Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Støyforbedringer i X?

Startet av nie, onsdag 19. april 2017, klokken 10:50

« forrige - neste »

KenKasp

Valgte noe annet da selger ikke virket så interessert i å selge bil. Det ble en større hybrid

zbk

Har du TN-nett hjemme ordner du hjemmelader på egen hånd. Bruk heller de pengene på en kjøpsrabattert Zaptec-kabel om det er 16A-utgaven du kan få. Har du ikke trefase hjemme klarer du deg ganske sikkert med 16A enfase også. De ytterst få gangene det trengs mer fart har du kanskje et 22kW-punkt i nærheten?

Bilen er helt ypperlig den, bare man er klar over begrensningene som max 22kW legger på mulighetene for langturer fra ca halvannen gang batteriet og oppover.

Har selv vært på noen langturer med min kortrekkevidde-Zoe og forskjellen på 43kW (eller mer) og 22kW ladefart, når man skal videre, føles ganske ekstrem. Mye mer enn jeg hadde trodd på forhånd. Med rette mentale innstillingen går det sikkert bra, men jeg velger bort Zoe'n om jeg må lade mer enn en halv tank på 22kW på turen. Problemet oppstår sjeldnere med den store batteripakken, men borte blir det ikke.

Største feilen ila. drøye to år var en temperaturmåler som gikk bananas og trodde det var tropetemperaturer ute, med den følgen at varmeapparatet ikke fungerte. Ellers har det bare vært mindre irritasjonsmomenter som håpløs batterivisning (nylig ordnet ved programvareoppdatering) og det at bilen må på verksted ved hjulskift pga. den bare husker fire! dekktrykksensorer.

Ellers surrer og går bilen ganske problemfritt og vi passerer nok 40000km i god tid før påske.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

KenKasp

#2
Takk

ladov

Dekktrykksensorer er pålagt så vidt jeg vet, fra 1/1-15?

TN-nett er bra, da slipper du unna skilletrafo. :)

Trefaslading er bra men det kan diskuteres om du *egentlig* trenger 11kW hjemme, halvparten er nok rikelig. Selv har jeg hatt bruk for det 2 ganger på drøye to år.. (hvis du ser bort fra at den eldste Zoen har høy reaktiv effekt og av den grunn kanskje bør lades på 11kW eller mer..så på den måten har jeg hatt glede av 11kW lader flere ganger i uka.)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

KenKasp

#4
Er dette en god pris?

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90129241

Følger wallbox med bilen eller er det elektrikeren som kommer med den?

jkirkebo

Sitat fra: KenKasp på torsdag 09. februar 2017, klokken 22:58
Som skrevet har jeg 400V TN anlegg hjemme. Akkurat nå har jeg ikke mye å gå på, får fint til en 20A 1-fas. Med litt omgjøring så skal 16A 3-fas også gå.

Har 2stk semi-hurtig stasjoner 5-7km unna.

Vurderer kanskje en av disse. https://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2
Skal høre med grossisten hva jeg må ut med. Den som tar både 230 1-fas og 400V 3-fas og kan stilles fra 32 til 6A, den er fristende pga muligheter(prisen er vell deretter). Stilles den inn på 8A på 400V 3-fas så blir det 5,5kW, noe anlegget mitt skal takle.

Om du har behov for å kunne justere ladestrømmen kan du ta en titt på de jeg leverer:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Det kan kobles til en standard veggbryter for å velge ladestrøm. Den kan f.eks stå på 3x16A som standard og så kan du velge 3x10A når du ikke har behov for maks fart.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HCO

Kjøp vinterhjul hos en dekksjappe som kan klone originalsensorene. Da kommer du antakelig billigere fra det enn å kjøpe vinterhjul sammen med bilen, og slipper å bekymre deg om sensor-problematikken.

Det er ikke farlig å kjøre uten dekktrykksensorer, men du vil ikke ha en lysende oransje sol (varsellampe) på dashbordet hele vinterhalvåret.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

svingen

Hvis du lader på på 5kw per time er du hjemme 8 timer har du 40 kwh batteriet er på 41. Ville kjøpt den fra jkirkebo så kan du oppgradere ting hvis du vil senere. Med effekt prisindeks får strøm som kommer etterhvert ender du nok på og lade enda seinere. Lader selv på 2kw med min lille pegot ion og kjører over 20k i året. Med større batteri hadde jeg klart meg med 1kw.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA