Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: X90D vs X100D

Startet av brako79, onsdag 19. april 2017, klokken 16:27

« forrige - neste »

brako79

I garasjen er det en del 3 fas 240v opplegg fra verksted/industrimaskiner.

Både 4pols CEE og 4pols firkanta industrikontakt.
Vil jeg oppnå noe med å benytte disse til lading?
Hvor kan jeg eventuelt finne overganger til type2 kontakt på bil?

Kan jo eventuelt bytte ut kontaktene da det ikke lenger er drift på verkstedet der, hva kan jeg i såfall bytte ut med? ladestasjon?

Mye spørsmål, men er helt newbie på elbil, og vil gjerne ha ting klart til bilen kommer.



///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

elektrolux

#1
Bytt gjerne ut et slikt stikk med en slik ladestasjon. Da må ev. andre stikk på samme kurs blendes av.

Alternativt kan du bytte samtlige slike stikk ut med hver sin Zapcharger, og på den måten lage et smart ladeanlegg med fase og lastfordeling, og med mulighet for brukerkontroll, og individuell fakturering/ trekk for strømforbruket.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Tror Kirkebø leverer adapter til førstnevnte, men den kontakten er angivelig komisk dyr.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

brako79

Sitat fra: Go-carter på fredag 10. februar 2017, klokken 09:13
Tror Kirkebø leverer adapter til førstnevnte, men den kontakten er angivelig komisk dyr.

Så han hadde noe til schuko kontakt, men det vil jo begrense ladehastigheten når jeg bruker kabel som følger med bilen, antar jeg.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

jkirkebo

Sitat fra: Go-carter på fredag 10. februar 2017, klokken 09:13
Tror Kirkebø leverer adapter til førstnevnte, men den kontakten er angivelig komisk dyr.

Nye er grisedyre, jeg har heldigvis kommet over et parti pent brukte 25A og 40A så jeg kan tilby det til levelige priser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Sitat fra: brako79 på fredag 10. februar 2017, klokken 08:26
I garasjen er det en del 3 fas 240v opplegg fra verksted/industrimaskiner.

Både 4pols CEE og 4pols firkanta industrikontakt.
Vil jeg oppnå noe med å benytte disse til lading?
Hvor kan jeg eventuelt finne overganger til type2 kontakt på bil?

Kan jo eventuelt bytte ut kontaktene da det ikke lenger er drift på verkstedet der, hva kan jeg i såfall bytte ut med? ladestasjon?
Med tanke på dette er kontakter som ikke er i bruk, og neppe vil bli tatt ibruk igjen er ladestasjon med type 2 kontakt (dvs. ikkje fast kabel) være det mest praktiske. Dermed kan alle biler lades.

Det finnes i mange prisklasser og typer, med funksjoner som lastbalansering, innebygd måler, adgangskontroll osv. Treng du ingen av delene kan du finne slike ned mot 5000 kr.

Men, hugs på - alle fastmonterte ladestasjoner krever elektriker for montering. Bør ikkje være så stor jobb - spesielt ikkje om ladestasjon har jordfeilbryter type B innebygd.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA