Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål rundt førstegangskjøp av elbil - Nissan Leaf Gen 2.

Startet av egolfer, onsdag 19. april 2017, klokken 14:42

« forrige - neste »

Ipadjove

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. mars 2017, klokken 17:47
Sitat fra: Ipadjove på torsdag 23. mars 2017, klokken 16:55
På nesten alle mine turer er det minst 1 ferge. Da holder det ofte med de pausene.
Noen fergeleier er det kanskje hurtigladere på? Eller er det ekstremt få?

Av de 5 fergestrekningene jeg oftest er på er det 1 som har ladestasjoner. (Faktisk på begge sider). Men det blir bare bedre og bedre utbygt med tiden. Med Ampera-e skal det bli veldig greit uansett. Spesielt sommertid.

3irikur

Sitat fra: kammiz på torsdag 23. mars 2017, klokken 10:23
det kjipe er at den ikke takler 3-fas... så man må ha 32a 1-fas som nesten ingen nettleverandører godtar pga skjevbelastning.
Ja, trefas hadde vært noe. Det ideelle hadde vært 32a 3-fas, men jeg hadde vært veldig fornøyd med 16a 3-fas også egentlig :)


Uansett hadde nok det vært bortelading. Hjemme holder det med 10a for min del
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Hansi

22kW som en opsjon hadde vært genialt, jeg håper det bli en standard opsjon i stedet for 1-fas 32A som i dag er standard/opsjon på de fleste.

Det ser ut som neste generasjon Leaf vil støtte 150kW hurtiglading. Er det noe håp om at GM/Opel vil kunne tilby raskere hurtiglading via f.eks. OTA oppdatering når konkurrentene med raskere lading kommer? Hva er det av hardware som setter begrensningen her? Batteriet, kablingen til batteriet?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Olemann

#18
Sitat fra: Hansi på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:33
Det ser ut som neste generasjon Leaf vil støtte 150kW hurtiglading. Er det noe håp om at GM/Opel vil kunne tilby raskere hurtiglading via f.eks. OTA oppdatering når konkurrentene med raskere lading kommer? Hva er det av hardware som setter begrensningen her? Batteriet, kablingen til batteriet?

Redd dette ikke blir mulig, om de har dimensjonert dagens biler for 3 ganger så høy strømstyrke som den 50 kW de nå tilbyr, så har de allerede puttet inn mye fordyrende av kabler, koblinger, kjøling etc.  Tror ikke dette er gjort uten at det ville vært benyttet i markedsføringen.  Men, at det kommer noe slikt på senere årganger kan jo hende.

MEN; med mulighet for +4 timer kjøretid før lading er påkrevd, så plager det ikke meg at ladepausen blir på 30-45 minutter, det har både kropp og sjel godt av :D

knut.aulie

Sitat fra: Olemann på tirsdag 28. mars 2017, klokken 14:33
MEN; med mulighet for +4 timer kjøretid før lading er påkrevd, så plager det ikke meg at ladepausen blir på 30-45 minutter, det har både kropp og sjel godt av :D
Eller som jeg ville valgt under disse omstendighetene 2 timer kjøring og 20 min lading.

Tom E.


Hansi

#21
Det hadde vært interessant å vite specs på lader/strømtilførsel, ser ikke at det er nevnt i artikkelen noe sted, kanskje det er det som begrenser ladehastigheten? Det hadde også vært interessant å vite antall kWh tilført, det sier litt mer enn miles tilført. Enig i at det ikke ser imponerende ut
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

TM

#22
Sitat fra: Tom E. på søndag 02. april 2017, klokken 10:43
Her fikk de bare 85 km ut av en halvtimes lading på 50 KW. Ikke imponerende;

http://www.greencarreports.com/news/1109627_fast-charging-a-2017-chevrolet-bolt-ev-electric-car
8,5 mil for 75 kr Da er det vesentlig billigere å kjøre bensinbilen min  ;) Men med så stort batteri blir det med mitt kjøremønster bare helt unntaksvis behov for hurtiglading.

jkirkebo

Sitat fra: TM på søndag 02. april 2017, klokken 13:48
Sitat fra: Tom E. på søndag 02. april 2017, klokken 10:43
Her fikk de bare 85 km ut av en halvtimes lading på 50 KW. Ikke imponerende;

http://www.greencarreports.com/news/1109627_fast-charging-a-2017-chevrolet-bolt-ev-electric-car
8,5 mil for 75 kr Da er det vesentlig billigere å kjøre bensinbilen min  ;) Men med så stort batteri blir det med mitt kjøremønster bare helt unntaksvis behov for hurtiglading.

Da har du en bensinbil som går billig, evt. passer på å kjøpe bensin på spesielle tidspunkter. De fleste bensinbiler kommer ikke 85km på bensin for 75 kroner. Mer normalt er nok 75km (0,7l/mil og 14,- pr. liter i snitt sånn circa).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

knut.aulie

Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. april 2017, klokken 15:06
Sitat fra: TM på søndag 02. april 2017, klokken 13:48
Sitat fra: Tom E. på søndag 02. april 2017, klokken 10:43
Her fikk de bare 85 km ut av en halvtimes lading på 50 KW. Ikke imponerende;

http://www.greencarreports.com/news/1109627_fast-charging-a-2017-chevrolet-bolt-ev-electric-car
8,5 mil for 75 kr Da er det vesentlig billigere å kjøre bensinbilen min  ;) Men med så stort batteri blir det med mitt kjøremønster bare helt unntaksvis behov for hurtiglading.

Da har du en bensinbil som går billig, evt. passer på å kjøpe bensin på spesielle tidspunkter. De fleste bensinbiler kommer ikke 85km på bensin for 75 kroner. Mer normalt er nok 75km (0,7l/mil og 14,- pr. liter i snitt sånn circa).
Folk flest aner vanligvis ikke hva bilen sin faktisk bruker. De få som følger med ser på kjørecomputeren, og noen ytterst få regner ut faktisk fylte liter mot kjørte km.

Når jeg har regnet ut så havner faktisk forbruk alltid høyere enn kjørecomputeren .

Nå skal ikke jeg si noe om TM, bare påpeker det generelle

Det samme gjelder vel egentlig enda mer for elbil, hvor det er tap i overføring,vampire drain mm

Stikkkontakt

Jeg har registrert bilene mine på spritmonitor.de i mange år. De har også en app som er enkel i bruk. Det tar ca 30 sek å registrere en tanking.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

knut.aulie

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 02. april 2017, klokken 16:26
Jeg har registrert bilene mine på spritmonitor.de i mange år. De har også en app som er enkel i bruk. Det tar ca 30 sek å registrere en tanking.
Hva er resultatet i forhold til kjørecomputeren ?

sylwester

Min bil bruker 0,77 så i praksis så er det 1:1 mellom km og kr. Dvs. Kjøre 85km koster 85kr i drivstoff.
Å lade 85km for 75kr blir derfor 10% rimeligere, og det kun for den *dyre delen av reisen*. Du kan faktisk kjøre fra 100% ned til 5-10% før du hurtiglader til 1,83kr/mil hvis vi antar 1kr/kWh. Hvis du kjører 50 mil så blir det 4,7kr/mila i totalkost, under halvparten av min Ford. Får å slå det med bensinbil må du altså klare under 0,36l/mil.

Andre spørsmål til den artikkelen:
Hvorfor lader de bilen på hurtiglader når bilen er 40% SOC? Var de ute etter dårlige resultater?
På min bil er ikke 31kW snitt fra 40% dårlig. Det er ganske bra.  AE hadde nok klart mye bedre hvis de hadde kjørt bilen ned til 5-10% og ladet en halvtime der isteden.

Artikkelen skriver pent at tesla kan lade til 0-80% på 30 minutter, men det er vel ikke sant. Utifra dette bildet ser det ut til at de bruker 53 minutter uavhengig av batteristørrelse.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Knut Røe

Hva regnet man i forbruk på denne turen, 1.5 kwh / 100 km? Ca greit snitt det?
La oss si man ladet 100 km på 30 minutter, det blir snitt på 30 kw. Det er jo ikke imponerende.
GM har vel alltid vært ganske konservative på batterier, dvs ikke for kjapp lading, og store buffere i topp og bunn.
Volt batteriene f.eks har jo holdt seg svært godt på grunn av dette, men her er de kanskje FOR konservative, et så stort batteri bør da klare å ta imot en del strøm.

knut.aulie

Det sies hverken noe om temperaturen på batteriet eller effekten på lader.

Men som andre har påpekt GM er ikke offensive på å belaste batterier, så det er ingen grunn til å tro at Ae vil lade like hurtig som Ioniq/Soul eller enda mindre Tesla på supercharger (som er noe helt annet egentlig)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA