Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål rundt førstegangskjøp av elbil - Nissan Leaf Gen 2.

Startet av egolfer, onsdag 19. april 2017, klokken 14:42

« forrige - neste »

Ipadjove



Et svar fra en Bolt-eier angående greencar-hurtigladingen.
Spol gjerne frem til 1.10

knut3448

#31
Sitat fra: Tom E. på søndag 02. april 2017, klokken 10:43
Her fikk de bare 85 km ut av en halvtimes lading på 50 KW. Ikke imponerende;

http://www.greencarreports.com/news/1109627_fast-charging-a-2017-chevrolet-bolt-ev-electric-car
Dette er jo bare tull. GCR har tydligvis ingen interesse av å skrive ting som er sant.

Av en eller annen uforståelig grunn bruker de GOM til å beregne hvor raskt bilen lader. Hadde de oppgitt kWh så hadde vi visst hvor raskt bilen ladet. Når de bruker guess-o-meter så har vi altså gjettet hvor mye bilen har ladet.

La oss se på tallene. Displayet oppgir forbrukt på 3,4miles/kWh, eller 0,18kWh/km. Om vi antar at bilen bruker nåværende forbruk som mal for hvor raskt GOM-rekkevidden øker så får vi 0,18kWh/km*85km=15,5kWh på 30min eller 31kWh på en time. Ladingen ser ut til å ha blitt avsluttet rundt 60%, da er man innenfor det området hvor bilen lader max av hva en 125A DC lader kan levere. Det er helt åpenbart at bilen kan lade raskere enn dette, det finnes nok av Bolt-eiere som rapporterer at bilen lader max av hva en 125A/50kW lader gir frem til rundt 60%.

Dette er ikke så vanskelig. Med en 50kW hurtiglader lader alle biler ca like raskt frem til det punktet hvor ladefarten strupes. 30kWh Leaf struper angivelig en 50kW lader rundt 80%, Ioniq struper på enda høyere %. Bolt skuffer litt ved at det rapporteres struping fra ca 60%. Men i dette eksempelet avsluttes ladingen i dette området og ladefarten rakk nok ikke falle noe særlig. Bolt har ladet like raskt som alle andre Chademo/CCS biler i disse 30 minuttene. Hvis så ikke har skjedd så er det noe feil et sted.

Det er ingen grunn til å tro på det som skrives i den artikkelen der.

sylwester

#32
Sitat fra: tiger``n på søndag 02. april 2017, klokken 16:47
La oss si man ladet 100 km på 30 minutter, det blir snitt på 30 kw. Det er jo ikke imponerende.

Ville du vært imponert over at du ville fått et snitt på 43kW hvis du lader fra 40% SOC på supercharger med en S60 i følge denne ladegrafen?
(Jeg regner med at den kuven for S60 er en reel S60 og ikke en software begrenset en som vil ha ladegraf ala S70-en.)

@knut7
Slik jeg ser det så er det 183Wh som brukes ihvertfall på bildet så da ladet de fra ca 40% til 65%. Hvis AE reduserer hastigheten ved 60% så er det dermed 5% med redusert hastighet. Det er ikke sikkert at 31kW er dårlig hvis du sammenligner med tesla-grafen min over. Hadde de ladet fra under 10% SOC ville de fått lengre periode (eller hele) med over 40kW. 

Hvis det ikke er noen grunn til å lade saktere så vil uansett alle elbiler justere ladestyrken etter temperatur, forbruk inne i bilen og muligens vil den ha balansering innimellom som en kan se på Soul sine hurtigladekurver. Jeg tror hurtigladedataene bør baseres på mange hurtigladinger heller enn en persons erfaring på første langtur.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ipadjove

Ser at Bolt strupes i fart etter litt over halve batteriet. Kan det være at Chevrolet starter litt forsiktig og senere vil justere grensene etterhvert? Og at kanskje vi får enda bedre forhold på Opelen, på samme måte som at vi får bedre batterigaranti enn Bolt? Håper.

Knut Røe

Sitat fra: sylwester på søndag 02. april 2017, klokken 20:02
Ville du vært imponert over at du ville fått et snitt på 43kW hvis du lader fra 40% SOC på supercharger med en S60 i følge denne ladegrafen?
(Jeg regner med at den kuven for S60 er en reel S60 og ikke en software begrenset en som vil ha ladegraf ala S70-en.)
Jeg vet ikke hvor kjapt elimarie90 lader men hun ser jo ganske flott ut da  :D

sylwester

@tigern'n
Det var ikke hensikten å nærmest rickrolle deg. Lenken i mitt innlegg er korrekt rettet til http://i.imgur.com/J1GoBSn.gif
Sorry for å dra missekonkurransedeltager inn i elbil-diskusjon  :-[
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Knut Røe

Jeg har alltid ment at Tesla har vært litt oppskrytt på lading. Ja de er best per nå, men det går ganske fort innpå med de andre også.
"120 kw" lader sier nødvendigvis ikke så mye om hvor fort det går eller hvor mange km du får per time.
Man ligger mye på 60-70, ned mot 30 på slutten. Og selvsagt mye saktere med kaldt batteri.
Er det fullt så får mange ganske lav fart.
Men ja, de har et klart forsprang, både på fart og enkelhet. De andre har en vei å gå.

orienteringsbass

Det er klart at det er behagelig for bilfører å kunne lade raskere. Her har Tesla en fordel over Opel. Jo større batteriene blir, desto mer vil man merke at det tar lenger å lade opp. Men virkningen på batteriet over tid er også viktig. Fra alt jeg har lest om levetid på Li-ion batterier, er det ikke spesielt gunstig med store effekter hverken inn i eller ut av batteriet, i tillegg til å unngå begge endene av ladestatus (0 og 100%).

GM velger tydeligvis en konservativ tilnærming. Er den FOR konservativ? De tillater tydeligvis at man trekker opptil 150 kW, men dette gjør man jo bare for veldig korte perioder; dette er annerledes med lading.

Jeg synes denne siden av ladeproblematikken kommer til kort i diskusjonene her. Er det noen som kan bidra?
1999 Renault Mégane med tiltagende småproblemer
2017 Ampera e Glory Red levert 2.6.2017

knut3448

#38
Sitat fra: sylwester på søndag 02. april 2017, klokken 20:02
@knut7
Slik jeg ser det så er det 183Wh som brukes ihvertfall på bildet så da ladet de fra ca 40% til 65%. Hvis AE reduserer hastigheten ved 60% så er det dermed 5% med redusert hastighet. Det er ikke sikkert at 31kW er dårlig hvis du sammenligner med tesla-grafen min over. Hadde de ladet fra under 10% SOC ville de fått lengre periode (eller hele) med over 40kW. 

Hvis det ikke er noen grunn til å lade saktere så vil uansett alle elbiler justere ladestyrken etter temperatur, forbruk inne i bilen og muligens vil den ha balansering innimellom som en kan se på Soul sine hurtigladekurver. Jeg tror hurtigladedataene bør baseres på mange hurtigladinger heller enn en persons erfaring på første langtur.

Youtube-brukeren News Coloumb har laget noen videoer om hurtiglading og diskutert dette med noen andre her
http://gm-volt.com/forum/showthread.php?274186-Making-Lemonade-Bolt-EV-Charges-from-35-SOC-to-69-SOC-in-30-Minutes/page8
Fra 35 til 69% på en halvtime, 34% av 60kWh er 20,5kWh på en halvtime, altså 41kWh. Her har han altså ladet over 30% raskere enn det GCR beskriver.

En annen bruker anslår følgende:
<55% SoC, 325V increasing to 375V: 125A for 41-47kW
55% SoC, 375V: 100A for 38kW
70% SoC, 384V: 62.5A for 24kW
85% SoC, 393V: 41.7A for 16kW, with tapering amperage

I GCR sitt eksempel skulle bilen ladet med bortimot 45kW fra 40% til 55% og deretter noe under 40kW fra 55% til 65%. Så selv om farten strupes ved 55% så opprettholder bilen likevel brukbar hastighet frem mot 70%. Det kan være mange grunner til at GCR sine tall er så dårlige, men det er lite grunn til å tro at den farten de presenterer er representativ for Bolt/A-e ved ~50% SOC.

Uansett, med biler som har 400V batteripakke og lader fra 125A så er det små variasjoner i ladefart frem til struping av ladefart forekommer.

Leaf 30kWh vil lade til ca 80% - 21,5kWh før farten reduseres.
Ioniq vil lade til 87% - 24,5kWh før den tipper under 40kW
A-e vil lade til si 55% - 33,0kWh før farten tipper under 40kW

Så selv om A-E/Bolt struper overraskende tidlig så får den fortsatt mye strøm før strupingen begynner. Men jeg mener det gjenstår å få bekrefet tallene på Bolt/A-e. Dataene fra USA kommer fra ladere som kutter etter 30min, det er mulig grafen ser bedre ut når vi prøver på ladere her til lands.

knut3448

Her er brukeren Zoomit fra gm-volt forum sin plotting av ladefart. Farten ved 68-69% er ikke mange % dårligere enn farten ved 0%. Så det mest alvorlige fallet skjer ved ca 69%. Blir spennende å se med norske ladere.

zbk

Den grafen der virker for meg som sløv programmering av ladesekvensen. Det kan da ikke være noen som helst fysisk grunn for at ladefarten bør senkes i såpass store steg? (125A-100A-60A-40A?).

Det er også ekstremt konservativt å makse ut på ca 0.8C, så jeg tror neppe at hurtigladingen vil slite særlig på batteriene på denne bilen.

Litt synd at de ikke har lagt inn støtte for 100kW, men basert på at jeg de siste årene bare har hatt 2-3 bilturer årlig der jeg faktisk vil trenge hurtiglading underveis med Ampera-e, er det ikke nok ulempe til at det blir særlig irriterende.

Sammenligna med 22kW jeg lada med en time i går er det uansett himmelvid forskjell.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

knut3448

Ja, ikke overraskende så er GM konservative. Dette er tross alt selskapet som laget Volt/Ampera med batteri på 10kWh netto og 16kWh brutto.

Det er så rart at 0,8C er maks at jeg egentlig ikke tror det stemmer. Vi får se etter at førstemann har tatt en tur til AR på Vestby og testet raskere lading der, den burde da greie å lade over 60kW på rundt 40% SOC.

kammiz

80kw max kan virke korrekt?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

goev

80kW er noe man fort opplever ved oppbremsing med regen på Kia Soul. Tipper det er noe tilsvarende med AE, men i motsetning til Kia, så har kanskje GM/Opel valgt å strupe ladehastigheten litt for sikkerhets skyld?
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

SUNPWRD

Men stemmer det at den bare kan ta i mot inntil 3,7kW (16A en fas) utenom hurtiglading?
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA