Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Alle tror at hydrogen bil er framtiden...

Startet av Aalsen, onsdag 19. april 2017, klokken 14:35

« forrige - neste »

Aalsen

Hei!
Jeg har kun benyttet meg av supercharger og vanlig stikkontaktlading. Pendler til og fra jobb (forsvinner 10 mil fra batteriet hver vei), og med kun schukolading på jobben, samt hjemme, må jeg kjøre en omvei et par ganger i uken for å lade på en superchargerstasjon.

I dag så jeg ved en tilfeldighet at det er to blå kontakter i veggen ved ladestasjonene på jobben, men det er en slik blå kontakt med 4 hull. Jeg har ikke det blå adapteret fra Tesla, men ser på bilder at det kun har 3 pins.

Ser at en her selger et adaptersett, men den blå 4 pins kontakten finnes i forskjellige størrelser, samtidig leste jeg at disse adapterne kun er beregnet for lengre turer, altså ikke til å bruke hver dag.

Finnes det en sikker løsning hvor jeg får ladet på denne kontakten på jobben 8 timer hver dag?
Og hvordan finner jeg i så fall ut størrelsen jeg trenger?

Jeg kan forøvrig ytterst lite om strøm og lading. 1-fas, 2-fas, trafo osv har jeg ingen kunnskap om, annet enn at jeg lader 10A fra vanlig stikkontakt og ikke 13A da det har kommet for øret at 10A er hva man burde dra maks fra shukokontakter :)




Christopher Neumann Ruud

#1
R 32 tilsier for meg at det er en 32A 230V 3-fas - kontakt, sjekk på kontakten om det står 32 eller 16 noe annet sted - da skal du klare å få riktig adapter.
Jeg tror også at du må gå til anskaffelse av adaptersettet fra Tesla til UMC, ellers kan du få problemer med å finne en måte å få de andre adapterene til å passe på UMC.

Aalsen

Ok, men problemet slik jeg forstår er å få tak i et adapter som er myntet for daglig bruk? Hvorfor er ikke adaptersettet det?

Christopher Neumann Ruud

Sitat fra: Aalsen på fredag 10. februar 2017, klokken 07:26
Ok, men problemet slik jeg forstår er å få tak i et adapter som er myntet for daglig bruk? Hvorfor er ikke adaptersettet det?

Det er jo på grunn av at dersom et punkt skal brukes til lading hver dag og dermed være en "permanent" ladestasjon, så skal det forskriftmessig sikres med B-vern og helst også en Type2 - kontakt så du får mode3 - lading :
https://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/37-kodemode?highlight=WyJtb2RlIiwzLCJtb2RlIDMiXQ==

Det er i så måte ingenting som tilsier at du ikke kan bruke det daglig, men tommelfingerreglen er jo at det bør investeres i dedikert utstyr dersom hovedformålet blir å lade elbil.
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/5-32a3 f.eks sammen med Teslas egen overgang.

Se også
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=8587.0

jkirkebo

Sitat fra: Aalsen på fredag 10. februar 2017, klokken 01:41
Hei!
Jeg har kun benyttet meg av supercharger og vanlig stikkontaktlading. Pendler til og fra jobb (forsvinner 10 mil fra batteriet hver vei), og med kun schukolading på jobben, samt hjemme, må jeg kjøre en omvei et par ganger i uken for å lade på en superchargerstasjon.

I dag så jeg ved en tilfeldighet at det er to blå kontakter i veggen ved ladestasjonene på jobben, men det er en slik blå kontakt med 4 hull. Jeg har ikke det blå adapteret fra Tesla, men ser på bilder at det kun har 3 pins.

Ser at en her selger et adaptersett, men den blå 4 pins kontakten finnes i forskjellige størrelser, samtidig leste jeg at disse adapterne kun er beregnet for lengre turer, altså ikke til å bruke hver dag.

Finnes det en sikker løsning hvor jeg får ladet på denne kontakten på jobben 8 timer hver dag?
Og hvordan finner jeg i så fall ut størrelsen jeg trenger?

Adapterne er trygge i bruk de, men det anbefales å finne en mer permanent løsning for lading hjemme. For å lade på jobb ville jeg ikke nølt med å evt. bruke adapter.

Alternativet er en permanent ladestasjon med tilførselskabel som passer i CEE-støpselet. Greit om jobben vil investere noen kroner på at du skal få ladet.

Ang. kontakten på bildene så ser det ut som en 32A. Normalt står det du trenger å vite på lokket. Riktig adapter er i så fall type 32A3 (http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/5-32a3) og den krever at du har det blå adapteret fra Tesla. Det får du kjøpt i alle Tesla-butikker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aalsen

Takker så meget for svar :)

Jeg har ikke dobbellader i bilen, er det riktig da at jeg ikke får skrudd høyere enn 16A? Og hvor raskt vil bilen lade fra den kontakten på jobben?

DagfinnN

Sitat fra: Aalsen på fredag 10. februar 2017, klokken 08:12
Takker så meget for svar :)

Jeg har ikke dobbellader i bilen, er det riktig da at jeg ikke får skrudd høyere enn 16A? Og hvor raskt vil bilen lade fra den kontakten på jobben?
32 ampere går fint med "enkel" lader. Du for knappe 16 km/time med 16a. Enkel regel er å si at man får 1 km pr. ampere
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Christopher Neumann Ruud

#7
Sitat fra: DagfinnN på fredag 10. februar 2017, klokken 08:17
Sitat fra: Aalsen på fredag 10. februar 2017, klokken 08:12
Takker så meget for svar :)

Jeg har ikke dobbellader i bilen, er det riktig da at jeg ikke får skrudd høyere enn 16A? Og hvor raskt vil bilen lade fra den kontakten på jobben?
32 ampere går fint med "enkel" lader. Du for knappe 16 km/time med 16a. Enkel regel er å si at man får 1 km pr. ampere

Dersom det er en 3-fas-kontakt vil det nok bli noe raskere, da denne kan levere ca 6.6 kW på 16A,noe som er ca 25 tKM/h eller?

Litt ukjent med hvordan Tesla teller 3-fas, men vil nok tro at du kan trekke alle 11 kW på enkeltladeren på 32A trefas ladetrekk?

EDIT: Uansett, stor forskjell fra de 10A du trekker fra stikkontakta i dag :)

Aalsen

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 10. februar 2017, klokken 08:21
Sitat fra: DagfinnN på fredag 10. februar 2017, klokken 08:17
Sitat fra: Aalsen på fredag 10. februar 2017, klokken 08:12
Takker så meget for svar :)

Jeg har ikke dobbellader i bilen, er det riktig da at jeg ikke får skrudd høyere enn 16A? Og hvor raskt vil bilen lade fra den kontakten på jobben?
32 ampere går fint med "enkel" lader. Du for knappe 16 km/time med 16a. Enkel regel er å si at man får 1 km pr. ampere

Dersom det er en 3-fas-kontakt vil det nok bli noe raskere, da denne kan levere ca 6.6 kW på 16A,noe som er ca 25 tKM/h eller?

Litt ukjent med hvordan Tesla teller 3-fas, men vil nok tro at du kan trekke alle 11 kW på enkeltladeren på 32A trefas ladetrekk?

EDIT: Uansett, stor forskjell fra de 10A du trekker fra stikkontakta i dag :)

Jeg fant dette på en nettsiden om lading av Tesla med forskjellige adaptere:

Blått adapter
Det blå adapteret som følger med bilen gir deg mulighet til å lade med 1 fase, 230 Volt, inntil 32 Ampere (dvs. maks 7,4 kW). Dette vil gi deg inntil 32 km rekkevidde per time du lader.


Singellader kan ta vel ta imot opptil 11 KW, noe jeg er innenfor, så da vil jeg få en rated hastighet på 32km pr. time?

o.b.lix

Bilen kan lade med bare en fase på 230 volt og max 32 A. Derfor bare 3 pinner - 2 til strøm og en til jording. 32A på 1 fase er veldig sjeldent, vanlig er 3 fase som oppnåes med 4 pinner. Derfor vil man trenge overgang fra 4 tiln3 pinner. Alle blå kontakter er 230 volt. 32a på 230 volt gir 7,4 kW.

Skal man høyere, må man over til 400 volt, altså røde kontakter. Her kan bilen lade med tre faser altså fire pinner, men max 16 A på enkeltlader og 32 A på dobbeltlader. Bilens ladekabel støtter ikke mere enn 16A på rød kontakt. 16A på 400 volt gir 11 kW, dobbeltlader gir da dobbelt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

aness

Sitat fra: o.b.lix på fredag 10. februar 2017, klokken 08:57
Skal man høyere, må man over til 400 volt, altså røde kontakter. Her kan bilen lade med tre faser altså fire pinner, men max 16 A på enkeltlader og 32 A på dobbeltlader. Bilens ladekabel støtter ikke mere enn 16A på rød kontakt. 16A på 400 volt gir 11 kW, dobbeltlader gir da dobbelt.

Og for å spesifisere denne litt: for å få 22kW må man både ha dobbeltlader _og_ noe annet enn ladekabelen som følger med bilen. "Noe annet" i denne sammenhengen er som regel en type2-kabel.

Griffel

#11
Sitat fra: o.b.lix på fredag 10. februar 2017, klokken 08:57
Skal man høyere, må man over til 400 volt, altså røde kontakter. Her kan bilen lade med tre faser altså fire pinner 5 pinner 3faseledninger N og jord, men max 16 A på enkeltlader og 32 A på dobbeltlader. Bilens ladekabel støtter ikke mere enn 16A på rød kontakt. 16A på 400 volt gir 11 kW, dobbeltlader gir da dobbelt 16A 400V gir 11kW uansett om lader kan levere mer.

Sitat fra: aness på fredag 10. februar 2017, klokken 10:53
Og for å spesifisere denne litt: for å få 22kW må man både ha dobbeltlader _og_ noe annet enn ladekabelen som følger med bilen. "Noe annet" i denne sammenhengen er som regel en type2-kabel. Som ikke går i rødkontakt men i en 22kW ladestasjon med type 2 kontakt, evt. en 22kW portabe ladestasjon med rød 32A 5 pin kontakt,
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

o.b.lix

Sitat fra: Griffel på fredag 10. februar 2017, klokken 11:08
Sitat fra: o.b.lix på fredag 10. februar 2017, klokken 08:57
Skal man høyere, må man over til 400 volt, altså røde kontakter. Her kan bilen lade med tre faser altså fire pinner 5 pinner 3faseledninger N og jord, men max 16 A på enkeltlader og 32 A på dobbeltlader. Bilens ladekabel støtter ikke mere enn 16A på rød kontakt. 16A på 400 volt gir 11 kW, dobbeltlader gir da dobbelt 16A 400V gir 11kW uansett om lader kan levere mer.


På 400V uttak kan bil med dobbeltlader kan ta i mot 32A fra 32A uttak med 32A ladeboks eller 32A ladestolpe på type2-kontakt. Det blir da 22kw eller 110 km rekkevidde/time

Håper alle flisespikkere har fått det inn med teskje nå.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

fredag

I praksis kan elektriker sette opp en 32A blå enfase kontakt ved siden av eksisterende kontakter, på samme kurs. Og da kan du lade Teslaen med det blå adapteret. Å sette opp en ny kontakt er billig, i den grad noe en elektriker gjør er billig.

Dersom du forteller elektrikeren at kursen nå kun skal brukes til elbillading, så kan det være at han krever at det installeres jordfeilbryter type B, som er ganske dyr. I og med at dette er en eksisterende kurs, så burde det vel egentlig ikke være påkrevet. Men noen elektrikere vil nok være firkantet på disse reglene.

Den beste løsningen er å sette opp en (eller flere) Tesla Wall Charger på denne kursen, med jordfeilbryter type B. Da får dere en fastmontert mode3 løsning, med integrert type2 kontakt. Dersom flere får seg elbil på jobben din, så kan det lett settes opp flere Wall Chargere som automatisk deler effekten på samme kurs. Forutsetter vel at du får med arbeidsgiver på laget. I noen tilfeller kan Oslo Kommune dekke halve kostnaden på et slik oppsett.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på fredag 10. februar 2017, klokken 14:54
Den beste løsningen er å sette opp en (eller flere) Tesla Wall Charger på denne kursen, med jordfeilbryter type B. Da får dere en fastmontert mode3 løsning, med integrert type2 kontakt. Dersom flere får seg elbil på jobben din, så kan det lett settes opp flere Wall Chargere som automatisk deler effekten på samme kurs. Forutsetter vel at du får med arbeidsgiver på laget. I noen tilfeller kan Oslo Kommune dekke halve kostnaden på et slik oppsett.

Du mener arbeidsgiver skal sette opp ladestasjoner med fast kabel på alle ladepunktene, en kabel som ikke kan brukes av 42% av elbilene som ruller på norske veier?

Jeg tror heller ikke kommunen vil støtte slike løsninger, det er garantert et krav om at ladepunktene skal kunne brukes av alle. I praksis betyr det type 2 uttak og ikke fast kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA