nr1rayner på fredag 10. februar 2017, klokken 09:06
Flere kjenner vel til at Soul og Ioniq har en "driver only"-funksjon.
Usikker på hvordan den fungerer, men det må gå an å jukse til noe tilsvarende på Leafen, det er kun snakk om ETT spjeld.

På auto ser det ut som den bestandig kjører kun på føttene.
Velger jeg føtter og frontrute vil jeg selvsagt ha varme på hele frontruta.
Velger jeg føtter og "friskluft" (ventilene midt på dashbord) er det gjerne dugg på siderute e.l. så jeg vil gjerne ha den lufta på begge sider. Uansett kan man fysisk stenge hver enkelt ventil om ønskelig.

Så, da skulle det kun være grunn for å stenge ventilen for luft til føtter på passasjersiden. Den kan da vel ikke være så vanskelig vel?
Hvor stor gevinsten skulle være er vel vanskelig å si, men noe MÅ det da være. Kanskje spesielt for de med gen1 og varmemod med trinnløs justering?

Se forøvrig kommentaren min her.

Bruker Driver Only funksjonen,
den er fin den, men funker best på kortere turer. Ved lengre turer vil kupeluften uansett jevne seg ut og det totale varmeforbuket etterhvert blir likt fordi resten av luften i kupeen er like kald og må varmes opp til slutt.

nr1rayner

Kutter den all luft til passasjer?
Ser den, men så er det jo også nettopp på korte turer dette er kjekt, enormt forbruk i starten..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Føles som min Gen 1 allerede har en "only" funksjon, passanger only. Det er varmere på bena å sitte på enn å være den som kjører. Tenkte å blende av deler av utblåset på passasjersiden for å få mer ut på fører siden.
Kanskje lage noe som kan være varabelt, så en kan få "driver only".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

AmocoCadiz

Sitat fra: nr1rayner på fredag 10. februar 2017, klokken 15:00
Kutter den all luft til passasjer?
Ser den, men så er det jo også nettopp på korte turer dette er kjekt, enormt forbruk i starten..
Har ikke selv fått testet passasjersiden,
men får fort klager på manglende varmluft fra passasjer når jeg "glemt" Driver Only knappen på. Kan få testet det ut.

leafnor

Rom til forbedring på driver side heat ser jeg. Sett nærmere på luftspalter, og de kan forklare hvorfor det kjennes behageligere ut å være passasjer enn fører med tanke på varmen på føttene.

Tror jeg skal ta meg bryet å 3D-printe en plugg for det store hullet på passasjersiden.
Det må gi mer av varmluften til fører sine føtter.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA