Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bør hurtiglading begrenses til 80 %

Startet av Ebe, onsdag 19. april 2017, klokken 12:26

« forrige - neste »

Ebe

Fant ikke noen annen tråd om den nye stasjonen på IKEA Åsane, Bergen?

Men dette var i alle  fall status der i går, 6 hurtigladere snart ferdig montert:

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ferry

:+1: Ikea!

PS: Er det lov å undre seg litt over at private selskaper som Ikea og Tesla smeller opp 6-8-10 hurtigladere i slengen, mens der det gis offentlig støtte ender vi opp med en og to  ???

Ebe

Hadde selvfølgelig vært alright med 6 ladere pr ladestasjon ellers, men tror utbyggingen hadde gått desto tregere...?

rlnd

Gode greier  :+1:

Har vært et par ganger med lite strøm i Åsane, nå blir ikke det et problem!
2019 Model 3 LR AWD - 2018 Specialized Turbo Vado 3.0 elsykkel - 2015 eGolf (solgt)

lfc4ever

Kjempebra :+1:
Kort vei fra hovedvei også mulig å få seg en rimelig og god mat på Ikea
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

pudderjagar

Problemet er at du klarer ikkje å ete middag på den tida da tek å lade opp bilen på ein hurtiglader  >:(
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ebe

Pølsene eller pizzaen bak kassene blr man kunne rekke. Ladestasjonen er plassert i nærheten av utgangen.

Håper ikke folk setter i laderen og tar seg 2 timer på IKEA...

pudderjagar

Set dei i kontakten og let bilen stå så får dei nok ei fin rekning frå Fortum. Dei gjer da nok ikkje 2 ganger.

For mun del så kunne eg ha tenkt meg 7kw eller 11kw type2 ladere istadenfor. Då hadde ein hatt god tid til handling.
Kjører:

Bolfus

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 18. februar 2017, klokken 19:49
Set dei i kontakten og let bilen stå så får dei nok ei fin rekning frå Fortum. Dei gjer da nok ikkje 2 ganger.

For mun del så kunne eg ha tenkt meg 7kw eller 11kw type2 ladere istadenfor. Då hadde ein hatt god tid til handling.
På IKEA Slependen kan du regne med å se ferdigladede biler stå i evigheter. Forrige gang jeg var der fikk jeg akkurat klemt trillingen inn mellom to biler for å koble til.  Da stod det en tesla parkert foran den ene multistandardladeren uten å engang være koblet til laderen.  Mens jeg koblet til bilen kom det en Soul rullende i skilpaddemodus, han ble rimelig opprørt over det som møtte han, for å si det mildt.

gigafactory

I tillegg til er jeg med på, istedenfor er galskap. Disse er ikke bare for kunder, de er 100 meter fra E39.

Batteripakkene blir ikke mindre i årene som kommer og mange kommer langveisfra for å handle på IKEA, batteriet er ikke nødvendigvis fullt på et øyeblikk med 43 kW snitteffekt.

Syns uansett halvtrege AC-punkt gjør seg best innendørs hvis en først må ut og vifte med egen ladekabel. Da kunne de heller oppgradert de schuko-greiene i P-kjelleren, 230V 16A er for tregt.

Tekberg

Det finnes 6stk 22 kW rett ved siden av de 6 hurtigladerene.
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

zbk

Har du ikke 22kW-lader i bilen blir 1kr/min fryktelig dyr strøm. Rimeligere med hurtigladeren for de fleste.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ReneM

Det er je. Helt enig i. Hvilken elbil har 22 kWh ombord lader? Renault Zoe/B klasse

Kanskje litt flere har en 11 kWh lader, men de fleste har en 7,2 eller 3,6 kWh ombord lader.

11kWh med en krone per minut betyr max 10 kWh i batteriet for 60 kroner. Da er det bedre å stå 15 minutter på Hurtiglader for halv pris. Og da snakker vi ikke om 3,6 kWh ombordlader. De betaler 60 kroner for 3 kWh. Det hadde vært mer fornuftig å bytte ut halvparten av disse 11 kWh laderere med hurtigladere. Da hadd man 10 hurtigladere og 2 11/22 kWh ladere.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

pudderjagar

Derfor er Grønn Kontakt sin prising genial til destinasjonslading.
Kjører:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA