Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av kasara, tirsdag 18. april 2017, klokken 20:51

« forrige - neste »

kasara

Hei!

Jeg ønsker å kjøpe ny ladekabel til min Peugeot. Hovedsakelig den nye typen, men ev. også en ny med vanlig stikk til 16A. Har noen av dere kjøpt i det siste? Kan dere anbefale noe?

Vollis47

Dersom du med vanlig stikk mener Schuko, så kan du vel ikke lenger få disse for 16A.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

sylwester

#2
Hvis du ikke allerede har skaffet deg mode3-kabel gjør du det på en av disse:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladekabler/mode-3-til-type-1-ladekabler 1290+frakt
http://www.ladefabrikken.no/Mode_3_Type_2_til_Type_1/cat3060773_3514239.aspx 1400+frakt
https://www.elbilgrossisten.no/collections/type-2-til-type-1 1489+frakt (ikke på lager)

Det finnes sikkert en butikk i nærheten av der du bor og hvor du kan hente hvor du vil slippe frakten så jeg ville sjekket det og. Google er din venn!. Merk at disse kablene er mye rimeligere enn de med schuko og kladd siden de har ingen elektroniske komponenter da de er i ladeboksen de kobles til.  Disse lader ved bilens fulle potensial gitt at EVSE-en (ladeboks) tillater det. De fleste EVSE er satt til minst 15A så det går garantert kjappere enn med  schuko.

PS: De sitene har også sånn erstatning for original ladekabel og noen kan justeres til 16A, men mode3 er tåler mye mer bruk og det er mindre sot og mindre sjangse for varmegang. Jeg soker alltid mode3 først og bruker schuko kun i nødstilfeller. Du kan også sjekke andrehåndsmarked, men sørg for at du ikke kjøper sjuvegods siden det er blitt et problem med at folk på forumet blir frastjålet kabler som havner på finn.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Pastor1

Jeg kjøpte denne for 4 måneders tid siden og er kjempefornøyd. Moro å følge med på hvor mye strøm jeg dytter på, og kjekt å kunne velge mellom alt fra 6A til 16A. Prisen er jammen ikke noe å si på den heller.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/8-12-16a-ladekabel-med-display-og-type-1-pist?tm=ladekabler
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

AmocoCadiz

#5
Eller billigst på Finn,
bare pass på at selger er seriøs.

sylwester

@Pastor1
Den kabelen med display var tøff. Er det slik at den husker siste innstilling eller må den settes hver gang? Er det lett å endre mellom 10 og 16 hvis man f.eks. vil bruke 10 til vanlig, men 16 hvis man venter på å få nok kWh?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Griffel

Sitat fra: Pastor1 på fredag 10. februar 2017, klokken 09:54
kjekt å kunne velge mellom alt fra 6A til 16A. Prisen er jammen ikke noe å si på den heller.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/8-12-16a-ladekabel-med-display-og-type-1-pist?tm=ladekabler
Sikkert kjekt, men minner om at for i et hvert fall billigvarianten uten temperatursensor i schuko-støpsel og andre tilsvarende typer anbefales det å begrense ladestrømmen til 8A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#8
Enig i det, i alle fall inntil tilstanden på stikket er testet.

Testing gjøres ved å kjenne på pinnene etter ca 30 min lading. Er det kun lunk, kan strømstyrken økes.

Velger en versjonen med temp sensor gjøres dette automatisk, og motsatt. Medfører ladestyrken varmgang, vil ladestyrken automatisk senkes, og om nødvendig stoppes helt. Det betyr raskere lading og mindre jobb for brukeren. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Pastor1

Sitat fra: sylwester på fredag 10. februar 2017, klokken 10:40
@Pastor1
Den kabelen med display var tøff. Er det slik at den husker siste innstilling eller må den settes hver gang? Er det lett å endre mellom 10 og 16 hvis man f.eks. vil bruke 10 til vanlig, men 16 hvis man venter på å få nok kWh?

Den husker siste innstilling. Og det er enkelt å velge mellom 6/8/10/14/16. Jeg bruker 6 til vanlig på en dedikert 10A kurs, velger 10A hvis jeg har semi-dårlig tid, og 16A hvis jeg straks må ut igjen.

Jeg følger selvsagt med på om ting blir varme og slikt, ikke oppdaget noe varme eller annet muffens. Fungerer veldig fint!
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

fredag

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 09. februar 2017, klokken 15:25
Dersom du med vanlig stikk mener Schuko, så kan du vel ikke lenger få disse for 16A.

I-Miev og Ion trekker vel ikke mer en 13,37A uansett.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sylwester

Jeg nevnte jo kun 3 leverandører for kabel, men ser elbilforeningen oppdaterer jevnlig en artikkel der de har flere leverandører:

http://elbil.no/her-kan-du-kjope-ny-ladekabel/
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

PionerThink

Sitat fra: fredag på fredag 10. februar 2017, klokken 11:34
Sitat fra: Vollis47 på torsdag 09. februar 2017, klokken 15:25
Dersom du med vanlig stikk mener Schuko, så kan du vel ikke lenger få disse for 16A.

I-Miev og Ion trekker vel ikke mer en 13,37A uansett.

Mulig den ikke trekker mer ved lading, men fint om du kunne dokumentert dette? Hadde vært greit nå på vinteren å kunne ladet ved 16A når man kun har en liten time til rådighet og skal ut igjen ::)
Er det ikke slik at når man forvarmer på i-Miev så trekker den 4200W/240V=17,5A-10A(vanlig lader) = 7,5A ekstra fra fremdriftsbatteriet? Har man derimot en slik justerbar lader og øker f.eks på lader til 16A før man starter forvarming så vil man nesten dekke alt fra nettet og beholde max igjen til fremdrift?
Er jo ikke noe tvil om at den første streken forsvinner litt kjappere etter en forvarming, så det hadde vært greit å kunne "sluppet unna" med minst mulig trekk fra fremdriftsbatteriet hvis mulig :o
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Arha

Ombordladeren på iMiev er på 3kW, dette blir 3000W/230V=13A.  Den kan derfor ikke utnytte mer enn max 13A av tilgjengelig strøm på uttaket.
http://elbil.no/elbil/mitsubishi-i-miev/
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

arthur

Her er det noe jeg stusser over; Har en Miev og bruker den laderen som fulgte med ved kjøp og benytter en 16A kurs. Allikevel kan jeg samtidig koble opp en Defa autowarmup på fossilbilen, og denne er både batterilader, kupevarmer (500W) og motorvarmer. Kjører alt samtidig (også varme i kupeen på Mieven) og enda ikke opplevd at sikring har gått eller at det har vært varme i ledninger, kontakter eller i sikringsskapet. Hva er galt?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA