Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladetider

Startet av egolfer, fredag 10. februar 2017, klokken 07:05

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: knut3448 på mandag 03. april 2017, klokken 11:34
Her er brukeren Zoomit fra gm-volt forum sin plotting av ladefart. Farten ved 68-69% er ikke mange % dårligere enn farten ved 0%. Så det mest alvorlige fallet skjer ved ca 69%. Blir spennende å se med norske ladere.
Er det noen av dere med utlevert bil som har fått prøvd CCS-lading fra <20% til >80% SOC? Kanskje også på 100kW lader? Noen resultater å dele?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gnilre

Sitat fra: Orbit på torsdag 01. juni 2017, klokken 08:08
Er det noen av dere med utlevert bil som har fått prøvd CCS-lading fra <20% til >80% SOC? Kanskje også på 100kW lader? Noen resultater å dele?
Har ladet fra 14 til 82 % på CCS, noe som tok 1:17.
Fra 14 til 48 % tok 0:31.
Fra 14 til 79% tok 1:11.

Fra en annen lading så jeg at ladeytelsen ble redusert fra ca 44 kW til 37 kW ved 57 %, så det lønner seg jo egentlig å stoppe hurtigladingen på 57%.

Og det hjelper ikke med 100kW lader når bilen tar i mot max ca 45 kW.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

zbk

46-47kW makseffekt er vel 125A som er maks strømstyrke på de fleste laderene. Siden ingen har testa, vet man foreløpig ikke om Ampera-e kan ta imot mer enn 125A (og dermed enda litt høyere effekt).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Øyvind.h

Har ikke sett ampera oppe i 125A? Derimot har jer sett diverse bilder av at den ikke utnytter maks potensial i 50kW laderne.
Når den ikke utnytter maks fra de laderne spørs det om effekt vil øke på annen lader.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

zbk

#64
45kW og 125A tilsvarer vel 360V, noe som vel kan passe bra rundt 50% ladet?

News Coulomb har en video med et regneark:
https://www.youtube.com/watch?v=Al7JKhz97t0&t=71s
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Gliderman

Se bilder for ladehastighet. Ved rundt 40% hadde jeg 43kW på en nyere Garo lader

Senere på dagen fikk jeg drøye 38kW ved 73% på en eldre Delta lader. På denne laderen har jeg aldri fått med enn 40kW med Leaf og varmt batteri.

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Counterpointer

Det er jo farten en får i praksis som har noe å si.
Jeg lurer jo på hva Ae får av fart på en 100 kW lader, men siden det er to stykker i Norge nå og de driftes av et selskap jeg ikke vil bruke, så blir det temmelig lite praktisk viktig.

Hvor mange km rekkevidde jeg kan få på ca 20 minutter er viktigere. Det er omtrent så lenge jeg gidder å stå på en lader før jeg plugger ut.

Var på 35 mils tur med Soul nå for et par dager siden og ladet da tre ganger. 14 , 19 og 9 minutter.
Kan kanskje strekke meg til 30 minutter, men ikke 1 time og 11 ....
15 mil etapper etter første på 30 bør være greit, men på langtur er det utfordringen Ae får mot TM3.  Den vil antagelig klare seg med 15 minutter på SC for å kjøre samme tur.

seidl

Da har jeg sjekket med charge amp kabelen. Grensa for at bilen oppfatter den som "ladestasjon" er 14A. Dvs at det ikke går å lade på 11-13A. Da stiller bilen den til 6A/10A. Litt dumt.
-Opel Ampera-e reservert 13.09.16 - Levert 30.05.17

3irikur

Sitat fra: seidl på fredag 02. juni 2017, klokken 11:06
Da har jeg sjekket med charge amp kabelen. Grensa for at bilen oppfatter den som "ladestasjon" er 14A. Dvs at det ikke går å lade på 11-13A. Da stiller bilen den til 6A/10A. Litt dumt.

Veldig merkelig egentlig.

Men det er vel heller skjeldent at man har behov for raskere enn 10A, men ikke har mulighet til 14A?

Eller?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

zbk

Du finner vel ladekabler som er begrensa til 13A...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

3irikur

Sitat fra: zbk på fredag 02. juni 2017, klokken 13:00
Du finner vel ladekabler som er begrensa til 13A...
Joa, men jeg tenkte på rent behov. Hvis du ikke PRØVER å finne en kabel som havner innenfor problemfeltet så bør det ikke være noe problem å holde seg unna det heller...?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

zbk

Helt enig, men det kan være en prolemstilling å være klar over om man skal kjøpe en kabel.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: 3irikur på fredag 02. juni 2017, klokken 11:52
Sitat fra: seidl på fredag 02. juni 2017, klokken 11:06
Da har jeg sjekket med charge amp kabelen. Grensa for at bilen oppfatter den som "ladestasjon" er 14A. Dvs at det ikke går å lade på 11-13A. Da stiller bilen den til 6A/10A. Litt dumt.

Veldig merkelig egentlig.

Men det er vel heller skjeldent at man har behov for raskere enn 10A, men ikke har mulighet til 14A?

Eller?

Skal man lade på systemer med lastdeling så får man fort treg lading. Det vil jo si at når pilotsignalet droppes til 13A så dropper bilen ned til 10A? Eller helt til 6A? Ikke bra.

Si man har en 25A kurs og skal lade to elbiler. Typisk oppsett da er 25A/12A...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Olemann

 
Ladet i dag på Fortum CSS lader på Flå. Min 1. hurtiglading med Ampera'n.  Trengte ikke mer enn 3 kWh så antok dette vil gå fort.  Men, det tok hele 10 minutter å få inn disse 3 kWh'ene.
Dermed blir det danske priser på strøm, altså kr. 25.- for 3kWh eller over kr. 8 pr kWh.

Verre er det at lading opp til 80% var estimert til å ta 1 time og 20 minutter!  Heldigvis trengte jeg ikke så mye.
Ikke bare blir det dyrt, men det blir jo morsomme køer også av denslags.

Glad jeg drasser rundt med 60 kWh og bare sjelden trenger "hurtig"-lade.

Premisser:  30% rest kapasitet.  Temperatur pluss 2 grader.  Bilen kjørt ca 10 mil i 1,5 time før ladestopp.  (mao burde det være varmt nok batteri til å ta imot energien.)

Noen med kloke refleksjoner?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA