Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål rundt førstegangskjøp av elbil - Nissan Leaf Gen 2.

Startet av egolfer, onsdag 19. april 2017, klokken 14:42

« forrige - neste »

egolfer

Hei!

Har ikke bestilt men vurderer fortsatt.

Er litt forvirret om ladetidene.
Når jeg sjekker på Opel sin side de bare skriver at du kan lade 6km/time fra vanlig stikkkontakt, 10km/t med lade stasjon og 150km med en halv time med hurtiglading.

Det jeg vil gjerne vite er hvor lang tid tar det å lade den fra 0 til 100% med de forskjellige metodene.
Denne informasjonen finner jeg ingen sted.

Takk!
VW eGolf 2016 med VP

zbk

0-100% er litt vanskelig å spå. såden toppladingen ofte tar uforholdsmessig lang tid. Men man kan ta kjøre noen estimater basert på 383km EPA:

10A: 383/(6*2) = ~32t (3.1 %/t)
16A: 383/(10*2) = ~19t (5.3 %/t)
FCH: 383/(150*2) = ~77min (78.3%/t)

Merk at for hurtiglading vil du i praksis ikke ha på langt nær ha fullt batteri etter 77min siden ladeeffekten justeres ned ved høyere batteri%, men dette gir i alle fall en ide om ladetidene.

I praksis er det også sjelden at man lader fullt batteri. 20%-80% vil nok være en mye mer reell situasjon i det daglige og det vil ta rundt 40min, kanskje litt mer om ladeeffekten strupes tidligere enn på 80%.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

mfurmyr

Ved å se Tesla Bjørn sine videoer(litt lange kanskje), får du ett godt innblikk i lading og kjøring. Lading hjemme kan være veldig forutsigbart, men hurtiglading kan variere alt etter hurtiglader, temperatur og batteristørrelse. Dette er en egen vitenskap.
Opel Ampera-e.
Toyota Prius.

sylwester

Er det slik at det ikke er opsjon for mer enn 16A-lader på saktelading?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ipadjove

Sitat fra: sylwester på onsdag 22. mars 2017, klokken 13:00
Er det slik at det ikke er opsjon for mer enn 16A-lader på saktelading?

Ikke sikker på om jeg forstod rett men er vel opptil 32A.

frtan

Sitat fra: egolfer på fredag 10. februar 2017, klokken 07:05
Hei!

Har ikke bestilt men vurderer fortsatt.

Er litt forvirret om ladetidene.
Når jeg sjekker på Opel sin side de bare skriver at du kan lade 6km/time fra vanlig stikkkontakt, 10km/t med lade stasjon og 150km med en halv time med hurtiglading.

Det jeg vil gjerne vite er hvor lang tid tar det å lade den fra 0 til 100% med de forskjellige metodene.
Denne informasjonen finner jeg ingen sted.

Takk!

Det som er oppgitt på hjemmesiden til Opel er alt per 30 min, ikke 1t..

Kjetil1986

#6
Her er noen ladetider:

Vanlig stikkkontakt: 0-100%: 41,7 timer
Hurtiglader 50kw: 0-100%: ca. 2 timer
Vegglader 32a: 0-100%: 9,5 timer 
Hyundai Ioniq 2017 platinum silver
Volkswagen e-golf FL300 2018 pure white

Volkswagen e-golf 2015 (solgt)
Bor i Akershus

kammiz

det kjipe er at den ikke takler 3-fas... så man må ha 32a 1-fas som nesten ingen nettleverandører godtar pga skjevbelastning.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Olemann


Det fine er at med så stort batteri og lading hver natt hjemme så trenges ikke noe annet enn 16A for min del og jeg tror for svært mange andre.

Hatt ulike elbiler i 8 år og husker alt peset mitt med vurdering av ladestasjoner, kabelstrekk etc den første tiden.

Erfaringer har vist at det er mer enn nok med 16A (dvs i praksis 14A) og nattlig lading.

kammiz

Helt enig i det. For min del er det bare raskere hurtiglading jeg savner, i de få tilfellene man skulle finne på å kjøre langt. Men med la oss si 40 mil rekkevidde på sommeren når man evt drar på langtur, så klarer man å ta en pause for å lade på 50kw. :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Tom E.

Jeg satser også på å klare meg med vanlig 10A hjemme. Hvis jeg har behov for mer så er det noen 32A kontakter på jobben som stort sett alltid er ledige, men jeg trenger vel neppe å bruke dem.

Når jeg skal på langtur stopper jeg normalt i dag ca. hver 2 time uansett for å strekke på beina og ta en liten tur på toalettet.

knut.aulie

På langtur (50 mil) med Soul har jeg fire stopp på ca 15 minutter.
Ae burde klare seg med det halve, eller kanskje ingen.
Såpass med pauser bør en egentlig ha.

bmw2002

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 23. mars 2017, klokken 15:26
På langtur (50 mil) med Soul har jeg fire stopp på ca 15 minutter.
Ae burde klare seg med det halve, eller kanskje ingen.
Såpass med pauser bør en egentlig ha.

Med småbarn er det best å kjøre når de sover. Derfor vil jeg helst kunne kjøre 4-5 timer uten stopp. Sist sommer kjørte vi 75 mil i 160km/t med en stopp med 1 åringen i baksetet. Det er det dessverre enda ingen elbiler som klarer.

Ipadjove

På nesten alle mine turer er det minst 1 ferge. Da holder det ofte med de pausene.

Øyvind.h

Sitat fra: Ipadjove på torsdag 23. mars 2017, klokken 16:55
På nesten alle mine turer er det minst 1 ferge. Da holder det ofte med de pausene.

Noen fergeleier er det kanskje hurtigladere på? Eller er det ekstremt få?

Når jeg kjører langtur på 50 mil / 6 timer blir det alt fra 1-4 stopp avhengig av ungene.

Helst kjører vi ca 3 timer i strekk før en lengre pause. Hender vi tar noen korte ad hoc pauser utenom den lange, men de kan være typ veikant for å gå på do etc.

Med mål om å komme lengst mulig når ungene sover durer vi gjerne rett forbi flere ladere og sikter mot en som er rundt halvveis på turen (25-30 mil). Da får vi lang pause, rask lading og effektiv transport til å funke bra for oss :) Må vi stoppe når ungene først har sovnet fører det fort til at de våkner uuthvilte og grinete. Da blir turen laaaaaang. Alternativt om vi får alt til å klaffe går 6-7 timers biltur som en drøm, nesten uten en eneste klage.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA