Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bør hurtiglading begrenses til 80 %

Startet av Ebe, onsdag 19. april 2017, klokken 12:26

« forrige - neste »

Ebe

Fant ikke noen annen tråd om den nye stasjonen på IKEA Åsane, Bergen?

Men dette var i alle  fall status der i går, 6 hurtigladere snart ferdig montert:

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ferry

 :+1: Ikea!

PS: Er det lov å undre seg litt over at private selskaper som Ikea og Tesla smeller opp 6-8-10 hurtigladere i slengen, mens der det gis offentlig støtte ender vi opp med en og to  ???

Ebe

Hadde selvfølgelig vært alright med 6 ladere pr ladestasjon ellers, men tror utbyggingen hadde gått desto tregere...?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

rlnd

Gode greier  :+1:

Har vært et par ganger med lite strøm i Åsane, nå blir ikke det et problem!
2019 Model 3 LR AWD - 2018 Specialized Turbo Vado 3.0 elsykkel - 2015 eGolf (solgt)

lfc4ever

Kjempebra :+1:
Kort vei fra hovedvei også mulig å få seg en rimelig og god mat på Ikea
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

pudderjagar

Problemet er at du klarer ikkje å ete middag på den tida da tek å lade opp bilen på ein hurtiglader  >:(
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ebe

Pølsene eller pizzaen bak kassene blr man kunne rekke. Ladestasjonen er plassert i nærheten av utgangen.

Håper ikke folk setter i laderen og tar seg 2 timer på IKEA...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

pudderjagar

Set dei i kontakten og let bilen stå så får dei nok ei fin rekning frå Fortum. Dei gjer da nok ikkje 2 ganger.

For mun del så kunne eg ha tenkt meg 7kw eller 11kw type2 ladere istadenfor. Då hadde ein hatt god tid til handling.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Bolfus

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 18. februar 2017, klokken 19:49
Set dei i kontakten og let bilen stå så får dei nok ei fin rekning frå Fortum. Dei gjer da nok ikkje 2 ganger.

For mun del så kunne eg ha tenkt meg 7kw eller 11kw type2 ladere istadenfor. Då hadde ein hatt god tid til handling.
På IKEA Slependen kan du regne med å se ferdigladede biler stå i evigheter. Forrige gang jeg var der fikk jeg akkurat klemt trillingen inn mellom to biler for å koble til.  Da stod det en tesla parkert foran den ene multistandardladeren uten å engang være koblet til laderen.  Mens jeg koblet til bilen kom det en Soul rullende i skilpaddemodus, han ble rimelig opprørt over det som møtte han, for å si det mildt.

gigafactory

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 18. februar 2017, klokken 19:49
Set dei i kontakten og let bilen stå så får dei nok ei fin rekning frå Fortum. Dei gjer da nok ikkje 2 ganger.

For mun del så kunne eg ha tenkt meg 7kw eller 11kw type2 ladere istadenfor. Då hadde ein hatt god tid til handling.

I tillegg til er jeg med på, istedenfor er galskap. Disse er ikke bare for kunder, de er 100 meter fra E39.

Batteripakkene blir ikke mindre i årene som kommer og mange kommer langveisfra for å handle på IKEA, batteriet er ikke nødvendigvis fullt på et øyeblikk med 43 kW snitteffekt.

Syns uansett halvtrege AC-punkt gjør seg best innendørs hvis en først må ut og vifte med egen ladekabel. Da kunne de heller oppgradert de schuko-greiene i P-kjelleren, 230V 16A er for tregt.



Tekberg

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 18. februar 2017, klokken 19:49
Set dei i kontakten og let bilen stå så får dei nok ei fin rekning frå Fortum. Dei gjer da nok ikkje 2 ganger.

For mun del så kunne eg ha tenkt meg 7kw eller 11kw type2 ladere istadenfor. Då hadde ein hatt god tid til handling.
Det finnes 6stk 22 kW rett ved siden av de 6 hurtigladerene.
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

zbk

Har du ikke 22kW-lader i bilen blir 1kr/min fryktelig dyr strøm. Rimeligere med hurtigladeren for de fleste.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ReneM

Det er je. Helt enig i. Hvilken elbil har 22 kWh ombord lader? Renault Zoe/B klasse

Kanskje litt flere har en 11 kWh lader, men de fleste har en 7,2 eller 3,6 kWh ombord lader.

11kWh med en krone per minut betyr max 10 kWh i batteriet for 60 kroner. Da er det bedre å stå 15 minutter på Hurtiglader for halv pris. Og da snakker vi ikke om 3,6 kWh ombordlader. De betaler 60 kroner for 3 kWh. Det hadde vært mer fornuftig å bytte ut halvparten av disse 11 kWh laderere med hurtigladere. Da hadd man 10 hurtigladere og 2 11/22 kWh ladere.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

pudderjagar

Derfor er Grønn Kontakt sin prising genial til destinasjonslading.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA